• Dazzle

Hur mycket köper man??

Hej

Nästan nybliven bonusvuxen som jag är, och shoppinggalen, kan jag tendera att köpa för mycket. Det viktigaste är ju att barn har kul. Min sambo som är uppvuxen på landet tycker barn behöver kläder som skydd när de leker (inte som fint, snyggt, coolt, gulligt osv) å inte behöver några saker för man ska kunna hitta på saker att leka med...

Jag vet att jag har köpt rätt mycket för när jag lärde känna dem tyckte jag att dottern hade det rätt torftigt, men visst lekte hon och var lika glad då som nu. Och hon brydde sig sällan om vad hon hade på sig, även om jag nu har bytt ut nästan hela garderoben (plagg för plagg inte allt på en gång). Jag tycker inte jag köper för mycket, ett par klädesplagg i månaden och typ 2-3saker (mest för att hon inte har dem tex kritor att rita ute med, brevpapper osv, så nu behöver jag ju itne köpa det nästa år liksom så jag tänker att det ska minska men kläder tycker jag att om man kan och inte har för mycket kläder kan man köpa ett par plagg i månaden). Mycket har jag gjort detta för att jag tycker det är så kul å för att jag tänker att det avlastar min sambos ansträngda budget. Han tycker dock inte det är någon hjälp såklart eftersom han itne tycker det är viktigt.. =). Skit samma, det var inte problemet. Problemet är att vi bara har dottern varannan helg, lr ibland varje om mamman har andra planer. Å då när hon kommer blir det som att hon alltid får något. Det finns lixom alltid något nytt å jag är så rädd att jag ska skämma bort henne för mycket. Så numera försöker jag trivialisera det jag köper. Jag lägger in kläder i garderoben om jag vet att de passar å tar fram dem när jag tänkt att hon ska ha dem. (Hon är 6 år så än bestämmer vi lite). Sakerna jag köper är ändå väldigt oskyldigt tycker jag, och jag ger inte henne mer än om hon bott här hela tiden, förmodligen mindre, men det blir ju så att varje gång hon kommer har vi köpt något. Även om det inte är stort, typ denna gång brevpapper för 7:-

Vad tycker ni? Hur gör ni med saker både till era egna lr bonusar som ni har större delen/hela tiden lr mindre del av tiden??

Tack för svar alla härliga föräldrar...

• Svar på tråden Hur mycket köper man??
  • AnnanAnna

Hm, svår fråga att svara på sådär generellt...

Jag antar att man får göra upp om detta beroende på en massa saker, ekonomi, hur ofta man har barnen, vad barnbidraget går till etc... Alltså att man bestämmer vad barnet skall ha, vad barnbidrag och ev underhåll och så skall räcka till och så.
    Betalar pappan underhåll till mamman och hon har barnbidraget så är väl det tänkt att täcka det mesta som barnet behöver.
    Att du sedan tycker det är kul att shoppa är ju liksom mer upp till dig vad du gör av med pengar på.

En tanke som slog mig när du skrev att du shoppar för att du tycker det är kul och för att avlasta pappan lite var att du kanske kan spara lite pengar åt tjejen istället? Alltså istället för något av de plagg som pappan ändå inte uppskattar att du köper (och kanske inte dottern som bara är 6 år inte heller uppskattar fullt ut?).

Vi har min sambos dotter VV, mamman har hela barnbidraget och disponerar även 800 kr extra som de lägger för extra utgifter. Om vi köper något gör vi det med "våra pengar", men mamman köper absolut mest och det skall hon ju göra med nästan 2000 kr mer för dottern i månaden än vi.
    Jag skulle tycka det var superkul om vi kunde dela på ekonomin, eftersom vi har VV, men som det är nu så köper jag till vår gemensamma dotter och mamman till bonusdottern. Men min sambo och hans ex har gjort så här sedan de separerade, antagligen för att han inte var lika intresserad/insatt i vad som behövde köpas då, men jag tycker det är trist att inte kunna vara med och shoppa så mycket med bonusen...

• AnnanAnna

Just det, glömde skriva en sak. Jag tycker det låter som det blir lite ouppskattat när du köper så mycket och hon bara är hos er varannan helg.
    Hoppas du inte missförstår mig, jag tycker det är suveränt av dig att lägga pengar på nya kläder till henne för att du vill det! Men det kan också bli lite som du skriver, att varje gång hon kommer så finns det nya saker, och det tar ju inte lång tid för barn att vänja sig vid sånt... Att det kanske inte blir en uppskattad present eller vad man ska säga, utan något som förväntas! När sedan inte pappan visar att det är något "extra" som man skall uppskatta så kan det bli lite... Jag vet inte... Jag tycker det låter lite bortkastat om hon ändå inte bryr sig så mycket, och pappan tycker det är onödigt.
    Spara lite av pengarna så kanske ni kan göra en resa eller gå på Gröna Lund något sånt istället efter ett tag!

