idisb skrev 2007-08-30 14:11:06 följande:
men jisses 2 män kan du ärligt säga att dom ens skulle kunan få barn? ge barnet allt som en mamma kan göra? alla barn behöver en mamma och en pappa
Enda anledningen jag har till att hålla med om ditt uttalande är att jag har en något traditionell bild av familjen (du vet mamma/kvinna, pappa/man, barn).
Men jag tvivlar inte en sekund på att en kvinna inte skulle kunna ta den "maskulina" biten eller att en man inte skulle kunna ta hand om den mer "feminina".
Huvudsaken är att kärlek finns att ge och att barnet får det det behöver.
En familj fungerar väl inte bättra bara för att "pappa" faktiskt är pappa och "mamma" faktiskt är mamma.
Jag tycker i ren allmänhet att folk borde testas innan dom skaffar barn (dom som vill adoptera eller bli fosterfamilj måste ju det...), fast bara lite grundläggande då givetvis.
Saker som borde testas är:
-tålamod och temprament (hur länge behålls lugnet och hur stark blir explosionen när den väl kommer?)
-värderingar (för att förhindra kränkande åsikter av typen rasism t.ex.)
-diplomati (klarar hon/han av att vara diplomatisk under problem trots att hela själen skriker??)
-Psyket (stabil eller labil i psyket?)
-fantasi och pedagogik (för rolig inlärning och för att motverka stillasittande)
-Allmän kunskap om barn och deras olika "åldrar" (grundkunskap om barns intellektuella utveckling)
-ekonomi och budget ( Konsten att få pengarna att räcka )
När den sammanlagda mängden "kunskap" är till tillfredsställelse kan man få barnkörkort och börja avla och uppfostra.
Ingen är ju perfekt så ett godkänt räcker, skulle man dock kugga totalt i något så kunde man få gå kurser.