• ägget74

Fler som fått barn med äggdonation?

Hejsan!
    I november kom vårt efterlängtande lilla mirakel . Vi gjorde behandling på HS och hade tur och lyckades på första försöket. Har ockå haft "tur" som snabbt upptäckte att det inte gick den vanliga vägen och har sluppigt långa utredningar och behandlingar.
    Finns det några fler föräldrar som fått barn med äggdonation här? Ska ni tala om det för ert barn och hur gör ni med "alla andra", BVC, vänner osv. Någon som till och med har fått syskon?
    Dessutom, TACK alla som donerar ägg!!! Ni anar inte vilken lycka ni bidrar till!!!

• Svar på tråden Fler som fått barn med äggdonation?
  • Future

Boken heter "Experience of Donor Conception" och jag hittade den här:

www.adlibris.com/se/search.aspx

Den är rätt så tung att läsa ibland, men jag tyckte den var värdefull för då kan man ta del av både föräldrars och barns upplevelser och erfarenheter. Mycket av problematiken som adoptionsbarn kan uppleva, upplever även barn som kommit till genom donation. Men det finns mycket man kan göra för att göra det lättare för barnen. Och det de trycker på i boken är just att de tidigt får veta hur de "blev till" samt att de har möjlighet att få reda på sitt ursprung.

Min dröm vore att kunna få ett "brev" från donatorn där de beskriver hur de ser ut, vilka intressen de har, om de växte mycket i tonåren eller senare, etc, etc. Det är nog frågor som barnen kommer vara nyfikna på lite senare.

Vilket litet mirakel ni har ägget74!

• ägget74

Bara en kortis, vad jag förstod av bm på Huddinge så får man inte flera donatorer om man lyckats en gång. Då får man använda de ägg man har i frysen. Kan vara värt att kolla upp?

• Fiaflopp

ägget: det tycker jag låter rimligt för det blir då lika som vid ivf...
    2 donatorer plus FET men lyckas man så har man förbrukat sin andra donator.

ivf= 2 försök plus FET men lyckas man så har man förbrukat sitt andra försök (färska alltså)

• Pippil8

Hej på er! Jag är inte förälder till barn som kommit till mha äggdonation - än. Men om sisådär 1-2 månader är jag det Den buffar för fullt i magen nu och har redan skänkt mig massor av lycka. Är så oändligt tacksam mot den som har genomgått hela proceduren med att donera ägg så att jag får uppleva detta

Vi har berättat för många i vår närhet, alla i familjen och många av vännerna. Jag som ju fortfarande är gravid funderar en del på hur det ska bli när den kommer ut. Efter att ha läst boken "experiences of donor conception" känner jag (och vi) att jag vill att det ska komma in tidigt i mitt barns liv hur han/hon har kommit till. Men hur gör man om man möter nån gammal bekant som kommenterar barnets utseende och likhet/olikhet med mig t ex? Det känns ju lite onödigt att varje gång säga "ja, det är inte så konstigt att vi inte är lika eftersom...". Men å andra sidan vill jag inte att barnet ska tro att jag hemlighåller något. Fast jag tror det löser sig

Kul att se att det finns några fler som lyckats med äd! Är det någon som vet hur många barn som fötts mha äggdonation i Sverige?

• Future

Pippil8: Grattis! Åh vad härligt att snart få möte den nya lilla familjemedlemmen. Jag har också funderat på det där du beskrev. Ska man berätta för alla, några, etc? Men det kanske löser sig naturligt eftersom. Det viktigaste är nog att man är helt öppen mot barnet och att de närstående vet, samt att barnet vet att de får prata med vem de vill om det. Tror jag?
    Jag vet inte hur många äd som har utförts, men det måste ju vara rätt så få eftersom laget nyligen ändrades?
    Grattis igen!

• ägget74

Pippil8: Vad roligt!!!! Stort grattis! .
    Har samma funderingar som du, det faktiskt händer mig titt som tätt att folk hävdar att vi är lika. (Hittils har ingen hävdat att hon är lik sin pappa vilket är lite konstigt, kanske beror det på att hon är tjej?) Känner mig otroligt stolt varje gång och har hittils bestämt mig för att tacka och ta emot och inte "rätta". Om det är nån jag inte känner, och som jag ändå vill ska veta, då kan det ju vara ett bra tillfälle att ta upp det. Man kan ju trots allt vara lite lik ändå, dom matchar hårfärg och ögonfärg. Tror också folk letar likheter. Trots allt ser spädbarn inte riktigt ut som vuxna hur de än bär sig åt . Kanske uttrycker mig lite luddigt men hoppas ni förstår. Håller med dig Future, barnen måste få känna att det kan få prata med vem de vill om det, frågan är hur man gör för att bidra till det? Jag kan också tänka mig att det kommer betyda olika saker för barnet i olika faser i livet. Man får nog ta det som det kommer. Har förresten beställt boken, ska bli väldigt spännande att läsa den!! Hoppas man får några tips och vad och hur man ska säga.

• Margita38

Hej!

Grattis till miraklet!

Vi har gjort en äggdonation på AVA kliniken i Åbo och det lyckades efter första försöket! Första gången i hela mitt liv jag är gravid! BF 9 maj -07.
    Vi berättar för alla hur graviditeten blivit till och kommer berätta för barnet när det är ca 4 år.
    Det är mycket lättare om man är naturlig om detta redan från början och att man berättar det vid första tillfället för vänner och bekanta.
    Så har vi upplevt det i alla fall.

