MatsS skrev 2006-07-28 00:18:39 följande:
Morula,jag går igenom hela tråden för att om möjligt sammanfatta vårt utbyte (vi får se om jag lyckas göra det tillräckligt pedagogiskt och smidigt). I den genomläsningen ser jag följande citat från dig som jag undrar hur du får ihop:Du skriver: "Är det rimligt att en kvinna ska ha rätten att avgryta graviditeten när helst hon önskar? NEJ givetvis inte. Det är där fostrets skyddsvärde tar över kvinnans rätt till abort. ...i och med livsduglihet så överväger fostrets rättigheter kvinnans iaf när det gäller elektivabort."I linje med detta skriver du också: "Fostret har ett skyddsvärde i sig - och detta värde ökar ju längre greviditeten fortskrider vilket bl.a. innebär att ett livsdugligt foster har ett så pass stort skyddsvärde i sig att det vore moraliskt fel- utifrån mitt sätt att se de - att tillåta abort"Ändå skriver du senare: "Jag har aldrig påstått att jag tycker att någon människa har rätt till någon annans kropp"Menar du inte i de två första citaten att fostret har en rätt till kvinnans kropp? Om inte varför är det fel för kvinnan att abortera (efter v.22 dvs)?Säger du inte emot dig själv här?
Jag förstår att du kan tycka att det låter motsägelsefullt och det kanske det
t.om är
För min del så är det precis som jag tidigare skrivit en komplexfråga.
Det går enligt min uppfattning inte att endast köra på en princip och sedan klubba fast att så här är det.
Det handlar om både kvinnans rätt och även fostrets rätt- och då anser jag, hur motsägelsefullt det än må tyckas vara- att kvinnan går före fostret i tidig graviditet. Men när fostret nått livsduglighet så är inte kvinnans rätt oinskränkbar. Då måste vi även ta hänsyn till fostret/barnet och i och med det så slår lagen fast att ett livsdugligt foster får inte aborteras. Det här är ett resonemang som jag ställer mig bakom. Av flera anledningar.
Kvinnor i Sverige har 18 hela veckor på sig att komma fram till ett beslut så tidsramen är vid. Det vi ser om vi tittar på när aborter görs så finns det heller ingen rimlig motivering varför den övre gränsen skulle behöva skjutas fram. Kvinnor (majoriteten) gör abort före vecka 12 och flertalet av dessa aborter görs i vecka 8-9
t.om visar årets siffror på 7-8 veckor. M.a.o kvinnor gör abort så tidigt som möjligt. Man väntar inte till vecka 16 bara därför att. Det är ett skäl varför det öht inte är relevant med aborter hela graviditeten igenom. Ett annat och långt viktigare skäl är fostretsutveckling. Ett foster som är livsdugligt får inte aborteras. Varför skulle det ens vara en tanke?
Fostret kan överleva om det föds- om än med massiv hjälp. Så därför anser jag att det vore fel att tillåta abort.
Komplex fråga ABSOLUT!
Och därför så får man ta hänsyn till många olika aspekter av det hela.