• Anonym (gravid)

NI Gravida, vad äter ni på en dag?

vet att man ska äta som vanligt, varken mer eller mindre. Men jag är nyfiken på vad andra gravida äter, om ni äter super nyttigt eller som jag: äter ganska dåligt!

så här kan en dag se ut: (varierar varje dag)
    morgon: flingor med mjölk
    lunch: fil och bröd eller dyl.
    kanske nån kaffe därimellan
    middag: oftast hemlagat men har jag en sämre "period" blir det bara bröd eller nåt...
    ja, det var det. Det blir möjligtvis något gott ännu på kvällen.
    Känner mig väldigt usel när det gäller att äta nyttigt,men det tar nästan emot att nyttig mat...vet inte varför, mrn nnästan ingen mat smakar bra...

• Svar på tråden NI Gravida, vad äter ni på en dag?
  • Dramaonline

Jag har hittat en bra barnmorska som säger: Det viktiga är att du äter vad du vill när du vill.

Förra gången kunde jag knappt få ner något och små-åt hela tiden.
    Den här gången äter jag som en häst.

- Frukt+varm choklad
    - Lagad lunch i personalrestaurangen med extra grönsaker till
    - Frukt+Te
    - 2 smörgåsar och yoggi
    - Middag: tex en micromiddag eller nåt annat onyttigt
    - Godis (saltgodis eller choklad)

Rätt söt diet, men-men. Så kan det gå.
    Jag var på tjejmiddag i förrgår, jättemysigt. Men medan de andra åt en tallrik soppa, ett bröd och typ tre morotsstavar, så satt jag och hivade in soppa, bröd, morötter, blomkål, dipp och choklad som om det inte fanns nån morgondag. Kunde liksom inte sluta.

• tissen82

jag åt pizza o mc-donalds bara o drack masssa coca-cola fick en jätte söt pojke lilka dant med flickan oxå e väldigt kräsen i maten.. men som sagt bm sa att jag skelle äta det jag ville ha.. visst har jag ätit annat oxå typ köttfärsås,grillat,sås kött o potatis o så mä men mest pizza mc-donalds.. inget fel på mina små liv

• AJW

Jag äter väldig dårligt... är jätterädd för att gå upp för mycke i vikt (vet, att jag inte borda tänke så... men det är inte lätt..)

Min dag brukar se såher ut

Frukost
    Liten pot.fiber müsli m. vatten + 1 frukt - kaffe m. mjölk

Form.
    2-3 stk. frukt - kaffe + vatten

Lunch
    Sallad, gröntsaker (ibland kött) + groft bröd m.ost eller köttpålägg (ingen smör) - Vatten

Efterm.
    2 stk. frukt - oftast bananer

Middag - så lite så möjligt - Om jag har tur, så slippar jag äte sammen med familjen.... hater att äte när andra tittar..

Kväll - Rosin, banan eller dyl. Kanske et glas juice eller kaffe

Derutöver motionere jag gennomsnitlig ca. 1 timme om dagen...

Vet, att dette inte är hälsosamt, men jag får höra nästen dagligen av jobbekompiser mv. att jag har blivit tjock och stor (nu i vecke 24) och dette gör mig deprimeret - så jag försöker att gå minst möjligt upp.. Om jag kunne ville jag gärna slippe äte helt och holdent...

• diamonden

äter tyvärr rätt lite och dåligt :S vet inte varför, men det har blivit så. så här kan en average-dag se ut (jag jobbar inte heller utan går hemma hela dagarna o har svårt att få in rutiner pga det):

Frukost:

Brukar börja bra med müsli, lättyoghurt och sylt + banan och ett glas multivitamindryck.

Lunch: Ett par mackor eller kanske en chokladkaka :S

Sen är det olika, ibland äter jag någon frukt innan middagen, ibland blir det inget alls.

Middag: Standardmiddag eller maaassa mackor.

Kvällsmat: Ett glas oboy eller ingenting.

Kasst va!! konstigt att bebisen får i sig det den ska :P Har hittills gått upp sju kilo (vecka 34)

• diamonden

vill tillägga att jag har lite samma problem som dig som skrev innan mig. har haft ätstörningar o tränat som en dåre. nu orkar jag dock inte träna så mycket längre och drar därför automatiskt ner på maten. men jag vet att jag borde äta bättre och nyttigare än jag gör nu. är nog lite sockernarkoman :S

• MarieSoSueMe

frukost: stor sojalatte, fullkornsbröd och äggröra
    mellanmål: 1-4 frukter
    lunch: bulgursallad med protein, feta eller kyckling
    mellanmål: 1-4 frukter
    mellanmål 2: kanske en sojalatte till
    middag: råris/fullkornspasta/potatis med kött/fisk/kyckling + sallad
    kväll: frukt och kanske nåt gott, typ marängsuissse, glass med chokladsås, kakor etc etc

jag har gått upp 20 kilo och är i v 30........

• MarieSoSueMe

men mina värden är strålande så jag äter nog helt rätt!!

• MarieSoSueMe

glömde: 2 multivitamintabletter + 3 x omega 3 med fiskolja för babyns hjärna

• Duckan74

Ganska dålig, ensidig kost för mig:

Frukost, macka och te. På helger blir det ägg och kanske fil också.

Lunch, varma koppen med smörgås och frukt.

Mellanmål, bulle och /eller frukt.

Middag, lite varierat men varit slarvig med grönsaker hela vägen. Äter ganska mycket kött, fisk ibland. Potatis, ris eller pasta.

V 25 nu och jag följer kurvan perfekt så helt illa kan det ändå inte vara. Hb är okej på 125 än så länge. Gått upp 5,5 kg.

• Duckan74

Äter Vitamineral kvinna skulle jag säga också.

• Anonym (Anonym v 11)

Har stora problem med mat.

Det mesta är äckligt, vill inte äta stekt eller oljig mat, eller mat med starka kryddor.🤢🤢🤢

Kan äta fiskbullar, potatis, vita bönor... sushi och vanlig fralla med ost på.

Blåbärssoppa går också bra.

Äter för de mesta sushi,

Till frukost försöker jag tvinga i mig gröt med banan. Inte så gott.

Frukt går ganska bra också, passionsfrukt, melon eller clementin.

Svar på tråden NI Gravida, vad äter ni på en dag?