• pr73

svamp..

Hej!

Jag vet att jag har läst någonstans + att min gynekolog har sagt att svampinfektion i underlivet ska inte försämra chanserna att bli gravid. Tänkte bara höra med er "där ute" om ni har andra erfarenheter. Jag har typ kronisk svamp men jag tycker inte att läkaren riktigt tar det på allvar och vi har försökt och få barn i över 2 år. Det är tydligen inget fel på oss enligt utredningen men jag blir i alla fall lite orolig över mina ständiga svampbesvär...(låter inge trevligt...) :)

Så, hur ligger det till egentligen? någon som vet eller som har nåt intressant och dela med sig av?

• Svar på tråden svamp..
  • aylen

bateriell vaginos påverkar tydligen chansen att bli gravid.Det är en form av svamp.Symtomen är illaluktande flytningar efter sex och bad.

• Tuc Tuc

Aylen: Bakteriell vaginos kan ju inte vara en typ av svamp. Däremot en typ av infektion...

pr73 - du säger att din dr inte tar svampen på allvar? Vad har du hittills gjort för att bli av med den...? Bara salvor eller har du fått kapslar att äta nån gång?

• aylen

tuc tuc: enligt min läkare så är det en allvarligare typ av svamp.

• Tuc Tuc

Aylen: Fast säger man bakteriell vaginos skall det väl per definition vara bakterier och inte svamp? Svamp är inte bakterier. Fast de kan vara besvärliga i underlivet. Spelar mindre roll, kanske...

• ackvileja

Bakteriell vaginos och svamp kan förekomma samtidigt och då bli extra besvärligt för medicinerna tar ut varandra (har själv det och det har inte försvunnit helt trots MÅNGA kurer antibiotika och kapslar mot svamp). Min gyn sa dock att det inte har någon inverkan på chans till graviditet. Däremot om infektionen sprider sig och går upp i, jag tror det var äggledarna(???) men då får man feber och värre symtom också.

• pr73

Tack för svaren! Ja, jag har ju försökt med allt möjligt. Vagitorer, fick några tabletter förut och de hjälpte men besvären kom tillbaka. Sen har jag köpt Nova TTO Sulfatfri tvål på Hälsokost för det ska tydligen vara bra om man är känslig men det har inte gjort varken till eller från. Jag ska läsa lite mer om bakteriell vaginos och så boka en ny tid till läkaren. Jag är bara så himla orolig att det är nåt fel på mig som man kan göra något åt. Jag har gått igenom en utredning och läkaren har ju inte hittat nåt konstigt, det är ju bra i och för sig men jag är frustrerad!
    Jag har inte problem med äggledarna eller ont o feber så det är inget som har spridit sig i alla fall.
    Man blir ju knäpp när man börjar tänka på alla möjliga olika orsaker...har funderat på om t.ex konisering kan ha påverkat mina chanser att bli gravid. Men det har läkaren också sagt att det ska inte påverka. Men varför har vi sån otur så att vi inte kan få barn tillsammans??? det här gör mig galen!!!

• dallas

pr73; Jag förstår ditt dilemma.
    Har du provat att ändra kosten?? Kanske låter töntigt men det tror jag benhårt på- har själv haft problem till och från med svamp och jag tycker nog att kosten gör mycket, undvika socker, jäst osv..Äta nyttiga bakterier- acidofilus osv kan oxå hjälpa till lite..
    Hoppas det löser sig!!

• pr73

Dallas: ja, precis. Det försöker jag tänka på. Märker direkt skillnad om jag tillexempel har ätit mycket godis och så. Har det i åtanke hela tiden och försöker undvika stora mängder kolhydrater mm. Men att det ska vara så förbannat svårt och va tjej!!!!!!

• dallas

Sån där "probiotisk" mat är bra!!

Är svampen illa så skall man inte heller äta frukt på ett par veckor- fruktsockret- men då har man mkt svamp..

Har gyn gett dig Diflucan någon gång? den är bra..Aloe Vera juice skall vara bra- förebyggande, samma med vitlök

Så här står det i min bok; The following foods have anti- yeast properties and should be used frequently; garlic, onions, cabbage, broccoli, Brussels sprouts, kale, watercress, mustard cress, cauliflower, turnips, cinnamon, olive oil and aloe vera juice. Pau d´arco tea from South America also has an anti-Candida effect.

Svar på tråden svamp..