• bubbli

nån som är spaterapeut??

jag har blivit lite intresserad av att söka till axelsons i sthlm,men är fundersam över ett par saker...hur har ni som är spaterapeuter finansierat utbildningen?
    Och hur mycket tjänar man (ca) som spaterapeut? är det lätt att få jobb?
    Det känns som att det är mycket pengar att lägga på nåt som jag egentligen inte vet så mycket om..
    just nu läser jag till uska,men tycker att friskvård känns mer spännande än sjukvård..!

• Svar på tråden nån som är spaterapeut??
  • bubbli

jo,just det...om ni inte har läst på axelsons vill jag gärna ha tips om fler utbildninar åxå..

• Earth Angel

bubbli: Jag är hudterapeut och spaterapeut. Har arbetat i ca ett år och gick en privat utbildning på Privatskolan för Hudvård och Kosmetik ( www.privatskolan-fhk.se/ ).

Min utbildning kostade ca 65000 och jag tog ett privatlån (lånade av mina föräldrar) och jag bodde även hemma då och behövde inte betala för mat och husrum. Det fanns en del i min skola som hyrde lägenhet i andra hand eller bodde själva och arbetade extra på helgerna för att få allt att gå ihop, så jag är tacksam att jag hade det så pass bra under omständigheterna. Utbildningen jag gick var trots allt 1,5 år och det var kämpigt när man hade lite pengar, speciellt för dom som inte kunde bo hemma. En kompis till mig fick plugga på tunnelbanan fram och tillbaka för att hinna med allt eftersom hon jobbade hela helgerna och som sagt pluggade och praktiserade heltid på veckodagarna. Det var mycket mer teori och plugg än vad jag trodde kan jag säga.

Lönen är inte speciellt bra, man får jobba mkt för lite pengar enligt mig. Det kan vara rätt tungt tidvis, speciellt som spa-terapeut, med mycket massager, kropssinpackningar och dyl. Det som gör det hela svårt att förhandla om löner är en kombination om brist på arbetsplatser (man tar i princip vad man får) samt att hud- och spaterapeuter inte har några regelrätta löneavtal (som t ex en frisör). Ca lön är 100 kr/timmen + 10 % provision på försäljning.

Det kan vara lite svårt att hitta jobb, framförallt på heltid. Speciellt spaterapeuter arbetar mkt helg och obekväma arbetstider (när andra är lediga). Men som med de flesta andra jobb så ligger man i lite och är beredd att arbeta hårt så brukar det lösa sig. Du har nog ett + genom att vara uska i bagaget (ganska vanligt att hud och spaterapeuter har det)

Du har nog dock större arbetsmöjligheter som hudterapeut än enbart som spaterapeut.

Lycka till!

Svar på tråden nån som är spaterapeut??