• ägget74

Fler som fått barn med äggdonation?

Hejsan!
    I november kom vårt efterlängtande lilla mirakel . Vi gjorde behandling på HS och hade tur och lyckades på första försöket. Har ockå haft "tur" som snabbt upptäckte att det inte gick den vanliga vägen och har sluppigt långa utredningar och behandlingar.
    Finns det några fler föräldrar som fått barn med äggdonation här? Ska ni tala om det för ert barn och hur gör ni med "alla andra", BVC, vänner osv. Någon som till och med har fått syskon?
    Dessutom, TACK alla som donerar ägg!!! Ni anar inte vilken lycka ni bidrar till!!!

• Svar på tråden Fler som fått barn med äggdonation?
  • Fiaflopp

Inte jag då (ännu) men jag ville gratta dig i alla fall....
    Vi har gjort 6 fulla ivf och 2 ÄD i Finland (1 färsk och 1 FET) än sålänge men nu väntar vi i kön till HS med egen donator.
    Hur var bm och läkare i ÄD svängen på HS?
    Det är tydligen inte samma som vid ivf...

• Linisen

Hej

Jag står i kö till SU Göäteborg och har gjort så nästan i 3 år nu.

Jag träffar regelbundet mina tjejer i Göteborg. Vi är sju stycken varav två har adopterat från Kina, fyra har fått barn via ÄD. (Ett i Göteborg, tre i Finland)
    Det är jättenyttigt att träffa varandra och tala och ventilera om vad som "händer sedan" när barnen blir äldre.

Jag personligen skulle aldrig hymla om vart barnet kommer ifrån, när jag precis fick reda på att jag inte kunde få barn ringde jag i panik IRIS och fick tag i en tjej där som hade gjort ÄD i England långt innan det var lagligt här i Sverige. Hon hade gjort en bok till sin son tidigt (han är nog 13-14 nu) och läst den för honom tidigt, mamman som inte hade några ägg och som fick ägg av en snäll "tant" som redan hade så många

Inte minst för barnet tror jag det är jätteviktigt att man berättar, tonårsperioden är väl så jobbig att dessutom inte veta sitt ursprung + att man själv funderar kring sin identitet är nog ingen höjdare
    Jag tror helt klart på at berätta, jag skulle aldrig kunna med att låta bli.

Hur tänker ni?

Kramar
    L

• amn

Hej,

Vi har gjort 4 privata IVF-försök i Danmark och till slut blev det äggdonation i Finland som resulterade i vår underbara dotter (9 månader gamal och som blev till på första försöket) - nu väntar vi ett syskon i vår (blev till på andra äggdonationsförsöket)

Vi har berättat för MCV och BVC.
    Jag har två äldre barn som vi väntar med att berätta för. Vi tycker att våra små mirakel ska få reda på det först.
    Farfar, farmor och mormor vet dock.

• Future

Vilken bra tråd! Och stort grattis till ert lilla underverk ägget74! Så fantastiskt söt hon är!

Jag och min sambo ska till AvaKliniken och utforska möjligheterna till ÄD och ställa oss i kö. Jag tycker det är så bra att de har ändrat reglerna och att donatorerna inte längre är anonyma. Då finns ju den dörren öppen för barnen om de vill ta reda på mer om sitt genetiska ursprung.

Om vi går vidare med ÄD (vi funderar också mycket på adoption) så skulle tror jag verkligen att det är viktigt att vara öppen och berätta (med stolthet) för barnet hur de kom till. Jag har köpt ett bok om barn som kommit till genom donation (både ägg och spermier donationer) och i intervjuerna med barnen så säger de allra flesta att det är mycket viktigt för dem att få reda på sitt ursprung. En del av dem ser sig som "adopterade" medan andra inte tycker det är så viktigt med sitt ursprung.

Vad roligt att höra om den kvinnan som gjort ÄD i england och att hon gjort en bok till sin son. Jag tänkte också att jag skulle vilja göra det, så att det blir något "naturligt" för barnet och också något att bli stolt över.

Det jag personligen är osäker på är hur långt ut i sina cirklar man ska berätta? Jag skulle gärna vilja vara helt öppen med det, eftersom det inte blir något som barnet känner att de behöver "gömma". Men å andra sidan vill man ju inte att en stor del av barnets identitet ska vara att de är ett "donatorbarn".

Ja, det är ju stora frågor och jag respekterar att det finns många sätt man kan närma sig detta.

• sansten76

Hej! Grattis till det Stora Mirkalet.
    Vi har också gjort ÄD på HS. Det lyckades på första försöket för oss också och nu är vår dotter 14 månader. Vi har planer på ssykon men får vänta lite då det är uppehåll på HS. Vi kommer självklart berätta för vår dotter hur allt ligger till. Vi har varit ganska öppna utåt också, bvc vet och så. Berättar om det känns bra att göra det.

Kram

• ägget74

Vad kul att vi är flera! Och tack för alla gratulationer, jag känner mig verkligen väldigt lyckligt lottad.

Tycker det där med boken verkar vara en strålande idée. Själv hoppas jag att kunna berätta hennes historia lika naturligt som om hon var gjord på "vanligt sätt" när hon börjar undra. Det är ju trots allt rätt ofta som man diskuterar vad barnen ärver, i sjukvården, folk som kommenterar likheter och sånt. Lägger det sig, alla jämförelser: "när gick du?","när började du prata?"?? Till och med mina föräldrar, som vet, jämför gärna, "Jo, du var också si och så".

Nyfiken på boken du har köpt Future, vad hette den? Vi har varit ganska öppna med hur hon kom till, men funderar också på hur långt ut i kretsarna man ska berätta. Tror att jag kommer gå på magkänsla en hel del, men de flesta vi känner, och bvc,vet. Hittils har folk mest reagerat positivt, att det är just ett mirakel. Hoppas att det är en känsla vi kan dela med oss av till vår lilla tjej också.

• Fiaflopp

Ni som lyckas på HS har nu gjort ivf innan eller gick ni direkt på ÄD?

• Fiaflopp
    sansten76 skrev 2007-01-31 03:51:08 följande:
    Hej! Grattis till det Stora Mirkalet. Vi har också gjort ÄD på HS. Det lyckades på första försöket för oss också och nu är vår dotter 14 månader. Vi har planer på ssykon men får vänta lite då det är uppehåll på HS. Vi kommer självklart berätta för vår dotter hur allt ligger till. Vi har varit ganska öppna utåt också, bvc vet och så. Berättar om det känns bra att göra det.Kram
    En fråga till vart det då jag läste ditt inlägg...
    Om man fått barn genom ÄD på HS,får man syskonförsök också då,med de man ev har i frysen,eler hur funkar det?
  • sansten76

Hej fiaflopp! Vi får använda de ägg vi har kvar i frysen för ev syskonförsök. Om det är ont om ägg så får man nog använda sitt sista försök och då blir det ju troligen inte samma donator och så är det nog en ganska lång väntetid också.

• Fiaflopp

Aha för om det är ivf så har man förbrukat sina försök då man fått ett barn (ej dom i frysen självklart) sås därför undrade jag.

I går ringde dom från HS och ville att jag skulle göra en sk testcykel för att se hur kroppen reagerar på behandlingen,så det vet exakt hur mina doser ska se ut och när det är som bäst i behandlingen för mig att göra ET,känns skönt måste jag säga för inte vid något av alla ivf försök vi gjort har vi blivit erbjudna att göra det,konstigt!

Svar på tråden Fler som fått barn med äggdonation?