Inlägg från: saraseal |Visa alla inlägg
  • saraseal

Vad säger du? Negerboll,chokladboll etc?

jag säger SJÄLKLART inte negerboll, det är ingen stor uppofring att lära sej säga chokladboll om man inte har gjort det tidigare. Det är väl det minsta man kan göra för att visa att man inte stödjer sånna attityder

och ni som anser att man ska fortsätta säga negerboll för "det har man alltid gjort" ni kan tänka om! det är väl knappast ett smart argument? man har agat barn i alla år oxå men det är väl knappast rättfärdigat att göra för det?

och ni som anser att man kan säga negerboll för att man säger vitlök tänker inte heller så långt, vit är en färg som används i många samanhang, neger är knappast en färg.. så varför ens göra den jämförelsen? bara löjligt

Om en enda människa slipper känna sej kränkt är det inte värt att ändra sitt ordval för den personen då? Ibland känns det som att vissa inte ens VILL hjälpa till att göra världen lite bättre

• saraseal

Anti75

vad har det med saken att göra? gör man ett fel så kan man lika gärna göra alla eller? varför inte bara ta till sej och byta ord? allt var inte bättre förr..

• saraseal

Anti75

vem har sagt något om det? innehåller nationalsången något kränkande mot svarthyade? varför ens göra den jämförelsen, neger är från första början ett skällsord och sen lägga ihop det med bollar är som du säkert kan räkna ut inte så frächt men om du vill lära dina barn det så fine, jag tror inte de möts med lika mycket respekt av de barnen som är uppväxta med chokladboll kommer att få, men det är ju min åskit

• saraseal

83an
    men även vita kan tycka att det är en viktig och ganska grundläggande värdering i hur man förhåller sej till andra människor, dessutom har iaf jag mörkhyade vänner som faktiskt tar illa upp med tanke på hur deras morfar/mormor/farfar/farmor har blivit behandlade fåt stenar kastade efter sej, blivit svårt misshandlade och hört glåpord som negerboll och annat.
    det är vanligt jävla vett att låta de slippa bli påminnda av sånt

• saraseal

Anti75

nej det har jag faktiskt aldrig hört, och det höt väl hur som helst inte till den här grejen? ett fel rättfärdigar ju inte ett annat om man nu tycker det är fel med nationalsånger, det får ju stå för dej jag har aldrig hört nån utav mina invandrarvänner ta illa upp av att man sjunger nationalsången tvärt om, och de sjunger gärna sin egen vid sina speciella tillfällen

• saraseal

Schweizernöt

det får ju stå för de skolorna, har väl inte med att säga negerboll att göra?

Svar på tråden Vad säger du? Negerboll,chokladboll etc?