• moli

Extremt dåligt resultat på kub-test...

Gjorde kubtestet igår och fick resultatet 1:14...
    Jag är i vecka 12+2, är 37år och nackspalten var 2mm bred...
    Kan ngn reda ut begreppen varför jag fick så enorm hög riskfaktor...förstår att det måste ha varit blodprovet som ställer till det,där man jämför skillnaden mellan halten av två hormoner(tror jag att det var), kan skillnaden vara stor även med ett "normalt" barn??

• Svar på tråden Extremt dåligt resultat på kub-test...
  • Becs

Hej!

Skillnaden kan vara stor även med ett normalt barn. Datorn använder en normalfördelningskurva för biokemvärderna när den räknar ut dina risktal.

Jag tror att det myckett är din ålder som "ställer till" risksiffrorna. Om du hade varit 27 istället så hade du fått ett bättre resultat. 2,0 i nackspalt är ju också inom normalvärdet men i högre delen av normalzonen. Detta sammantaget (ålder, biokem och ett normal/normalhögt) har gett dig lite sämre siffror på testet.

Du måste dock tänka på att dina siffror innebär att om det är mycket större chans att din bebis är helt frisk än att den har ett kromosomfel. Om du skulle föda 15 sådana här bebisar som den som du har i magen så skulle ju 14 ha den vanliga kromosomuppsättningen och bara en skulle ha skadan. Det är rätt liten risk i alla fall.

Tänker du göra fostervattensprov?

• moli

Tack Becs för ett bra svar...jag hade grottat ner mig i tankarna om att mitt blodprov påvisade att jag hade ett barn med DS...

Jag ska göra fostervattenprov den 9/8, sen kommer vi få svar inom ett par dagar...sedan är den stora frågan vad man ska göra med provsvaret..vi har tre barn tillsammans och man vill ju räcka till, till alla...men å andra sidan vad ger man för signaler till de andra barnen om man "väljer bort ett barn"...som det känns nu kommer vi nog vilja ha det ändå..kanske till och med göra det till ngt possitivt..att det bara är att ha ett barn/syskon på ett litet anurlunda vis...mycket tankar är det, bara fokuserade på alla problem förstås..ska försöka lägga dem åt sidan lite, och vänta med dem tills jag har fått svar på fostervattensprovet.....

• Becs

Jag tror att ni gör rätt som har beslutat er för fostervattensprov. Det kommer att ge er en lugnare graviditet. Ni vet liksom var ni står sedan.

Jag förstår din tanke om att behålla eller inte. Jag tror att oavsett vad ni bestämmer er för så är det nog bra att ha funderat klart innan ni får resultatet på fostervattensprovet.

Utan att vilja påverka dig så tror jag också att det inte finns en enda DS-förälder i Sverige som hade valt abort om de hade fått chansen. De flesta ser sina barn som fantastiska gåvor som har gett dem en extra dimension på livet. Sedan måste ju varje person ta ett beslut utifrån sina och sin familjs förutsättningar.

Och tänk på att det fortfarande är en väldigt liten chans att barnet du bär har DS. Med resultatet 1:14 så är det ju 93% chans att bebisen inte har något kromosomfel.

• Stora Gosan

Vad är ett Kub-test? Någon som vet?

Svar på tråden Extremt dåligt resultat på kub-test...