• liselotte72

Flytta från ett hus till ett annat,vad får man ta med?

Hallå!

Kanske någon kan hjälpa oss...vi flyttar om 1 vecka från vårat hus till ett annat.

Nu undrar vi om lite smågrejor...Vi har ett i stort sett nyrenoverat hus och inte allt för länge sedan har vi bytt gardinstänger(svarta och grå smide) i alla rum succesivt då vi tapetseart om.
    Är det något man alltid lämnar kvar då man flyttar?

Har även köpt 4 st trä persienner till vardagsrummet från ikea som kostade ett par hundra kronor styck...Kan vi ta med dom eller är dom fastskruvade för huset och tillhör detta?

Det finns många småsaker som man undrar över och man vill ju inte ringa dom förra ägarna stup i otid ju.

Min man har även byggt ett fint postlådehus med plats för 2 blommor(med tegelpannetak)
    Nu bor ju vi i ett villakvarter där posten sätter 3 lådor ihop men fortfarande så lägger tidninsbuden morgon tidningen i den nybyggda...Kan man ta med den????eller ska den stå kvar?
    Jag tycker ju att det är en personlig sak,men har hör att är det
    fastskruvat så tillhör det ju dom nya husägarna...jag blir inte klok på detta.
    Kan någon berätta som kanske nyss också flyttat från ett hus till ett annat..vad och hur har ni gjort med allt?

Tacksam för svar

• Svar på tråden Flytta från ett hus till ett annat,vad får man ta med?
  • Pokergirl

Jag tycker du ska ta kontakt med mäklaren, dom har full kol på sådant!

• Mamma till stora små män

Hm Vad jag vet så hör inte gardinstänger till huset. Skruva ner dom du
    Lycka till med nya huset

• Ananak

hör med mäklaren, säkrast så.. men gardinstängerna kan du plocka med dig

• Bettiz

Det som ni betalat för kan ni ju säkert ta med er (tex gardinstänger och postlåda) bara ni sätter tillbaka de som satt där innan (eller en billigare variant på stänger/brevlåda om inte de förra finns kvar).

• Bettiz

Förresten, ang gardinstängerna.... När vi flyttade in i vår nuvarande lägenhet (hyresrätt) så fanns det inga gardinstänger, endast de vita fästena. Vi ringde värden som sa att gardinstängerna inte tillhörde själva lägenheten men däremot så gjorde fästena det! Helunderligt!

• AnneSophie

Alltså sådant där kan variera väldigt. När vi skulle skriva kontrakt för vårt hus så skrev de gamla ägarna in en rad undantag på saker som dom ville ta med sig, tex gräva upp alla bloddroppar (blombuskar på stam) och lite annat.

Så jag tror INTE att ni får ta med varken posthus eller persienner om inte de nya ägarna godkänner detta eller om ni inte skrivit in det i kontraktet.
    Allt som sitter fast brukar räknas till huset om inget annat avtalats (om jag inte minns helt galet).

• AnneSophie

...och självfallet så tillhör gardinstångsfästena huset (om ni inte ersätter dessa med andra). Gardinstängerna får ni ta med er dock eftersom dom är lösa.

• Ananak

när jag sålde min bostadsrätt så stod det inget om gardinstängerna, dom var mina , jag köpte dom när jag käpte lgh, som sagt... hör med mäklaren

• Mumin

Man kan ta med sig det mesta, bara man skriver det redan i annonsen! Vill man tex ta med sig en badrumsspegel kan man skriva "nyrenoverat badrum, spegel ingår ej" eller liknande. Det sa mäklaren till mamma när hon sålde huset.

Gardinstänger räknas som lösöre så det får ni ta med utan att skriva nåt. Persienner måste man komma överens om.

After all... tomorrow is another day.
  • Bettiz

AnneSophie: Varför är det så? (att fästena tillhör huset, men inte stängerna?) Jag tycker ju att fästena hör ihop med stängerna! Stackarna, måste skiljas bara för att ägarna flyttar...

• smurfis75

Sålde en bostadsrätt i höstas, vi tog med både gardinstänger inkl. fästen och nyinköpta träpersienner från IKEA.

• Rusty

Garndinstängerna kan ni förmodligen ta med, det beror lite på vad det är för sort, om de räknas som byggnasdtillbehör eller "möbler". Det låter som de ni har är "möbler". Om persiennerna är sådana man har innanför fönstren (alltså inte mellan glasen) så kan ni ta med dem också. Postlådehuset däremot tillhör huset. Men kolla med köparna ifall de bryr sig om ni tar med det?

Här finns en förklaring förresten, om det är mer du undrar.
    www.fastighetsformedlingen.com/info/index.php

• liselotte72

Oj,vad många olika råd...Tack alla som skrivit.
    Får kontakta mäklaren i morgon och höra för nu är jag helt vilse i pannkakan.

Ska gå och äta lite innan sängen kallar.
    Vart tar tiden vägen då man packar

//Kram på er

• SVejsan

Ur rustys länk:

"VAD INGÅR I KÖPET?

Fastighetstillbehör
    När du köper en fastighet ingår alla fastighetstillbehör och alla byggnadstillbehör (fast egendom). Vad räknas då som fastighetstillbehör? Fastighetstillbehör är föremål som av fastighetsägaren har tillförts fastigheten för stadigvarande bruk. Avsikten med anbringandet skall vara att föremålet skall förbli permanent på fastigheten.