• Therese33

Jag gjorde precis samma "misstag" som du, då jag inte har några egna barn och tyckte det var jätteroligt med bonusbarn. Tyvärr blev det så till slut att hon bara kom hem till oss när vi skulle åka handla kläder till henne, så det gick för långt. Tycker att du skall tänka dig för där, annars får du problem senare. Skämma bort kan man göra, men inte till överdrift. Det är viktigt att bonusbarnet känner att det är lite vardag hos er också, annars slår det tillbaks fel på biomamman, det fick jag höra. Köp saker när barnet behöver och inte bara för att du tycker det är roligt att handla, då är det bättre att du handlar till dig själv, annars gör du bara er själva och bonusbarnet en otjänst.

• Dazzle

Hej

Tack för era kloka svar.

Annananna, först en fråga, varför betalar ni 800 till mamman om ni har lika stor del vårdnad? Min sambo har dottern halva sommaren och då betalar han bara halva underhållet som han säger men jag tycker det är fruktansvärt, om de delar tiden ska väl ingen betala lr?? *bara nyfiken*

Jo jag vet att flickan uppskattar kläderna och tycker de är superfina. Ska jag va ärlig så tyckte jag ju inte att de hon hade var vettiga nog. BArn behöver inte ha det nyaste, finaste, trendigaste, men hela, rena, välvårdade och fräscha. Jag tröttnade på förstora noppriga ärvekläder (t-shirts och plyschbyxor som hon fick hålla i när hon sprang för att inte tappa). Mamman har ju 2400 kr i månaden för att fixa alla kläder men gör enligt mig inte det. Men det är ju snarare en fråga om åsikt kanske. Men tex när hon nu började spela fotboll å efter två månader skulle spela match så skulle de ha svart shorts å vit tröja (vi hade köpt benskydden - för hon ringer ofta å vill vi ska köpa grejer för hon är pank) då kom flickan med storlek 120 till träningen med ett par korta lycra hot pants i storlek 38/40, vilket såg ut som hennes mammas badbyxor. Då reagerade till och med min sambo.
    Jag känner inte att jag vill spara pengar till henne, jag har än inte sådan ekonomi att jag kan spara till mig själv. Däremot har jag tänkt att spara till hösten för att köpa en resa i julklapp till oss alla tre. Jag tror lite att jag köpt så mycket ett tag är ju för att bygga upp en ny basgarderob lixom. Å då har jag även köpt från tradera, storks, ullared men även kappahl, lindex, så jag är inget märkesfreak lr så men man kan få fräscha kläder om man letar lite på rea å så.

Therese33, du har rätt, inte handla till barnet för att det är roligt att handla. Jag har dock försökt att köpa sådant jag ansett hon behövt eftersom jag byggt upp en basgarderob. Så jag tror och hoppas att shoppandet ska minska och att jag nu när jag ska börja jobba kan spara till något större istället så vi kan hitta på lite roliga saker istället. Tack för du dela med dig av din erfarenhet.

D

• Therese33

Dazzle: Låter bra, det är alltid svårt att få en balans. När det gäller underhåll så är det helt sjukt, min man och hans ex har delad vårdnad, ändå betalar han vårdnasbidrag och få dra av dom dagar som hon är hos oss, men hans ex slipper och betala något? Det är helsjukt, det är som du säger, egentligen skall ju ingen betala om man har delad vårdad? Sen är det ju så också att mamman automatiskt får barnbidraget hur sjukt är inte det?

• Sofia t

Hejsan.
    Har en bonusdotter på snart 7år som bor hos oss varannan helg.
    Eftersom jag har lite mer koll på kläder mm så blir det också jag som köper det. Så jag köper kläder skor när jag tycker att hon behöver lite nytt. Leksaker och sånt får hon som belöningar och då går vi oftast tillsammana så får hon välja ut något. Men som du skriver med kritor o papper mm så är det ju faktiskt saker man gärna vill ha hemma hela tiden.
    Ibland kanske hon får lite extra kläder mm när jag handlar åt mig själv och hon är me. Detta har inte vart några problem för oss utan hon blir ätte glad när hon får nya kläder skor och leksaker..

• Dazzle

Therese 33: Ja det är precis lika skitlustig och irriterande räknande som min sambo gör, han tycker ju att exfrun betalar eftersom hon förlorar halva underhållet när dottern är här och att han får pengar eftersom han slipper betala. Iofs säger han att om hon hade bott halvtid hos båda att han inte skulle betalat, men nu när det är på detta sätt 10 månader om året så vill han inte störa hennes ekonomi för mycket eftersom hon är beroende av pengarna då hon varken har jobb lr utbildning utan bara har haft placeringar alla barnets 7 år. Så visst är det vänligt men oj så irriterande för vi kan inte göra de saker jag vill för vi har inte råd, han kan inte köpa det han vill till oss för han har inte råd, inte bara underhållet för all del utan för han betalar av deras gemensamma lån oxå (när de skildes ansåg han inte att han vågade kräva pengar för det då han stog för lånen till dem båda och nu känns det försent). JAg hoppas att vi, när sambon känner sig säker på oss, ska ha dottern boende hos oss vv och då lägga underhållet på pengarna det kostar att köra henne till skolan vv.

