Inlägg från: Billy och Jag |Visa alla inlägg
  • Billy och Jag

V.V.S.-tråden - Våga Vägra Skov! För dem med Ulcerös Colit, Crohns Tråd nummer 7

grådis: Låter härligt att åka iväg på det viset Ja skicka mig en tanke i Dalarna! Och valparna så klart. Dom börjar bli riktigt stora nu!

Jag har fortfarande JÄTTE ont.. men inte så farligt i ryggen.. Så lite har medecinen hjälpt.. Då borde jag väll ha fått rätt diagnos ändå??

alis volat propriis - Hon flyger med egna vingar.
  • Billy och Jag

Lällas: Har du provat sånna där "ringar" som man töjer ut och lägger runt stomin och sen påsen över?? Det hjälpte mig JÄTTE mycket mot läckage.. Då luckrades inte påsen upp och blev inte lika lätt läckage och huden sparades JÄTTE mycket.. aldrig röd hud.. irriterad hud kan också göra att påsen sitter sämre.

Tycker synd om dig som får hålla på med sån "skit" på nätterna.. Det är verkligen jobbigt!

• Billy och Jag

Förresten, har du provat påsarna som inte bara har sån där honungsplatta eller vad det är?? Det är alltså som vanlig hudtejp (nästan textiligt) på ytterkanten och det hjälper också mycket.. för blir det läckage så stoppas det värsta vid tejpen så det blir aldrig kletigt utan man märker det innan och tejpen är starkare än honungsplattan, men inte lika snäll mot huden. Jag fick lite utslag ibland.. men eftersom att den är fyrkantig så vände jag den lite bara så att jag hade den på annan hud nästa gång.

Det är visserligen två dels bandage, men jag älskade dem

• Billy och Jag

Lällas: Vi skriver om varandra

Jag ska nog behålla en valp själv och min syster ska få en Så två ska säljas.. Men ingen är tingad. Dom är ju så små än

• Billy och Jag

Easyflex tror jag påsarna hette... http://www.coloplast.se/ECompany/SEMed/Product.nsf/(VIEWDOCSBYID)/DFCECB1004A2583641256AA1003C2F90?OpenDocument

Ringarna minns jag inte vad det heter.. men din stomisköterska vet nog vad det är.. Det är singelförpackade ringar i en karta som man värmer lite i handen då blir de mjukare och man kan tom forma dem som bollar eller vad man vill när de blir tillräckligt varmt Men jag vet inte vad det är för material. Men man töjeriaf ut det lilla hålet i mitten så det blir i samma storlek som stomin.. Då behöver man inte heller klippa ut så exakt i påsen.. Eller har du turen att kunna ha färdig klippta? Min var lite oval så jag fick klippa mina själv, men med ringarna så behövde jag inte bry mig för den var där ist

Hoppas jag gör mig förstådd.

• Billy och Jag
    MaddeK81 skrev 2007-06-13 20:31:23 följande:
    Lällas: Självklart! Jag använder Easyflex tvådelade bandage med konvex platta + Eakin hudskyddsring. Hade först bara Easyflex vanliga tvådelade men min stomi blev lite liten denna gång så jag behöver den konvexa plattan som är lite kupad så den trycker in magen och ut stomin. Hudskyddsringen behöver jag för att jag är lite ärrig vid stomin från min förra stomi så jag behöver jämna ut underlaget så det inte läcker igenom. Hade lite pyssel med att få allt att funka men nu när jag hittat vad som funkar på mig så har jag inga problem med bandagen eller läckage!Vad är det du är besviken över med dina bandage då?
    Där var det, det är nog samma hudskyddsringar vi pratar om.. eller vad tror du?
  • Billy och Jag

maddeK81: Ja, visst är dom superbra? Jag var stomipererad i 6 månader och har nu en IRA sen lite mer än 1 år sen.. Så jag minns inte så bra..

Trivs du bra med din stomi? Det gjorde jag, förutom när jag fick läckage.. Då kändes det som att hela världen gick under och att jag inte kunde lita på mina bandage.. Men annars funkade det bra..

• Billy och Jag

hej..oj vad ni skriver! Är det de trista vädret kanske?! Här ligger jag med en DRYG katt på axeln.. Hatar verkligen katter.. :P

Jag är INTE bättre.. Snarare sämre.. Suck.. Kan inte äta eller dricka och varje morgon är en mardröm Vi som ska på semester snart och min systers bröllopsfest!! Om mindre än 2 veckor.. :P känns som att det bara blir kattbajs av det.. :P

Funderar på att åka in till akuten i dag och få nån ny medecin eller diagnos.. Men jag VÄGRAr gå med på några slangar i halsen eller så... No way.. :P

• Billy och Jag

hej hej!

nyss hemkommen, 7 timmar på akuten.. blääääääää.. SÅÅÅ SEGT!

Men men.. fick prova en ny medecin över helgen, men han lät inte allt för entustiastisk.. han trodde nog inte jag skulle känna skillnad.. Men jag ska till min tarmdoktor på måndag... så får vi se vad han säger då.

Nä nu är jag trött :P

Ännu en dag utan mat.. :P Skit också..

• Billy och Jag

Jag fick omeprazol... Men det kanske är som Losec?

Lällas: Åhh.. låter helkul att vara ute och festa! Det vill jag med! Men jag kan ju inte.. *snyft* kul sammanträffande Det är inte ofta man träffar på likasinnade.. Min gamla barndomsbästis har UC och min svåger Tycker jag känns som många, iaf.

Svar på tråden V.V.S.-tråden - Våga Vägra Skov! För dem med Ulcerös Colit, Crohns Tråd nummer 7