• Snuffa

Hej!
    Vi har en pojke som har kommit till tack vare en underbar donator i Finland. Vi har varit mycket återhållsamma med vem vi har berättat för och det är mycket mycket få personer (knappt en handfull) som vet, t.ex vet inte BVC och jag förstår inte varför de ska veta, vad har det för betydelse inför deras väga-mäta uppgifter? Andra föräldrar ropar ju inte ut i minsta detalj var och hur deras barn har kommit till. Jag tycker att det handlar mycket om att ha respekt för barnet och dess integritet. Vill sedan vår son berätta så är det helt okej men då är det ett val han gör och det valet anser inte vi att vi ska stå för utan det handlar ju om honom. Vi får inte i all vår glädje glömma att respektera barnet!

• Tracy

Hej!

Har precis fått diagnosen POF/för tidigt klimakterie och står i kö för äggdonation. Vi kommer att göra ett första försök i maj/juni i Riga om allt går vägen. Tänker massor på det där med barnets identitet, vem man ska berätta för osv. Jag tror också på att berätta för barnet redan från början, och för nära vänner och familj. Men absolut inte för alla. Precis som Snuffa säger så ropar ju inte alla andra föräldrar ut hur deras barn kom till. Och säger någon att ett donatorbarn är likt sin mamma så är väl inte det helt omöjligt - något måste det ju påverka att det har växt där inne i en herrans massa månader. Eller?

Ps. Stort grattis ägget74, det är så skönt att höra från de som kommit ut på andra sidan tunneln...

• Snuffa

TracyC!
    Precis som du säger så är det så att många ja många många fler har sagt att vår son liknar mej så mycket mer än sin pappa. Jag brukar inte kommentera det något mer.
    Något som dock har gjort mej uppmärksam är att väldigt många är otroligt fixerade vid att jämföra och vill kunna se likheter mellan barnet och föräldrarna. Jag blir nästan trött på detta ibland och vet inte om jag reagerar på det alldeles extra men om jag tänker på mig själv så kan jag inte minnas att jag någon gång har kommenteraat detta till några föräldrar.
    Se barnet - oavsett vem det liknar!

• nellib

Hej vi har stått i kö i ett år till äggdonation och idag fick vi det glädjande beskedet att det är dags för oss nu i april, maj Vi har hunnit tänka ett år på hur vi ska ställa oss till att berätta. Vi har kommit fram till att ärlighet varar längst och tänker berätta för barnet när det kan förstå. Våra nära och kära kommer också att få veta då vi är säkra på att vi lyckats.

• Tracy

Hej!

Ibland när tankarna blir för komplicerade kring det här med vem barnet kommer att likna och omvärldens kommentarer så brukar jag och sambon skämta om att det ju inte är så viktigt i det långa loppet... tror ingen har påpekat hur lik min mamma jag är på säkert tio år, hihi. Skönt att kunna skratta mitt i eländet i bland...

• Snuffa

Hej!
    Ja jag brukar småle inombords och tänka ojojoj så tokigt det kan bli, ni tror att ni ser att vi är så lika och egentligen stämmer det ju inte eller också stämmer det att vi faktiskt är lika även om vi inte är genetiskt släkt med varandra. Visst kan det bli tokigt men samtidigt roligt. Jag har hört detta om likheten mellan mig och vår son sedan han föddes, aldrig någon som säger att han liknar sin pappa.....................

• Anette m 2st 01

Vi har fått tvillingtjejer genom äggdonation i Finland.
    Lyckades på första försöket och vi valde själva att sätta in två ägg. Våra närmaste anhöriga och några vänner som har följt vår kamp under många år vet om hur våra barn blev till. Även BVC vet om detta då det står i deras journaler. Övriga personer har vi själva ansett har inte med den saken att göra. Man frågar ju aldrig andra föräldrar hur blev erat barn till? Däremot kommer våra tjejer att få veta sanningen när dom har blivit så stora så dom kan förstå det. I Finland har vår donator fått välja vid donationen om våra barn ska kunna kontakta henne eller inte efter det att dom har fyllt 18 år. Vi vet inte själva vilket val hon har gjort. Men hon har gjort oss så lyckliga för denna gåva, våra barn!

• Mirva

Hej, ni som har fatt barn genom aggdonation, har nagon av er fatt barn tidigare med egna agg? Hur ser du i sa fall pa barnet som kommit till med eget agg och det barnet som kommit till genom aggdonation?

Jag har en son som kommit till med eget agg och har nu funderingar kring aggdonation. Jag vore tacksam om ni kan beratta om era tankar och kanslor kring detta.

• vevve

hej ägget74 jag gjorde oxå äggdonation på huddinge sjukhus och fick min älskade son i april -06. helt underbart att det lyckades på andra försöket. vi har varit ner nu igen ocg det är som du säger att du ändast får använda dina ner frysta ägg men du får betala insättningen och med. kostnaden själv vilket är 10,000+med. Tyvärr misslyckades det tredje försöket för oss men vi har fortfarand 6 ägg kvar men det vra ju det där med pengarna för jag bor nämligen i umeå och då till kommer även resa med och insättningen. Hur tänker du göra med din dotter, ska du berätta för henne ellr vara tyst? vi är öppen om hur våran son komm till för att folk inte skall fundera och viska bakom våran rygg.
    hör gjärna av dej så kan vi utbyta erfaren heter.

ägget74 skrev 2007-02-01 22:21:53 följande:
    Bara en kortis, vad jag förstod av bm på Huddinge så får man inte flera donatorer om man lyckats en gång. Då får man använda de ägg man har i frysen. Kan vara värt att kolla upp?
  • Sleepingbeuty

Jätte roligt at läsa.Ger hopp till en gammal erfaren kämpare.:)

Svar på tråden Fler som fått barn med äggdonation?