• Mammann

Tvillinggravida med bf i oktober?

Vi har tagit reda på kön, två flickor tror dom

5/10: Brummelisa76 Gbg/Kungälv
    5/10: Lilljeanna Sthlm
    9/10: Mama mu Älvsjö/Stockholm
    10/10: Nessi1 Köping. Flickor. (tror 2-äggs, tydlig skiljevägg)
    12/10: Selma77 Tumba/Sthlm, 2-äggs, flicka + pojke
    13/10: Förhoppningar NV Skåne
    24/10: Mammann SV Skåne, troliga 2-äggs, 2 flickor
    30/10: cta/Bollnäs
    3/11: Miar / Stockholm, 2-äggs killar

• Mammann

Jo, jag har klart ont, men det tar ett halvår att beskriva var och hur. Fogarna gör sitt, ligamenten gör sitt, ryggen sitt, magen generellt håller på att spricka. Jag är helt på det klara med att det gör ont att vara gravid... Ibland vill jag bara skrika närj ag tänker på att det är 2 månader drygt kvar. Å andra sidan hade jag inte förväntat mig så mycket annat. Hade fundus 44 förra graviditeten som var ensling, magen står verkligen rakt ut på mig, och hade nog lika ont då egentligen, kanske inte lika tidigt med alla grejerna, men faktiskt värre med gå-fogarna. Undrar lite smått vilket fundus mått jag kan få denna gång... Hade 34 i v28, vilket väl inte är såå himla stort tror jag...men det gör ont ändå, vad man än gör. sköt om dig, någon gång kommer vi fram..

• Mammann

Selma77:
    Svänger också mellan att tycka det är lång tid ohc ingen tid alls. Är i full gång med att köpa bebis-kläder iallafall. Har blivit lite str 50 och något i str56. Måste köpa ute-overaller... Har barn sen innan men har inte allt kvar, och så behöver jag ju mer. Har köpt bilstolar, annars kommer man ju inte hem! Och större bil förstås, det kändes viktigt för det var så stort. ..Har en spjälsäng, och det får räcka i början. Saknar fortfarande ett skötbord, men det går ju att byta på sängen inödfall. Och saknar liftar till barnvagnen, 2 stycken, men jag vet vad jag ska ha. Hm, är nog långt från att inreda ett barnrum som du verkar vara. Sängen får stå i vårt rum i början. Har några kassar "framställda" i en garderob med de barnkläder jag köpt och sängkläder plus spjälskydd. Det som jag främst har att göra är att tvätta alltihop, men vill gärna ha gjort de flesta inköpen först.

..Egentligen borde jag nog vara lite mer förutseende, för jag minns att det inte är så himla kul att skicka runt mannen över halva stan för att inhandla bröstpumpar och sånt, medans man behöver honom på sjukhus eller hemma. Inte minst nu när vi ska ha två. ..Samtidigt har jag fortfarande någon sorts varningsklocka i mig i att förutsätta att allt ska gå så bra, tänk om det inte gör det.... tycker egentligen att det är dumt men, för går allt åt skogen så kan nog inte någon onödigt inköpt bröstpump göra någonting värre.

• Mammann

Jag har för mig att man skulle ha kudde under den period då det sades att de skulle ligga på rygg...där någongång innan att ligga på sidan blev "rätt", som sagt en tunn kudde då. Inte så att hakan åker ner, utan den skulle ligga under en del av ryggen också.
    Har ju enlingar sen innan, och jaghar för mig att jag gjorde så med minstingen att hon oftast somnade ofta invirad i sin baby-filt och då fick den ju vara kvar, och så drog jag bara natt-täcket upp till midjan ungefär. Babyfilten låg upp över axlarna. Och natt-täcket var ett väldigt tunnt och litet ett. Det finns ju ett täcke modell mindre, kanske var det för vagn egentligen. Har ett stort tjockar också, men det tog jag fram mycket senare. Vet inte om två får plats under det lilla täcket. Men behovet att stoppa in runt kanterna försvinner ju lite om det ligger en babyfilt där också.
    Har också ett minne av att det är vanligt att bebisar svettas något väldigt precis vid insomningen. Eller kanske är det barn i allmänhet. Iallafall har mina gjort det, och jag har läst frågor från andra på FL som upplevt samma. Så jag tror jag la på det där lilla täcket någon timme in i sovandet ofta. Gör fortfarande så med min 3 och 5 åring. Om de somnar med täcket till öronen så svettas de som grisar, brukar dra ner till midjan när de precis somnat , och sen dra upp det igen tills jag själv ska lägga mig (nu menar jag vinter tid och allt alltså).

• Mammann

Förhoppningar: Ja, men var lite försiktigt ändå med BH:n. De 3 första veckorna efter förlossningen så har de för mig varit extra svullna och stora (en strl till!), för att sen bli lite mindre igen. Så var inte säker på att brösten förblir precis som de är när det rinner till. Jag tror bebisarna "ska" ligga på sidan iår!! Har också köpt mina babyskydd begagnat. Vilket bra pris du fick för -05:or, tycker ofta de vill ha 75% av nypriset.. Hittade bara -04 för halva priset och då fick jag anstränga mig och vara snabb!

