• Racer

Var/hur har ni vagnen i bilen?

Hej!
    Vi väntar barn i november och jag försöker just nu pussla ihop hur vi ska få plats med hela familjen (2 vuxna + hund + barn (i november som sagt)) i vår Saab 9-5 kombi. Det låter kanske som en baggis men grejen är den att vi har en grand danois på 65-70 kg som behöver åtminstone 75 procent av utrymmet där bak. Hur packar ni vagnen (jag förmodar att det är den pryl i packningen som tar mest plats), finns det några vagnar (mest fyra normalstora hjul) som tar särskilt lite plats?

Alla tips är välkomna!

• Svar på tråden Var/hur har ni vagnen i bilen?
  • Papito

Har iofs ingen saab så jag vet inte exakt hur stor den är...men med tanke på hunden låter det som att du behöver en betydligt större bil.

Lycka till!

• Jtds

När alla skall med (2 vuxna,1barn(10mån),2 mellanstora hundar)
    så lastar vi vagnunderredet i bagaget mot ryggstödet så hundarna får plats i resterande plats i skuffen & själva sittdelen bakom förarplatsen i baksätet.
    bilen är en Skoda Octavia RS Combi 07:a

• Rykno

vi är två vuxen, två hundar (30kg labrador) ett barn och planera att skafa ett barn till.

Men efter vår dotter föddes, vi var tvungen att byt bil. vi hade en kombi, och vi var tvungen att har vagnen i baksäte, hundar i bagageutrymme. men det gick inte bra för tygg inne bilen.

Nu har vi en 7 sit plats bil, vi har tagit bort de siste två sitplats och har hundbur på en halva och barn vagn på den andra. dotter upp i framsäte och vi har tre sit plats in baksäte. när barnen två kommer så flytta vi den äldre bak och den ny bebis i framsäte.

I vår 7 sitplats bil har vi plats för 2 vuxen, 3 barn, två hunder (eventuel en tredje hund), barn vagn och några resväskor.

om ni har inte köpte banvagn ännu, jag förslag att du kör bil (och hunden) till ett affär och ber de att hjälpa dig hitta den vagnen som passar Er bilen bäst. annars du kanske ska fundera på byt bil

• d a

Enkelt.

Ni skaffar en bugaboo. Den får plats i skuffen på en Lupo.

• GalenGubbe

Har ingen hund, men slänger in vagnen på längden och sen har man kvar ca. 50 % av bagaget i en MB E-klass kombi -00 och på den platsen ryms de ca. 160 liter diesel när man är i finland och hämtar polttyöljy

Vill man få in mer så kan man sätta barnvagnen på högkant istället.

• bobbafett

Vi har också en 9-5 kombi och vår brio nova tar upp lite mindre än halva skuffen. Hunden har alltså gott om plats, fast den väger då ca 55 kg mindre än eran...

• pandakungen

skaffa släp till hunden

Kan du inte ha hunden i baksätet?

Brorsan har en 95 o hade en golden retriver. Det var precis så att stackarn fick plats.

• Racer

Tack för alla svar. Det verkar vara en utmaning att få plats med allt. Har alla sina vagnar stående på "rätt håll"? Kan man inte ställa den på högkant för att spara plats och/eller ta bort insatsen? Jag har inte lust att skaffa minibuss för första barnet...

• pandakungen

Tänkte på en sak. Om du har bilbarn stolen i framsätet.(koppla väck airbagen)
    Dela på vagnen, så du har liggdelen i baksätet och "hjuldelen i skuffen så kanske hunden får plats.

Gå till ngn återföräljare o fråga om du kan testa.

Tobbe

• hamlet
    pandakungen skrev 2007-07-25 14:28:20 följande:
    Tänkte på en sak. Om du har bilbarn stolen i framsätet.(koppla väck airbagen)Dela på vagnen, så du har liggdelen i baksätet och "hjuldelen i skuffen så kanske hunden får plats. Gå till ngn återföräljare o fråga om du kan testa.Tobbe
    Gör inte så! Att ha lösa saker i baksätet gör en olycka ännu olyckligare.

Vi överlevde 1 år med en Emmaljunga stridsvang i en BMW Compact genom att plocka bort hjulen på underredet. Tror säkert att det går att trockla in en barnvagn i en 9-5'a bredvid en hundbur. Testa högkant mot ryggstödet och ta bort hjulen ...
Svar på tråden Var/hur har ni vagnen i bilen?