Inlägg från: cat collector |Visa alla inlägg
  • cat collector

Har du spekulerat i Astrid Lindgrens filmer?(I så fall vad)

Det gjorde den inte, det blev ingen länk alls, vet inte varför. Men om man börjar på www.svenskfilmdatabas.se och klickar sig fram till Världens bästa Karlsson och sedan klickar på rollista finns beviset där.

När jag fick skivan som barn trodde jag också att han var en gubbe.

• cat collector

Apropå skådisar, han som gjorde Karlssons röst i den gamla filmen heter Jan Nygren och ahn spelade även överläraren i Madicken, han som ger Mia spöstraff. är kan man tala om monster, svart kostym, ond blick och volket förflutet kan man bara ana. Men han blir förstås svarslös när Mia säger pisspotta när han kräver ursäkt för plånboksstölden. Lite som Caligula i Hets som blir en ömklig figur när han lämnas ensam i mörkret i slutet av filmen.

Skorpan kallas så för att Jonatan tycker så mycket om skorpor. Tur för honom att det inte var korv han Jonatan) tyckte om.

• cat collector

Vad mycket stavfel det blev nu då. Rena pluttifikationstabellspråket. Tämligen tirriterande.

• cat collector

I det fallet är det surgubben vesterman som är vettig. Han lämnar tillbaka Skrållan till Malin direkt, men Stina köper en kokosboll som hon smaskar i sig. Ja hon ångrar sig efteråt och skyller på trollen igen. Hon är helt crazy.

• cat collector

En prequel här vore intressant, hur gick det till när röde Jonas skulle gifta sig med fiina Kajsa. Vad sa hennes förnäma släkt och framför allt den blivande svärfadern? Han blev kanske så imponerad av Jonas sätt att föra sig (han var en äkta salongsbolsjevik) eller så var han (svärfar) för dum för att förstå alla Jonas undermeningar.

• cat collector

Ja visst är Linus-Ida en sektmormor. Hon har ju två döttrar (Rut och Ester) som flyttat till USA. Vad gör de där månne? Och Linus, var det hennes man? Undras vad som hände med honom..

• cat collector

Madicken låter alltid så dominerande när Alva bekänner sina känslor för sotarn. "Du FÅR INTE vara kär i honom, han är ju gift och har 5 barn." Atta Alva helst av allt skulle vilja gifta sig med sotarn är ju hur klart som helst. Madicken vet det också.

• cat collector

Madicken och Mia är ju lika gamla, precis som Mattis och Lisabet. Jag tror att Jonas levde ett dubbelliv, han ville egentligen gifta sig med Mias mamma men till slut blev det fina Kajsa i alla fall.

Tänk om Mia försagt sig där på skolgården när hon bjöd på praliner och sa att det var pappa i Stockholm som skickat lite kosing. Om hon hade råkat avslöja hur det egentligen låg till. Vilken skandal i den skvallriga småstaden.

• cat collector

Madicken spelades in i Söderköping.

• cat collector

De två tjuriga skärgårdsgubbarna Vesterman och Söderman har säkert någon hemlig sekt. Kanske var Österman och Norrman med också men betraktades som avfällingar och blev uteslutna och bildade en egen sekt i Göteborgs skärgård.

• cat collector

Det är nog därför de inte gillar Melker. Han har ju fantasi till skillnad från dem. Eller också är det medvetet för att inte sekten skall avslöjas.

För övrigt slog det mig att skärgårdsfolk alltid porträtteras som allmänt tjuriga. Skärgårdsdoktorn och TV-serien Öbergs på Lillöga, som jag undrar när TV skall sända igen eller ge ut på DVD.

• cat collector

Ja visst är Tommy en otroligt tråkig typ. Han och Pelle blev säkert kronogfogdar. Jag läste en artikel för en del år sedan där hon som spelade Annika blev intervjuad. Hon bodde på landet och var stor som ett hus.

Tjorven sa vid något tillfälle att hon skulle vara tjock och skriva böcker när hon blev stor. Hon och Stina blev nog stenhårda konkurrenter på sagoboksmarknaden.

• cat collector

Stolle-Jocke är ju Alfreds farfar, men var är den mellersta generationen? Han borde väl precis som far och som varit bonddräng, men han kanske blev en rik storbonde istället, eller så utvandrade han till Amärrka.

• cat collector

För att få lite fart här igen:

kan en gård verkligen heta Bachorva? Det måste vara ett kodnamn..

• cat collector

Det var i Bachorva Emil var på auktion och köpte en galen ko och en halt höna och brandspruta och allt vad det var. Dessutom den där sammetsasken som var full med gamal brev. Undras vad det stod i dem egntligen..

• cat collector

Tjorvens präktiga storasyster Teddy heter egentligen Teodora, och förklarar att hon tänker helt annorlunda när hon är Teddy än när hon är Teodora. Schizofren alltså.

• cat collector

Pippi och Emil var svensk-tyska samproduktioner, många av skådisarna var tyska, t ex Krösamaja, doktorn, Kommandoran och Prysseluskan. Sen tror jag att en del av de svenska skådisarna också var dubbade. Kanske spelade man in en version och sedan fick man göra om alla repliker i studion en gång till.

Mio min mio var om jag minns rätt en engelsk film. Det var Christian Bale som var Jum-Jum.

• cat collector

I någon av de Karlssonböcker som kom sedan har vi ju Fröken Bock. Lite väl enkelt att säga: hon är så sur för hon aldrig fått nån karl. Vet ej. Men när Karlsson börjar leka spöke blir det plötsligt fart på tanten.

• cat collector

Farbror Melker får napp är sista delen i TV-serien som boken bygger på. Sedan kom de tre filmerna. Lite Saltkråkefakta:

Stina kom till på följande sätt: Kristina Jämtamark, som spelar Stina fick först rollen som Tjorven, men efter ett tag kom man fram till att hon var lite för liten för rollen. Olle Hellbom ville dock absolut ha med KJ i serien och Astrid fick skapa en ny rollfigur åt henne. Stina är alltså skapad utifrån en skådis. Man kan undra om Kristina J levde i samma sagovärld som Stina.

Hunden som spelade Båtsman hette Caesar.

Saltkråkan fick sitt namn efter den båt som Astid hade för att transportera sig och familjen till sommarstället. Båten var i sin tur uppkallad efter någon liten kobbe.

• cat collector

Filmerna heter:

Tjorven, Båtsman och Moses
    Tjorven och Mysak
    Skrållan, Ruskprick och Knorrhane.

De splittrades sedan i TV-serien Så går det till på Saltkråkan.

Svar på tråden Har du spekulerat i Astrid Lindgrens filmer?(I så fall vad)