Nä, kudde när de ligger på mage hade jag personligen aldrig lagt. Då får de ju liksom ligga uppåt....

Nessi: skönt att de ligger rätt nu. Mina har legat som dina hittills. Men den som legat med huvudet uppåt har också legat på tvären ibland.

• Mammann

Verisen:
    att få dom att ligga på sidan tyckte ja ginte var någotprloblem, de drar ju upp knäna ganska mycket. Under armen ska ligga lite framåt så att om de rullas så ska de rulla till rygg.

Så här harjag fattat det:
    Att ligga på mage var det ganska länge sedan vården sa att bebisar skulle, det är nog bara Anna Wahlgren som fortfarande idag håller fast vid det. För 5 år sedan så var det att ligga på rygg som gällde. Och nu alltså är det sidan som gäller. Jag kommer att försöka göra som vården säger,alltså sidan, men med lite sunt förnuft ändå göra så som det funkar bäst. KAN inte bebisen sova på endera sättet så är jag beredd att anpassa mig....tror jag...om bebisarna är friska etc.

• Mammann

Jag har kört Emmaljungas tvillingvagn tidigare (är det Ceroxen? Iallafall den som går att vända åt bägge håll och sätta liftar i), och ska köra den nu också. Vet inte hur den är med tunnelbanor och bussar, men har ialalfall aldrig haft problem med den på stan. De flesta ställen med rulltrappor har också en handikapp hiss för rullstolar. För jag har nog tyckt den varit för tung liksom att köra i rulltrappor med barn i (har haft den som syskonvagn )och med det där vridbara handtaget... Men annars har jag tyckt det varit en mycket stabilvagn, och vill alltså ha den nu också! Ska köpa enskilda liftar att ha i. Vagnen är blå. och det finns Emmaljungas blå liftar att köpa och ha i för 1000 kr styck. Men jag tänker nog köpa beiga istället och bryta av helt. Svårt att få samma färg exakt när liftarna är helt nya. Dessutom så tänkte ju jag inte köpa Emmaljungas utan C..någonting, de kostar bara 400 kr styck och är lika bra tror jag.

• Mammann

Skrev för någon vecka sen att jag skulle köpa ett glid-lakan som skulle göra det lättare att vända sig för foglossande vänner och andra. Nu har jag haft det några nätter, och jo..lite hjälper det allt. Man måste ju fortfarande vända sig, ohc undvika de rörelser som gör ont. Men man behöver inte ta i så för att glida runt på rumpan om ni förstår. så visst hjälper det. Kanske har det lite med teknik att göra också. för jag tror att i när jag inte hade glidlakanet så försökte jag inte ens glida runt ibland, för jag visste att det inte gick, men nu är det ju värt att försöka.

• Mammann

Jo, det trycker på mig också. Måste springa och kissa hela tiden när 1:an (vänster i mitt fall) rör sig nedåt på något sätt, inte bara på natten. Finns liksom inte plats till något mer nu liksom. Men jag tror inte att hon börjar fixera sig eller nåt ännu, är bara i v31, men gör sig märkt gör hon då! Sparkas och hickas gör det också. Tänk vad starka de är ändå. Ibland är det nästan störande, som om någon står och knackar på en och påkallar uppmärksamhet hela tiden. Samtidigt är det ju jättemysigt.

• Mammann

Statusrapport:
    Nu har jag blivit 50% sjukskriven (v31), för att, jag har för mycket sammandragningar. Det var väl bara en tidsfråga, men var inte så pigg på det för jag tycker verkligen inte ajg stressar på jobbet nu, tar det såå lugnt, så hur skulle det kunna bli bättre av att sluta jobba?! Men jooo sa doktorn. och efter att ha sd var 10onde minut i några timmar så var jag tillräckligt skärrad för att gå med på det.
    Och nu efter en vecka så tror jag nog det ligger något i det hela ändå! Men det handlar inte så mycket om stress, utan generell entusiasm ger mig sammandragningar. Kort sagt, jag ska inte ha kul! Det är inte bra om tiden flyger på jobbet, när det är kul och man gör nytta. Så nu jobbar jag 4 timmar om dagen. De första två timmarna går bra för då har jag inte fått upp farten, sen får jag upp farten, sd börjar och då är det dags att gå hem, för att komma tillbaka nästa morgon och ha tappat farten.... Känns så där, effektivitetsmässigt, men hellre att jobba lite iallafall, än inte alls.

Så jag går hem, äter middag, vilar/sover någon timme. Och försöker hinna med en lååångsam promenad för att få lite motion iallafall. Hur fördriver ni tiden? Jobbar ni?

Svar på tråden Tvillinggravida med bf i oktober?