• 1 tu 3

blir inte mörkt trots mörkläggningsgardin!

Säkert helt onödig tråd, men men.

Har precis införskaffat mörkläggningsgardiner från IKEA till vårt och dotterns rum, men det blir inte alls mörkt. Själva rullgardinen hamnar så långt ut från väggen att det blir glipor på 2-3 cm.

Ngn som har satt upp sådana och fått bra resultat? Vi var tvugna att sätta dem i väggen och inte i fönsterlisten eftersom det är balkongdörrar, kanske därför som det blir så.

Ja verkligen en helt onödig tråd.... men jag har inget bättre för mig just nu

• Svar på tråden blir inte mörkt trots mörkläggningsgardin!
  • Dizzi

Inte alls en onödig tråd, vi har precis samma problem, 2 cm glipor vid varje kant som gör att ljuset sipprar in. Jag funderar på om man kan använda självhäftande kardborreband och fästa fast rullgardinen i väggen på ett par ställen på varje kant. Undrar om det skulle funka?

• 1 tu 3

Tänkt att fler hade samma problem Ingen onödig tråd mao..

Ja jag funderade faktiskt på samma sak, det där med kardborreband. Blir kanske inte så snyggt men har man gardin för så syns det ju inte.

• LuMa

Vi hade samma problem där vi bodde tidigare och jag slängde upp en filt eller ett mörkt lakan över fönstret varje kväll, det funkade också.

Välkommen till FL, generaliseringarnas förlovade land!
  • gertie

Häng gardinlängder på sidorna så blir det bättre. Hur kan det förresten bli en glipa på 2-3 cm? Har ni satt upp gardinen åt fel håll så att själva "rullen" hamnar utåt?

• musli

Samma problem här! Och, nej, jag har inte satt den på fel håll!
    Funderar på att sätta skenor på sidorna som gardinen löper genom när man rullar ner den, typ vita kabel-lister eller så...

//heavy metal-mamma...
  • MotherOfTwo

Persienner hette lösningen för oss. Nu blir det tokmörkt. Och jag gillar tokmörkt när jag ska sova.

• Dizzi

Frågan är vad som är snyggare, skenor eller kardborrlösningen? En sak är säker, idag vid sjutiden när sonen skulle sova, så fattade han inte att det var natt för det var ju fortfarande ljust. Så något måste göras.

Om nån testar någon av lösningarna så skulle jag vara mycket glad över en rapport om hur det funkar!

• bambigirl

Har också lite glipa men knappast så det blir jätteljust, bara ljusare än mörkt. Sen trycks vår rullgardin in lite av grejerna i fönstret (en teddybjörn, blomkrukor etc).

• krypet fem

Jättevanligt problem, ju. Snart "börjar" midnattssolen här, ljust dygnet runt. Jobbigt när ungarna inte fattar att det är natt och att dom ska sova... Vi har perienner och mörkläggningsgardiner, med det kommer ändå in ljus uppe och på sidorna. En sommar täckte vi för med lakan också, då blev det mörkt, men då orkade vi inte tjorva varenda dag med det, så gardinerna i sovrummet var stängda hela sommaren. Skämmigt.

Jag har funderat på att sy fast kardborr-band på sidan av rullgardinerna, och häfta med häftpistol fast kardborrband på fönsterlisten, så håller det nog tätt på sidan. Sen ska jag sy en "korv" fylld med typ ris/bönor/nånting att lägga upptill på rullgardinen, i snyggt tyg, då borde det bli tätt där. Pricken över i blir vanliga gardiner som är mörkläggande (http://www.textilonnet.se/productinfo.asp?pid=881&pgid=231) som ligger an mot väggen. Hoppas det funkar. Hoppas även att jag får den berömda tummen ur och snart tar tag i detta!

• Dizzi

Å vad smart det där med "korven", krypet fem! Jag har inte ens tänkt på att det läcker in ljus på ovansidan också, men det gör det förstås... Det kanske får bli helgens uppgift då, att mörklägga!

• MotherOfTwo

Vi har persienner med svart insida. Vilket är ett måste om man skall få det mörkt.
    Men ni är nog mer ljuskänslig än vad jag är. Måste visa min man denna tråd han klagar alltid över att jag är så ljuskänslig.

• Sussie77

Vi har tidigare haft en mörkläggnings rullgardin i vår sons sovrum, men det var inga problem med den..blev kolsvart. Använder den däremot inte längre. Så det kan nog bero på vad det är för rullgardin.

• krypet fem
    MotherOfTwo skrev 2007-05-11 19:40:50 följande:
    Vi har persienner med svart insida. Vilket är ett måste om man skall få det mörkt.Men ni är nog mer ljuskänslig än vad jag är. Måste visa min man denna tråd han klagar alltid över att jag är så ljuskänslig.
    Okej om det är ljust på kvällen och på morgonen, som vi har nu, och det kommer in lite ljus. Jag kan sova med öppna gardiner, och ungarna somnar fast det är lite ljust.Men, snart har vi ljust dygnet runt, och då är det det skitjobbigt när ungarna vaknar mitt i natten och tror att det är morgon och kliver upp och börjar leka, för "titta mamma, det är dag, det är ljust ute". Det är därför jag vill mörklägga.

Och maken vill ha kolsvart i vardagsrummet när vi ska kolla film (projektor=ljuskänsligt), så vi måste göra nåt åt vardagsummet också. Jobbigt. Men han var och shoppade ett mörkläggningstyg och sydde ett draperi till dörröppningen själv. Jag blev lite impad.

Såg en film (The Holiday) med en lyx-lösning. Tjejen hade en fjärrkontroll som hon styrde dom automatiska mörkläggningsgardinerna med, ett knapptryck och dom åkte ner. Sånna ska jag också köpa när jag vinner 42 miljoner.
Svar på tråden blir inte mörkt trots mörkläggningsgardin!