Exempel på fastighetstillbehör:

Byggnad (även lekstuga, friggebod, växthus, uthus)
    Ledning för gas, el, vatten och avlopp
    Stängsel, staket, brevlåda och grindar
    Buskar och träd
    Flaggstång, solur, väderkvarn, torkvinda
    Soptunna
    Oljetank
    Sandlåda
    Flytbrygga, bojstenar och bojar

Byggnadstillbehör
    Byggnadstillbehör är föremål som byggnaden blivit försedd med av fastighetsägaren och som är ägnade för stadigvarande bruk. Begreppet stadigvarande bruk anger att det skall finnas en ändamåls- eller funktionsgemenskap mellan föremålet och byggnaden. Föremålet skall normalt sett vara till nytta oavsett vem som äger eller utnyttjar fastigheten. Exempel på gränsfall mellan lös egendom och byggnadstillbehör är fristående mikrovågsugn och dekoder till parabolantenn. Extra utrustning såsom kompletterande frysbox är exempel på undantag och utgör inte byggnadstillbehör. Om säljaren skulle vilja undanta vissa fasta tillbehör är detta möjligt - om parterna överenskommer om detta i kontraktet.

Exempel på byggnadstillbehör:
    Garderober ( inkl inredningsdetaljer)
    Toalett och badrumsinredning (badkar, duschkabin, badrumsskåp)
    Stege för sotning
    Kylskåp, frys, spis, ugn, spisfläkt
    Tvättmaskin, torktumlare, torkskåp, mangel
    Braskamin, gnistgaller
    Radiatorer
    Innanfönster, fönsterluckor, persienner
    Centraldammsugare
    Porttelefon
    Parabolantenn
    Hatthylla
    Brandlarm
    Samtliga nycklar "

Det bästa är att komma överens mellan säljaren och köparen och eventuellt skriva in det i kontraktet!!

Vi blev sura för tidigare ägare hade plockat bort en hel del sådant som var fastsatt och egentligen skulle varit kvar: typ fastskruvade speglar, Badrumslampor (IP-klassade, fastskruvade), yttertermometer och persinner (utanpåliggande).

• silverlök

Det hela är egentligen en avtalsfråga: vad har ni avtalat om som ska ingå i köpet??

• AnneSophie

Bettiz...och även TS!

Hittade en jättetydlig text!

-- klippt från Proffsmäklarna --

Fast eller lös egendom vid försäljning av villa och fritidshus

Vad ingår egentligen i köpet?
    Vill du ta med dig badrumsskåpet när du flyttar? Det kan du - om det står skrivet i köpekontraktet eller bilaga till köpekontraktet Annars är det i regel försent ...

Det säljaren ser som personliga tillhörigheter kan vara samma saker som köparen tror följer med huset. Lär dig rätt tillvägagångssätt för att undgå konflikter.

I Jordabalken finns bestämmelser som tydliggör vad som är fast egendom och tillbehör till fastighet och byggnad. Det som inte omfattas av Jordabalkens regler betraktas som lös egendom och ingår inte i försäljningen, såvida man inte avtalat om detta.

Det finns en gråzon mellan fast och lös egendom.
    För att undvika konflikter är det lämpligt att frågorna regleras skriftligt i köpekontraktet. Sådana skriftliga förbehåll och avtal om fastighets-och byggnadstillbehör gäller alltid före Jordabalkens regler som inte är tvingande.

Fastighetstillbehör
    Till fastighetstillbehör räknas föremål som tillförts fastigheten med avsikten att de skall bli permanenta. Fastighetstillbehör följer med fastigheten vid försäljning.

Några exempel på fastighetstillbehör:
    grindar, stängsel och brevlåda; byggnader även friggebod, lekstuga, växthus, hundkoja m m; på rot stående träd och buskar; flaggstång med lina; torkvinda, solur, sandlåda, fast gungställning, trädgårdsfontän ,brygga, flytbrygga, boj och bojsten.

Byggnadstillbehör
    Till byggnadstillbehör räknas föremål som tillförts fastighetens byggnader för stadigvarande bruk. Föremålet, som ofta är fast monterat, är till nytta oavsett vem som använder fastigheten.

Som nämnts tidigare, kan byggnadstillbehör frånskiljas fastigheten och tas med av säljaren om så avtalats mellan parterna.

Exempel på byggnadstillbehör är:
    kylskåp och frys; spisfläkt och spis; toalett, handfat, badkar, badrumsskåp och duschkabin; tvättmaskin, torktumlare, mangel och torkskåp, fast armatur ex lysrör i kök, badrum hygien och förrådsutrymmen, utomhusbelysning, centraldammsugare, infravärme, fast monterad stege, !!! persienner !!!, markiser, fönsterbräden och innanfönster; braskamin och gnistgaller; garderober med tillbehör; hatthylla, TV-antenn, parabolantenn, inbrottslarm, porttelefon och dörrnycklar.

Observera att förteckningen över fastighets- och byggnadstillbehör ej är fullständig. Kom överens redan vid första kontakten vad som ska ingå och inte ingå i köpet. Skriv ner överenskommelsen på en bilaga till köpekontraktet.

Gråzon
    Här finns en gråzon. Är diskmaskinen inbyggd så betraktas den som bygggnadstillbehör, men om det är en bänkdiskmaskin med stickpropp till vanligt eluttag så kan den lika gärna räknas som lös egendom. Parabolantennen ingår men inte decodern!

För bostadsrätter gäller inte Jordabalkens regler, men vanligtvis följer man vad som gäller för fastigheter.

Källa;
    www.proffsmaklarna.se/vad_ingar_i_kopetProffs.php

Svar på tråden Flytta från ett hus till ett annat,vad får man ta med?