Inlägg från: Beckah82 |Visa alla inlägg
  • Beckah82

Tråd för oss rökare

Varsågoda en tråd att läsa:
    www.familjeliv.se/Forum-2-8/m19125741.html

och så lite peppning:
    www.familjeliv.se/Forum-5-95/m9333089.html

För det var väl så att ni VILL sluta...eller VILL ni sitta med bebis i magen, kaffekopp i handen på balkongen och dra i er gift? Då ska jag inte störa med min hjälp...då ber jag om ursäkt.
    ♥ Vad varje gravid borde läsa: www.familjeliv.se/Forum-2-143/m18636352.html
  • Beckah82
    Röka som ickegravid men förälder:

* Spelar ingen roll om man aldrig röker i närheten av barnen, man bär med sig röken på kläder och hud och i hur och i andedräkt.

*Man riskerar att barnen ska få uppleva att föräldrarna dör i förtid.

*När man pussar sina barn och gosar med dem så får barnen gosa och pussa en askkopp.

*Rökare svettas ut gifter, speciellt på nätterna så om man har barnen i sängen så ligger barnen och sover i rent gift, både från föräldrnas andedräkt, sängkläder och svett

osv osv...så javisst är det helt okej att röka som förälder. Bolma på bara. Det har jag med gjort. Min son har tittat min i ögonen och sagt "mamma rökning är farligt, man kan DÖ av cigaretter...och jag behöver ju faktiskt en mamma".

Japp...min son behöver sin mamma, och det gör alla andra barn också. Alla barn förtjänar att slippa pussa stinkande askkoppar.
  • Beckah82
    martiina86 skrev 2007-04-03 14:22:49 följande:
    helllre ta en cigg ibland & må bra än att sluta & må totalt skit... eller??
    Nej...verkligen inte bättre?

Det är samma sak som att säga:

"Hellre fortsätta röka och slippa må dåligt och sedan låta bebisen ta abstinensbesvären istället för mig"

Varför skulle du må skit förresten? det är ju inte så att man MÅSTE röka. Rökning är inget kroppen behöver. Det är inget positivt att röka. det är inte synd om dem som slipper röka
  • Beckah82

Varför du mår skit har jag inte med att göra, mycket riktigt. lika lite tycker jag att det finns NÅGOT som ursäktar rökning.

För mig får man gärna komma från världens sämsta bakgrund, ha psykiska och fysiska besvär, vara gravid efter en våldtäkt, vara föredetta knarkare, leva i en pressad situation eller vad som helst och jag kommer fortfarande inte tycka att det är godtagbara ursäkter för att röka.

Så lika lite som jag har att göra med varför du mår dåligt tycker jag att det ens är relevant.

Nej, bebisen kan INTE dö eller bli bortstött om man slutar röka tvärt. det är tidernas sämsta och mest fantasifulla påhitt. Den som myntade det påståendet är garanterat rökare själv. det mest tragiska är att vissa barnmorskor till och med kör denna gamla myt

Det är helt och hållet osant. Det enda som är sant är att kroppen kan stöta ut fostret för att man röker, inte för att man slutar

Det är farligt att RÖKA, det är INTE farligt att sluta röka, oavsett om an slutar tvärt eller långsamt så är det BARA positivt.

• Beckah82
    snappi81 skrev 2007-04-03 14:38:44 följande:
    men allvarligt talat Beckah82, måste du lägga dig i alla trådar som startas om rökning?? Lustigt att du inte kan hålla dig till den du startat innan om att rökning.. det är inte din uppgift att jaga rätt på alla som röker! så ta det lite lugnt nu!
    Tja...om det var en regel här på FL att man inte fick hålla till i flera trådar om samma ämne så hade jag valt EN  tråd men nu finns ingen sådan regel. det är fritt fram att skriva i varenda röktråd
  • Beckah82
    martiina86 skrev 2007-04-03 14:40:57 följande:
    Tänka sig att du kan med att forsätta med dina påhopp...& Joo Bebisen KAN bli utstött av kroppen i vissa fall, detta är forskat & bevisat
    Fast det ÄR inga påhopp...det är det som är poängen.

jag bara skriver rakt och enkelt hur det ligger till med rökning. jag skriver ingenting om vad jag tycker om dig personligen.
  • Beckah82
    snappi81 skrev 2007-04-03 14:52:21 följande:
    men tror du verkligen det hjälper!? jag kan förstå dina argument, det är inte lämpligt att röka som gravid eller som förälder, och visst du kanske inte menar att jaga folk men så verkar det inte när du skriver som du gör.. det blir påhopp istället för en hjälpande hand.. du förstår säkert vad jag menar, du kanske ska tona ner dina inlägg lite..
    Jag hjälper...massvis...jag hjälper samtliga som VILL sluta, som inte kommer med bortförklaringar, som inte förringar det farliga, som inte skyller ifrån sig, som försöker.

Men de som är elaka och otrevliga och hackar på oss som hjälper, de som skyller ifrån sig, de som hittar på ursäker och argument FÖR rökning osv...de förtjänar att få höra sanningen, den hårda kalla sanningen.

Det finns olika sorters rökande gravida...

