Min son har ADHD....
Hej!
Tråden är ju gammal nu, men jag är en psykologstudent som fått i skoluppgift att svara på en tråd på internet som undrar någonting specifikt kring utredning av barn och jag tycker denna frågeställning är ständigt aktuell och berörande.
Iallafall så undrar du först ifall ADHD är genetiskt. Enligt den kunskap jag fått hittils genom psykologprogrammet råder det blandade meningar om hur stor roll genetik spelar men en konsensus att det spelar en roll. Vissa menar att genetik står för hälften av fallen, andra åtta av tio. Ifall du har ADHD i släkten är det alltså mycket möjligt att det påverkat.
Din andra fråga, ifall det är du som förälder som gjort någonting fel, tycker jag är jätteviktig. Generellt har det enligt min och många andras uppfattning funnits en stor skuldbeläggning av föräldrar inom psykologin, någonting som går långt tillbaka i tiden. Ett exempel på detta är hur orsaken till autism på 50-talet tillskrevs mammorna genom den ökända ?kylskåpsmödrar?-teorin, det vill säga teorin om att barn fick autism för att mödrarna var så svala och känslokalla, som kylskåp. Personen som myntade det begreppet, Leo Kanner, ångrade sig sedan men väldigt mycket emotionell skada var redan gjord. En parantes men en intressant bok, om än kanske något svartvit eftersom att det är främst en debattbok, i detta ämne är ?Myten om föräldrars makt? av Judith Rich Harris där hon pekar på att psykologin historiskt sett konsekvent har bortsett från exempelvis biologi och hur andra relationer (som vänskaper eller andra vuxna) formar barns utveckling. Vi tittar hela tiden bara på föräldrarna.