• WildCatz74

Insemination och äggdonation till överviktig

Hej,

Jag undrar om ni vet något om en överviktig person, ca 150 kg, får göra insemination eller får bli mottagare av äggdonation.

Min bästa vän är barnlös och vill hemskt gärna ha barn. De har försökt i flera år. Hon har gått på hormon behandling men ännu har de tyvärr inte lyckats. Om jag har förstått problematiken riktigt så har hon tyvärr oregelbunden mens samt att hennes ena äggledare är igensatt. Kan man inte när hon har mens, plocka ett ägg, stoppa in lite spermier i det och sen stoppa tillbaka det? Eller skulle det hjälpa om hon får äggdonation? Jag är själv överviktig,ca 160kg, och skulle gärna vilja hjälpa henne då detta betyder allt för henne. Jag har funderar på om jag skulle få donera ett ägg till henne och om det skulle hjälpa.

Med vänlig hälsning

WildCatz74

• Svar på tråden Insemination och äggdonation till överviktig
  • Fiaflopp

Tyvärr så säger de flesta kliniker nej då man har övervikt,det bästa är att hon får hjälp att gå ner i vikt först,chanserna att lyckas är större.Det är svårt att både lyckas och så innebär det en fara för både barn och mamma om man är överviktig.
    Detta gäller även äggdonation.
    Har hon fått hjälp att tappa i vikt? Annars kan hon få det...

• Smultronkyss

BMI (BodyMassIndex) får ej vara över 30. Tror detsamma faktiskt gäller äggdonatorn. Jag ska kämpa ner 10 kg. så håller jag måtten om jag skulle få ta emot några ägg.

• Snirkel

Är hon överviktig också? Det är lite olika mellan landstingen. Vissa kräver att man ska ha ett bmi som är lägre än 30 för att få assisterad befruktning. Men jag vet inte att det finns några sådana restriktioner när det gäller donatorer.

En donator måste vara frisk och jag vet inte om övervikt räknas som sjukdom i det här fallet. Övervikt är en riskfakor vid graviditet men nu är det ju inte du som ska vara gravid utan din kompis med dina ägg.

Maila till någon ivf-klinik och fråga så får ni veta säkert.

• Snirkel

Å, ser att hon är överviktig. Det är som sagt olika mellan landstingen. Vissa kräver ett bmi lägre än 30 medan andra inte bryr sig om det.

Svar på tråden Insemination och äggdonation till överviktig