Äggdonation av släkting
Jag skulle aldrig donera ägg till min syster (om hon behövde några) eller ta emot hennes ägg. Det är alldeles för känsligt, det skulle kunna väcka alldeles för mycket tankar att se barnet som är biologiskt hälften mitt, hälften min systers mans springa omkring. Det är INTE snålhet eller missunnsamhet som gör att man inte donerar till sin syster utan just alla dessa komplikationer som kan uppstå. Om jag ska vara ärlig tycker jag det är egoistiskt att kräva eller förvänta sig nåt sånt av en syster.
Ett barn som består av hennes ägg och min mans spermier är ju inte mera genetiskt "mitt" än de barn hon själv har med sin man så jag fattar inte den genetiska biten heller.
Jag har all respekt i världen för att barnlöshet är fruktansvärt. Har själv fått grubbla runt detta eftersom jag var singel länge. Men vad är det egentligen ni vill? Vill ni leva ett liv som en familj, se ett barn växa upp, ge och få kärlek? Då finns ju adoption! Har ni kollat upp om ni kan få medgivande? Detta är ett fantastiskt sätt att få barn. Sätt igång nu innan det blir för sent! Om det ni egentligen vill bara har med gener, graviditet och förlossning att göra är det förstås värre..... Tyvärr tror jag att många fastnar i det och får många sorgsna år i onödan istället för att släppa den fixeringen och äntligen få se fram mot att bli en familj, att få leva med barn.