Inlägg från: MaddeMamman |Visa alla inlägg
  • MaddeMamman

Enäggstvillingar?

Det borde inte vara något problem för dig att jobba så länge du vill och kan, Jag väntar också troligtvis enäggstvillingar v21 och jag har varit sjukskriven i en vecka nu.

• MaddeMamman

min läkare var helt säker på att jag skulle ha enäggs (tunn skiljevägg och det såg ut som en moderkaka) men när jag visade mitt vul från v 12 sa han att det såg ju ut som tvåäggs- så nu vet jag fortfarande inte, han kollar efter könet men har bara sett den ena.

• MaddeMamman
    Therese33 skrev 2007-09-10 12:26:47 följande:
    Maddemamman: Vad knepigt, har du inte gjort något vanligt UL? I vilken vecka är du i?
    jo, självklart men läkaren hade ju inte sett de första vul bilderna. sammanlagt har jag gjort 2 vul och 3 ul nu i v 22+6
  • MaddeMamman

UWO BaraJag skrev 2007-09-11 09:27:53 följande:

Fast en tjock skiljevägg säger ju ingenting om ifall det är enäggs- eller tvåäggs. *Mycket tunn skiljevägg eller total avsaknad av skiljevägg: Enäggstvillingar som har delat sig i ett senare skede och därför hunnit utveckla vissa strukturer, som de nu delar.*Tjock skiljevägg: Tvåäggstvillingar ELLER enäggstvillingar som har delat sig tidigt och därmed hunnit utveckla helt egna fostersäckar (och moderkakor oftast antar jag). Mina enäggare hade en tjock skiljevägg och varsinn moderkaka, som satt mittemot varandra i livmodern. Så långt ifrån varandra som det gick mao.Mina tvåäggares moderkaka hade växt ihop till en.
    Detta vet jag men eftersom jag fått tvåäggs förut borde det vara tvåäggs eftersom jag släpper 2 ägg. På tidiga ul-bild ser det ut att som de har varsin innre och varsin yttre hinnsäck och varsin moderkaka= vilket som.
    nya ul ser det ut som en moderkaka och det är ganska tunn skiljevägg.
  • MaddeMamman

Vid enäggs-Allt beror på när ägget delar sig, tidigt = två moderkakor och varsin innre och varsin yttre hinnsäck.= tjock skiljevägg.
    Sent- kan bli gemensam moderkaka, gemensam yttre hinnsäck men varsin innre hinnsäck.
    väldigt sent eller alltförsent- delar både innre och yttre hinnsäck och det är också så som siamesiska (ihopväxta)tvillingar ligger

Therese33 skrev 2007-09-11 11:21:55 följande:
    Detta är ju en hel vetenskap. Men om jag inte har fattat fel på en del läkare så kan dom aldrig säga med all säkerhet om det är enäggs eller tvåäggs?
  • MaddeMamman

UWO- siamesiska sitte ihop och det är när ägget börjar dela sig trots att det bildats ett embryo.

• MaddeMamman

Jag väntar tvillingar för andra gången och jag kännde inga riktiga rörelser fören v 19

Trolltrio skrev 2007-09-17 10:09:25 följande:
    Therese33: Tack för de orden, de värmer! Är lite extra nojig, för jag har knappt känt rörelser än, är i v16 nu och hade väntat mig att känna tidigare denna gången.
Svar på tråden Enäggstvillingar?