• Mammann

Tvillinggravida med bf i oktober?

Hej på er! Jo, jag börjar också fundera på förlossning, och även på logistiken kring bebiskläder, sängar, bilstolar och makadonvals! Större bil är iallafall inhandlad nu! Har två tjejer 3 & 5 år sen innan. Och detta är visst två tjejer det med. Jobbar fortfarande, men kanske inte så länge till. Har graviditets diabetes med sprutor och hela baletten.

5/10: Brummelisa76 Gbg/Kungälv
    12/10: Selma77 Tumba/Sthlm
    5/10: Lilljeanna Sthlm
    24/10: Mammann Skåne

• Mammann

Nej, mina anses troligen vara 2-äggs. Men de kan visst på något sätt ändå stjäla kraft av varandra har jag hört. Fattar inte riktigt hur, men kanske om moderkakorna ligger tätt, det gör de hos mig. Men harinte gjort någon sådanflödeskoll ännu.
    Var på tillväxt -UL igår förresten, kul att jämföra? Var i v28+0, och de vägde 1,2 & 1,3. Dvs +4% och +10%. Nu vet jag att de flesta tvillingmammor oroar sig för för små bebisar. Men jag oroar mig nog mer för att de ska vara för stora. Grav.diabetesen gör lätt att bebisarna drar iväg viktmässigt, och man kan liksom inte bära 2 stycken 5kg:s i magen, då faller de nog ut... Med lite tur kommer kurvan att vika av kring v32 pga att det är tvillingar, sa barmorskan. De barn jag har var inte överburna men vägde 4,2 & 4,9 när de kom ut.

• Mammann

Selma:
    Nej, jag har fått grav.diabetes alla de andra gångerna med, och tidigare och tidigare för varje gång. så jag börjar bli rätt rutinerad. Har man haft det en gång, så brukar man ju få det igen. Har också fått min kring en vecka för tidigt.., och ändå så stora. Men samtidigt har jag ju haft stenkoll på sockervärdena, och mycket mer kan jag ju inte göra.
    Det var ju bra att de ligger med huvet ner redan! Det är ju ändå skönt när det forskrider "enligt boken" så att säga. Min ena ligger ner och den andra ligger ibland på tvären och ibland med huvudet upp. Försöker förbereda mig för bägge möjligheterna, både snitt och vaginalt. Har fött på bägge sätten förrut. Och om jag jämför de två så var nog kejsarsnittet "behagligare", men jag tror samtidigt att ingen förlossning är den andra lik. Och jag är lite revanch-sugen på vaginal förlossning. Det där med tryggare med kejsarsnitt håller nog inte läkarna med om. Även om jag förstår din tanke. En annan anledning till att jag helst vill föda vaginalt är att det känns såå viktigt för mig ha mina bebisar hos mig så mycket som möjligt, och det kan visst vara lite problematiskt på vissa sjukhus (Lund). Ett annat bra sätt att förebereda sig tycker jag har varit att läsa massor av förlossning-berättelser. Då får man lite överblick på hur det kan förlöpa, både på bra och dåliga sätt. Finns massor på nätet.
    "Att föda" har jag inte läst, du får berätta om den var bra!

• Mammann

Liljeanna: Jo, jag pratade precis med en läkare förra veckan om det här med hur det gör med tvilling 2. Och iallafall här i Lund så ska det Alltid vara en läkare närvarande medan tv1 är på väg ut som håller händerna på magen så att den varken vänder sig fel om den låg rätt innan, eller försöker vända den rätt om den ligger fel innan. Hur många det blir har jag ingen aning om.. Men kan tänka mig att det kan komma en del studenter också för att "titta.." så det känns ju bra. Men har också läst förlossningsberättelser när de inte hunnit.. läs resursbrist eller stor brådska i det ögonblick det verkligen gäller. Å andra sidan ska det inte vara så svårt att föda ut i säte på tvåan efter att ettan gått igenom. Värre då om 2:an lägger sig på tvären och inte går att vända rätt ens i efterhand.
    Namn börjar vi få lite bukt på! men inget är ju bestämt. Läste ett annat råd i "Par i barn" att man inte ska välja namn som tillsammans blir ett dubbelnamn. Att det finns många tvillingar som trott att de bägge hetat ex Ann-Marie. De har bägge sagt typ "Ann & Marie" och så uppfattar lyssnaren "Ann-Marie" och tror att den ena heter det, och säger det och så är missuppfattningen igång. Vad gäller samma bokstav så vet jag ju att många tycker så även vid syskon. Medan jag är av helt motsatt åsikt att varje barn ska få ha sin Egen bokstav. även tvillingarna. Men det behöver ju inte låta hel tokigt ihop för det, precis som med syskonen.