Förresten hörde jag att Sossarna hade ett förslag i sitt valprogram som sa att barnbidraget skulle kunna delas mellan föräldrarna redan innan det kommer till dem lr gå till fadern (alltså inte automatisktt till mamman) får se om det är med i nsäta val med. Lr om borgarna genomför det nu.

Mvh Dazzles

• Dazzle

Sofia_t: Hej! Kul med fler bonusar som har 7åringar. Hur ser din ekonomi ut, med tanke på om du har lätt för att köpa till henne ekonomiskt å så? Tjatar hon om saker nrä ni går i affärer? Ibland undrar jag sådär "undra hur andra 7åringar är.."

Men det är så härligt att göra henne glad, uppmuntra henne osv. Ibland är det dock jobbigt med uppfostran för jag kan tycka att min sambo tappar humöret på henne å visar det för mycket, å han blir skitsur om jag säger något. Jag kan ju inte veta något som har barn, å han upplever mig ibland som besserwisser för jag pluggat pedagogik och lärande, tro mig, jag försöker bara hjälpa till med det jag tror på. =). Massa bekymmer man kan ha i en relation bara för det finns ett barn med.

hur tänker ni, hur fördelar ni ansvar? Min sambo tycker kläder är skitoviktigt å bryr sig inte om hon använder de skitiga och förstora kläderna som kommer därifrån. Nu känns det dock som om hennes garderob är full ända fram till hösten... =). Då behövs nog några tjocka byxor... =).

Kram L

• Sofia t

Dazzle

Min ekonomi är inte den bästa. Har fått ut runt 8000 bvarje månad o nu börjar jag plugga så det blir ungefär 8000 då med.
    Jag handlar väldigt mycket på Rea och postorder så det är min hemlighet till att klara av klädköp mm.
    Nej då hon tjatar inte i alla fall inte p mig men om hon går ensam med sin pappa blir han ihjältjatad.

Jag har ju fått det mesta av ansvaret dels för att hon har behövt en kvinna i sitt liv. (Problem med mamman) Sen har jag mycket lättare att säga ifrån än min sambo. Så det har blivit att det är jag som fixar allt..

Jo visst blir det mer bekymmer med ett barn i bilden men sååå mycket mer underbart.

Hur gammal är hon?

• Dazzle

Sofia t, precis som jag då, har haft runt 8-10 varje månad eftersom jag studerat, men har känt sista månaderna att trots att jag jobbar för mycket och får ut för mycket så räcker inte pengarna men jag har iofs haft dubbla hyror. Min sambo lägger mycket av sin ekonomi på lån så det känns som om jag får lägga mer än jag är van vid, men det är kanske något positivt. Som tjej e jag nog för van vid att killen har mest pengar, å att pengar inte är något problem. Det här känns ändå mer "normalt" =). Och att vi funderar över saker tillsammans.

Min bonustjej är 7 år, å hon vill ha precis allt i affären. =). Igår gav hon oss en diger önskelista inför födelsedagen då hon önskar sig allt som är fint i hela världen... oj oj oj =).

JAg handlar oxå på rea, på rea på postorder å på tradera om det är något speciellt jag är ute efter.

Ja det är så himla härligt. Nu har vi haft tjejen i tio dagar å attans vad tomt det blir!!!

Kram

• Sofia t

Dazzle

Jo samma här min sambo betalar mer på lånen mm medans jag enbart betalar mina räkningar och maten då blir det att det är jag som handlar saker åt bonusen vilket jag inte har nåt emot för jag tycker det r jätet roligt,

Haha känner igen det där. Hon brukar riva ut sidor ut leksakskataloger o ge oss som önskelistor. Men hon får inte så mycket av oss på födelsedag/jul eftersom hon får av andra med. Det blir lätt för mycket annars.

Ja tomt blir det.. Och tyst..

• Dazzle

haha.. Ja sist blev det absolut för mycket, på julafton, det var min och min familjs första jul med henne så vi ville ju ge henne världen, men det vill ju hennes mammas familj med, för att inte tala om mammans killes familj... =/ det blev nog lite mycket, i år ska vi tänka oss för.

Jag å min sambo har pratat om att rensa ur hennes rum på leksaker hon inte leker med (ihop m ed henne) under parollen, man måste göra plats för nya. Vissa saker kan hon ge till kusiner, andra kan vi spara, och vissa kan vi sälja tänkte vi för att finansiera de nya leksakerna.. jag menar julklapparna förståss...

D

• Sofia t

Ja men det är ju en jätte bra idee. Själv får jag rensa hennes rum själv. skulle hon få bestämma vad som ska slängas eller inte skulle inget slängas och det blir bara liv så det är lättare att göra det själv.

Vi brukar ha en gräns på julafton att man bara får köpa ett visst antal paket just för att vi ät så många så det blir lätt för mycket.

Svar på tråden Hur mycket köper man??