Min son har ADHD....
Hej!
Tråden är ju gammal nu, men jag är en psykologstudent som fått i skoluppgift att svara på en tråd på internet som undrar någonting specifikt kring utredning av barn och jag tycker denna frågeställning är ständigt aktuell och berörande.
Iallafall så undrar du först ifall ADHD är genetiskt. Enligt den kunskap jag fått hittils genom psykologprogrammet råder det blandade meningar om hur stor roll genetik spelar men en konsensus att det spelar en roll. Vissa menar att genetik står för hälften av fallen, andra åtta av tio. Ifall du har ADHD i släkten är det alltså mycket möjligt att det påverkat.
Din andra fråga, ifall det är du som förälder som gjort någonting fel, tycker jag är jätteviktig. Generellt har det enligt min och många andras uppfattning funnits en stor skuldbeläggning av föräldrar inom psykologin, någonting som går långt tillbaka i tiden. Ett exempel på detta är hur orsaken till autism på 50-talet tillskrevs mammorna genom den ökända ?kylskåpsmödrar?-teorin, det vill säga teorin om att barn fick autism för att mödrarna var så svala och känslokalla, som kylskåp. Personen som myntade det begreppet, Leo Kanner, ångrade sig sedan men väldigt mycket emotionell skada var redan gjord. En parantes men en intressant bok, om än kanske något svartvit eftersom att det är främst en debattbok, i detta ämne är ?Myten om föräldrars makt? av Judith Rich Harris där hon pekar på att psykologin historiskt sett konsekvent har bortsett från exempelvis biologi och hur andra relationer (som vänskaper eller andra vuxna) formar barns utveckling. Vi tittar hela tiden bara på föräldrarna.
Jag antar att jag med den långa utläggningen egentligen ville säga att det är enkelt att lägga skuld på sig själv som förälder för allt som rör ens barn, för så har det sett ut från samhället, men att jag vill uppmuntra dig att inte göra det. Bara av att du ställer den här frågan på ett forum får jag känslan av att du verkligen bryr dig om ditt barns välmående. Vad gäller just orsaker till ADHD menar forskningen nu att det troligtvis är många olika faktorer på en och samma gång som spelar in som genetik och även rent neurologiskt hur hjärnan fungerar kring uppmärksamhet, aktivitetsreglering och impulskontroll - det är detta som potentiell medicinering försöker påverka. Miljö påverkar men hittils har jag ingen gång på mitt program fått det förklarat som en enskild orsak. Snarare pratar man om att det är här man kan jobba och sätta in interventioner för ett barn som uppfyller kriterierna för någon form av ADHD - som tydliga ramar, inte för långa uppgifter i skolan som kräver uppmärksamhet en längre stund, många pauser och liknande. Föräldrar och skola till barn med ADHD kan behöva stöd och det är ingenting konstigt med det, där en plats för detta för barn och unga under 25 och deras närstående kan vända sig till är ADHD-center http://habilitering.se/adhd-center.
Jag hoppas att du och din son mår bra idag och att utredningen för snart tio år sedan gav er någonting bra och inte bara felriktad skuld.