• gravid72

Vad göra med en 1-åring ute och inne

Ska snart gå på mammaledighet igen efter att ha jobbat några månader - och har full ångest! Jag trivdes aldrig med att gå hemma och är nu så rädd att jag inte ska kunna sysselsätta oss.

Vad kan man hitta på ute och inne med en 1 åring?

Tacksam för alla tips!

• Svar på tråden Vad göra med en 1-åring ute och inne
  • MrsXanadu

Följ barnet och se vad barnet vill göra.
    Vet ej om ditt barn kan gå. Men om så är fallet låt barnet gå själv ute och bara häng på. Det gör jag med min 1 åring.
    Hemma brukar jag sätta mig ner med henne och se vad som händer. Ibland blir det mest kel och ibland blir det lek. Beror helt på henne.

• Hugomamma

Öppna förskolan är ju ganska trevligt när barnen börjar kräva lite mer. Ofta har de öppet ett par gånger i veckan och man fikar med barnen och barnen får träffa andra barn.

1 år är faktiskt lite svårt, men min kille gillar att gå till lekplatsen. Vi är oftast bara där i 30-45 min och sedan har han tröttnat. Sedan går vi en runda med vagnen och tittar på djuren, finns hästar och kor här i närheten.
    Åka och handla, så det händer något, tycker Hugo är kul.
    Åka och bada. Hälsa på farmor/mormor
    Hugo gillar att vara med när man städar & lagar mat. Det kanske ditt barn också tycker är skoj.
    Sedan tar ju alla bestyren kring 1 åringen tid, äta, laga mat, klä på, sova osv
    De är nog rätt nöjda också med att man bara sitter på golvet och är med dem, ibland leker jag aktivt och ibland kan jag läsa en tidning.
    Har köpt kritor & papper till Hugo, kul en stund men ändå något annat. Sitter då i sin barnstol så man har lite koll

Lycka till, bara lite "spånande" från en morsa som snart går hem igen på heltid, jobbar 60 %!

• gravid72

Hugomamma: tack! Ska gå och handla kritor och block!

Har lite svårt att ta mig också då jag inte har körkort, man blir ju lite begränsad då

Hon har precis börjat vackla några steg så gåendet är på G.

Hur är det med stranden till sommaren? Hur ska man skydda dem från solen, räcker solkräm?

• Hugomamma

Det beror ju på hur ditt barns hud ser ut!
    Solhatt, solkräm(30) och kanske en kortärmad tröja när solen är som starkast.(mitt på dagen)
    Gåendets första fas är kul-gåvagn!!!!!! Som du kan ha ute i trädgården, tänk vad hon kan upptäcka och känna sig fri!

• Ell

Min 1 åring och jag brukar på dagarna:

* Gå ut och leka en stund i lekparken/gå ut en sväng med vagnen ute/åka och handla/gå i affärer. Ca 1-2 timmar per dag.

* Leka aktivt tillsammans med knoppussel (jag pekar, han försöker sätta biten rätt), titta i böcker, leka tittut, jaga varandra, stapla klossar (jag, han river ner), stapla ringar (försöka) etc. Ca 1-2 timmar per dag.

* Jag ligger i hans kuddhörna och läser när han leker själv i sitt rum alt. kollar jag på TV i vardagsrummet när han leker själv där (han har hälften av sina leksaker där). Ca 2 timmar per dag.

Sen sover min kille ca 2-2,5 timme uppdelat på 2 ggr, ska matas ca var 3:e timme (eller äta själv....) så tiden rullar på rätt bra ändå. Vi träffar mammagruppen ca 1-2 ggr i veckan hemma hos nån av oss där barnen får röja loss lite och "umgås".

Lycka till!

¨¨¨¨Wille-bullen¨¨¨¨
  • gravid72

Låter som om man får vara med barnen hela tiden i denna åldern, min dotter blir jätteledsen när vi går ut ur rummet där hon är - stämmer det på era också?

• Ell

Ja det håller jag med om, han leker gärna glatt om vi är i samma rum men inte annars.

¨¨¨¨Wille-bullen¨¨¨¨
  • Gloire de Dijon

Ettåringar är roliga!

Det där med att vara i samma rum; vi har numera leksaker och andra roliga grejer i köket, vardagsrummet, arbetsrummet... Så nu följer han mig och jag kan göra det jag behöver (med avbrott såklart) i hans sällskap.

• gravid72

Det har vi med - leksaker i hela huset - men så fort jag ställer mig och diskar, hänger tvätt eller annat -så börjar hon gnälla lite och drar i benet för uppmärksamhet... puh!!
    Det tär verkligen på tålamodet (som jag nog är född utan

• Svana

Det här älskar min son och jag att göra inne- Läsa böcker, se på teletubbies, bygga torn av klossar som han river, dansa till musik, spela maraccas och bjällror, kittlas i sängen, smyga på varnadra och skrämmas lite, men ibland får han sysselsätta sig själv.
    Ute brukar vi åka rutschkana, vara i sandlådan, sparka boll, så ahr han en trehjuling med skaft på som jag kör omkring honom i. Så ibland leker han själv och jag sitter bredvid och pratar lite.
    Observera att vi leker inte hela tiden, ibland har han skittråkigt för att jag gör saker jag måste, som tvätt och mat. Barn får helt enkelt vänja sig vid att inte vara i centrum hela tiden och att det är ok att ha tråkigt.

• gravid72

Svana - håller helt med dig - har just nu problem med dottern som lägger sig ner och vrålgråter när vi gör något "måste" och hon inte får uppmärksamhet- vad ska man göra? Gå och trösta (för vad, undrar jag då) eller låta henne ligga och gråta?

• Skogsstjärnan

Har en nybliven ettåring jag med.

Som present fick han en rolig vattenleksak, så nu leker vi med den nu och då. Lite klottigt då man måste ha det i vardagsrummet så varje dag blir det inte men ändå.

Sen gör vi fot och handavtryck nu och då. Klootigt = roligt det med.

Sen läser vi en hel del böcker, jagar varandra, busar, kittlas osv.

Plus att han ser på då jag gör "alla måsten". Inte alltid kul men man måste ju göra annat än leka också. Ett tips om man t.ex. dammsugar är att flytta runt barnstolen så han ser en och hela tiden är med. Om man placerar stolen framför en spegel blir det extra skoj

Mera tips mottages gärna!

• mammatillpojkar

öppna förskolan, träffa kompisar/familj, bygga med klossar/lego m.m måla/rita, köra bilar, baka, laga mat, diska (älskar att få plaska med vattnet) läsa böcker, dansa till musik
    när vi är ute så går vi till lekplatser, nu när det är snö så blir det en hel del pulka åkande, mest så går han bara runt och jag följer efter, hittar alltid nått att sysselstta sej med..

• Lillis1

Min dotter pysslar med sitt i samma rum som mig. Hon är också med när jag gör hushållsbestyr som att plocka med disk, tvätt, städa. Hon går stadigt så hon går mellan sitt eget pyssel till mig och tillbaka, vill hon ha mer uppmärksamhet så får hon det och då blir det mer renodlad lek. Vi går också på öppna förskolan några gånger i veckan och så träffar vi kompisar som också är mammalediga med barn i samma ålder, mormor o farmor.....går till affären, lekparken....ja det som vi båda gillar

Hela världen är en rad underverk, men vi är så vana vid dem att vi kallar dem vardag.
Svar på tråden Vad göra med en 1-åring ute och inne