• peppigapia

Alanya, nån som varit där....

.....som har tips på bra restauranger, billiga, dyra, god mat, suverän mat??
    eller utflykter, aktiviteter man kan göra med barn??

Ska dit om två veckor...LÄNGTAR!!

• Svar på tråden Alanya, nån som varit där....
  • mia maria

Jag var där när jag var ca 15, så jag minns inte så mkt.
    Ska dock dit igen med sonen i mitten av aug!
    Inte till så stor hjälp kanske, men du får gärna tipsa mig sen när ni har kommit hem!

• Duva

Kommer inte på nåt sådär, men allt är ju bra, vart i alanya är ni, vi bodde på vänster sida om det stora berget om man säger så,inte vi kleopatrastranden utan vid den andra.

Vi var i side(kumkeöy) förra året och det var bra det me.

Tycker bara att buss resan är ett skit jobbig.

Hoppas ni får en bra semester.

• Tilda08

Jag var i Alanya 2005. Tyckte det var väldigt trevligt! Vi har inga barn (ännu...) men vi såg många som hade knodd och det verkade vara ett enkelt land att turista i med barn. De blev mycket väl mottagna överallt, verkade det som.

Förbered er väl för bussresan från flygplatsen dock. De två timmarna var väldigt långa i värmen...

• suzzit

Vi åker för 4de ggn till Alanya i September.
    Skall man bara åka 1 vecka så tycker inte jag att man behöver att göra så många utflykter, det är skönt att bara slappa vid poolen och barnen älskar det.
    Det kan ju vara väldigt varmt och jag ser att ett av era barn är lite yngre så det kan kanske vara jobbigt omdet skulle vara varmt, men det finns ju massor att göra. Det finns en stor dropp stens grotta som man kan göra utflykt till, man kan åka upp bergen och bada i floden och äta ute på "pontoner" (vet inte om det heter så). I alanya kan man ju åka upp i "borgen" som är från 800 talet. Finns massor att göra.
    Vet inte hur det ser ut prismässigt just nu, men det är ju något billigare än hemma. Antingen gillar man Turkiet eller så kommer man aldrig att åka dit mer. Många tycker att försäljarna är jobbiga,men det är ju det som är charmen olikheterna mellan olika länder.

• suzzit

Glömde en sak, vi älskar maten. Ett tips är att inte äta nere i hamnen för det är dyrt. Bästa ställerna brukar man hitta runt hörnet av restaurangen ellerdör er vän medpersonalen på hotellet så kommer dom att rekomenera bra ställen.
    MCdonald är jättedyrt ett meal kosta ca 110 kr så ät inte där om ni vill bli ruinerade. Dom har döner kebab tunnbrödsrulle med goda tillbehör i. Kostar kanske 30 kr.

• peppigapia

Tack för alla svar, goda råd o tips...verkar som att alla som varit där är nöjda...låter ju toppen...hoppas dock på att det inte är som varmast när vi är där!

• Göteborgstjej

Vi bodde vid östra stranden, ganska långt bort från centrum. Där var strnden INTE fin! Däremot västra srtanden, Klopatrastranden och åt det hållet längre bort är det jättefint! Så se till att hamna vid rätt strnd om du inte vill åka en bit!

Svar på tråden Alanya, nån som varit där....