• Musslan

Nån som vet nåt om CA125-värde? (Markör för äggstockscancer)

Har fått besked att jag har ett CA125-värde på 46. Det ska ligga under 20. Tydligen tar man CA125-värdet för att kolla om man har äggstockscancer (jag har en cysta på äggstocken). Men enligt min läkare är 46 inget värde att oroa sig över... Men sedan sa han i nästa sekund att det "ska" ligga under 20.

Nån som varit med om nåt liknande? Jag vet att man inte ska fråga om komplicerade medicinska saker här och jag vet att man borde prata ordentligt med sin läkare, och det har jag ju gjort. Men han sa bara gång på gång att värdet "kan" vara 46 utan att det är nåt konstigt med det. Och det svaret får jag väl nöja mig med. Men ni vet hurdan man är, man vill gärna ha feedback från andra, om det är nån här som vet nåt om saken...

• Svar på tråden Nån som vet nåt om CA125-värde? (Markör för äggstockscancer)
  • Nilsanna

Hur har det gått för dig? Jag har också fått 46 på mitt ca125 blodprov.

• Anonym (..)
    Nilsanna skrev 2023-05-26 18:46:53 följande:

Hur har det gått för dig? Jag har också fått 46 på mitt ca125 blodprov.

Ett förhöjt värde kan bero på många olika faktorer som inte har med cancer att göra. Mitt värde låg i februari på 196, nån vecka senare på 190 och sen ca 1 månad senare på 154. I mitt fall berodde det på vätskan i magen som jag lätt samlar på mig pga mitt hjärtfel och framförallt vid mens. De kollade äggstockarna flera gånger men allt såg fint ut. Men förstår din rädsla. Jag trodde på fullaste allvar att nu har jag cancer när jag såg värdet först.
  • Nilsanna

Tack för svar. Har du opererat bort din cysta? Jag fick precis reda på att jag har en blodfylld cysta på +6cm så det blir operation snart men att blodvärdet ska avgöra hur pass snabbt operationen behöver ske.

• Anonym (..)
    Nilsanna skrev 2023-05-27 19:56:24 följande:

Tack för svar. Har du opererat bort din cysta? Jag fick precis reda på att jag har en blodfylld cysta på +6cm så det blir operation snart men att blodvärdet ska avgöra hur pass snabbt operationen behöver ske.

Okej, nej jag har inte opererat bort någon cysta då den försvann av sig själv. 
Svar på tråden Nån som vet nåt om CA125-värde? (Markör för äggstockscancer)