1. Förnekande

"Min BM säger att det är farligt att sluta"
    "Min mamma rökte när hon väntade mig och jag har inga fel"
    "Äh, så farligt är det inte, jag känner ingen som skadats av mammans rökning"
    "sluta hacka på mig...det är mitt val"

Är allt sammans klassiska repliker från den förnekande rökande mamman. Denna grupp lämnar jag helt åt sidan för INGET biter på dessa mammor. De VILL inte inse. De vill inte höra, de vill inte se, de vill inte bry sig. De startar trådar där de peppar varandra för att FORTSÄTTA röka, de klappar varandra på axeln och tar en cigg ihop och tycker att de inte gjort ett fel alls...för vaddå Det är ju inte sååå himla farligt och det är värre för bebisen att sluta. De vill röka. Punkt slut!

2. Mellantinget

"Jag har dragit ner kraftigt"
    "men...det kan ju gå bra? Väl?"
    "Usch...jag KAN inte sluta röka"
    "Sluta hacka på mig. Jag har försökt ALLT men det går inte"

Den här mamman plågas verkligen av sanningen, sanningen är hård: hon röker och detta skadar hennes barn. Den här gruppen är jättebra på ett vis: den här gruppen kan man hjälpa med peppning, dock saknas det viktigaste: Lite jävlar anamma och att bestämma sig ordentligt. JO det går att sluta, NEJ du har inte provat allt (uppenbarligen).

Lägger man ner lite jobb här kan man hjälpa den här mamman att sluta!

3. Småpuffaren

"Jag har dragit ner från 20 till 3 om dagen"
    "Jag håller på att trappa ner, jag SKA sluta"
    "Jag VET att det är farligt, hjälp mig...jag vill sluta NU"
    "FAN vad jag är röksugen...jag kämpar verkligen här..."

Den här mamman kommer att sluta...nästan garanterat, bara man peppar lite. Hon har bara lite fel inställning, det är lätt fixat: "Det är INTE synd om dig som inte får röka, tvärt om! Grattis för du SLIPPER röka". Lägg så mycket kraft och energi du kan på positiv peppning när du möter en sån här mamma, då kommer du vara med och rädda hennes bebis från rökning...hon är redan på god väg nämligen.

Grupp 1 KAN efter mycket om och men övergå till att bli grupp 2 och grupp 2 kan övergå och bli grupp 3. Därav anledningen till varför det är så viktigt att tränga sig in, vara lite obekväm och leka vagel i ögat och irritera...för till slut, en vacker dag kommer mamman från grupp ett att säga:

Ja, jag röker, fan va dumt, nu ska jag sluta skylla ifrån mig, sluta bortförklara, nu ska jag verkligen sluta för min och mina barns skull. Inga argument håller...jag vet. Jag ska sluta röka och sluta intala mig själv om hur ofarligt det är att röka för egentligen är det SKITFARLIGT även om jag försökt förneka det.
  • Beckah82

Ja! Men jösses så logiskt! Naturligtvis så är det så att eftersom det ändå är så himla farligt att andas in bilavgaser så kan man lika gärna röka OCKSÅ!

ja...eller så tar man bort alla gifter som man KA ta bort....

Fan så dumt, finns ju de som råkar ha en rejäl fylla i början av grav innan de fått ett plus på stickan...lika bra de fortsätter för de har ju ändå supit en gång.

Jag åt chips igår kväll...det är ju inte bra alls...så jag kan ju lika gärna äta chips OCH godis idag.

Sicken fin logik!

Jag har en son på 8 år, ska nog lära honom denna fina logik.

Javisst Victor får du cykla utan hjälm på vägen! Det är ändå jättefarligt att åka bil så då kan vi göra det farligt med att cykla också.

Varför använda bälte? jag menar, man kan ju dö i bilen ändå så varför ta de försiktighetsåtgärder som finns att tillgå?

Varför sluta röka och bara andas avgaser när man kan röka OCH andas avgaser?!!

hehe nä nu ska jag ta och dammsuga lite...

...om det är någon mening med det vill säga...jag menar det finns ju ändå damm i luften och i möblerna...så varför inte ha det på golvet också?

• Beckah82
    ebbaochannasmamma skrev 2007-04-03 22:07:22 följande:
    becka, för att du tog ett bloss i nian räknas du inte som en rökare. o till er andra myggorna är visst tidiga i år =)=)
    Jag rökte i två år från 13-15 år och sen blev jag gravid och slutade naturligtvis. Mycket är omoget med en 15-åring men så pass mogen är man redan vid den åldern att man fattar att man inte röker när man är gravid.

Ung och dum som sagt...så jag började igen ett år senare när graviditet och amning var avslutad och rökte fram tills i höstas, dvs i 8 år, dock med två  lite längre uppehåll. Det ena på 6 månader och det andra på runt 3 månader.

Jag vet att 10 år kanske inte är mycket att hänga i granen men i mina ögon är det oväsentliget om man rökt alls, rökt lite eller rökt länge, poängen är den samma: nämligen att faktan och sanningen är vad jag skrivit. Rökning är farligt, rökning dödar, ALLA kan sluta röka.

Det kan vem som helst presentera fakta, det behöver man inte vara före detta rökare för att göra

Men tack för omtanken Tycker det bara är så grov ironi att DU igår startade en tråd om att man är mördare om man gör abort...men att röka och öka risken för tex plötslig spädbarnsdöd är tvärt emot heeelt i sin ordning enligt dig.

Ja vi tycker uppenbarligen olika, du och jag.

Tur att en av oss bara behöver använda den hårda, kalla sanningen istället för att ta till personangrepp...
Svar på tråden Tråd för oss rökare