• Mammann

Föprhoppningar: Hade sån klåda förra graviditeten. Och bm testade och det fanns viss påverkan på levern. Bebisarna liggerhelt enkelt för hårt på levern för att den ska kunna jobbba som vanligt. Men vanligtvis gör de inte så mycket åt det. Fårman för dåliga värden vet jag dokc inte, det fick aldrig jag. fick Tavegyl tabletter mot klådan det hjälpte lite på nätterna.Är visst typiskt att det är händer och fötter. ... fötter som man inte når...

• Mammann

Jag har precis beställt ett vända-sig-i-sängen-lakan. 250kr på en sån där sjukhus-affär. Men kanskekan sjukgymnaster också fixa i vissa landsting. Ska berätta ifall det hjälper. Med den ska det vara lättare att glida runt.
    Har ju mycket mindre gå-foglossning än jag haft andra graviditeter. Men sovandet är ett stort problem nu, det gör vaaaaansinnigt ont att vända mig på nätterna. Blir klarvaken av tandgnissel och det tar 2 min att byta sida.Man ska ju ha en kudde mellan knäna gärna sägs det , vet inteom det hjälper, kanske har jag för tunn kudde. Sen så vill jag gärna ha ett ben framför det andra och kanske är det inte heller bra när jag sen då vill byta läge.

• Mammann

Har oroat mig lite för det där med tappen, men har inte hört att de kollar det med automatik här. Trycket nedåt är ganska stort nuför tiden, och det ska det ju vara när man är tung, och det är 3 graviditeten, men... det kan ju också vara att man öppnar sig tänker jag.
    Ja! Vad är det med detta kissande! Är så mycket kissenödigare denna graviditet. Som jag minns det var det rätt lugnt i mitten av graviditeten de andra gångerna. Att mot slutet är det ju normalt när bebis-huvudet ligger långt ner. Men jag tror att det kan vara vänster-bebisens "fel" för den har legat med huvudet ner hela tiden, och längre ner. Kanske ligger de längre ner när det är två? Och jag vet att jag hört att de ligger längre ner med varje graviditet.

• Mammann

Något jag läste på en annan tråd som jag fnissat åt i flera dagarn nu:
    Födande mamma kommer in på förlossningen. BM: Har slemproppen gått?
    Mamman: Nä, han är och parkerar bilen.
    Kanske extra kul för att jag lätt blir ganska vresig mot min man i pressade situationer. Ser oss sitta där i bilen och jag mellan värkarna är grinig för att han kört "fel" väg eller nåt.

• Mammann

förhoppningar:
    Att proverna skulle tas på fastande mage var något nytt! Eller så har jag glömt hur det var då för 3 år sen. Men det är två prover du ska ta då? Vet du varför du ska vara fastande?

• Mammann

Verisen:
    jodå, vi vet... Två flickor är det. iallafall enligt de sista 3 ULen. Får mig att undra över risken/chansen att det är enäggs ändå. Det känns som 2-äggs... Inbillar mig att min kropp var i gungning och råkade slunga ut 2 ägg. Och det finns som sagt inga fasta indikationer på en-äggs (delad moderkaka, tunn vägg etc) Men efter att ha fått beskedet att det var tvillingar alls, så kan inte så mycket förvåna mig längre....

Svar på tråden Tvillinggravida med bf i oktober?