• optimusprime

    Komplicerad fråga av arv

    Har en en svår fråga som jag fått 1000 olika svar på, men kanske någon som vet bättre här.

    Det är så att min morbror och hans fru dog förra året.
    Dom var gifta men hade inga barn.

    Han testamenterade sin egendom till mig,
    nu den biten jag inte riktigt vet,

    Hans fru dog oktober 2022, 
    och han december 2022.

    Hennes bouppteckning blev aldrig gjord innan min morbror dog.

    Nu vid bouppteckningen så kommer det fram massa syskon till hans fru, och även syskon barn (för ena syskonet har åxå dött så hans son kom istället)

    nu så verkar det som att dom skall ärva min morbror med pga att hennes bouppteckning inte var gjort när han dog.

    då är hans tillgångar även hennes, fasten hon dog 2 månader innan.
    så vad jag förstår det som så skall vi dela på det, 
    eller ja till och med dom får dela på mycket medans jag får stå för hans räkningar, flyttstäd mm pga att han dog efter henne.

    Någon som vet om detta stämmer?

  • Svar på tråden Komplicerad fråga av arv
  • Maymom

    Prata med jurist.
    Min gissning är att deras gemensamma egendom/giftorättsgodset delas lika mellan dem och så ärver du din morbrors del och hans frus släktingar ärver hennes del. Hade han något som var enskild egendom så undantas det uppdelningen och bör gå direkt till dig. Hade bouppteckningen varit klar hade han ärvt henne och sen vid hans bortgång så hade de ärvt det han ärvt av henne, sk efterarv, så det borde ju bli typ samma sak nu.

    Kostnaderna vågar jag inte gissa hur det blir med, men kan ju tycka att de borde läggas på dödsboet eller räknas samman i bouppteckningen när man räknar ut tillgångarna...

  • Ellie

    Hade hon något testamente? 

    Kontakta jurist. Det är inte säkert att de har rätt till efterarv.

  • Daisy28

    För att reda ut detta behöver du hjälp av ett proffs. Hänger på saker som testamente, äktenskapsförord mm.

    Men i grunden är gången denna, väldigt förenklat, och det kan ske retroaktivy

    Moster dör
    Bodelning görs, Hälften till dödsboet, hälften till maken.
    Hennes arvingar ägar hennes halva

    Morbror dör
    Hans arvingar får det han har kvar

    Resultat hade inte skyllt sig nämnvärt om de dött samtidigt eller i omvänd ordning.

  • Ellie
    Daisy28 skrev 2023-11-08 07:35:45 följande:

    För att reda ut detta behöver du hjälp av ett proffs. Hänger på saker som testamente, äktenskapsförord mm.

    Men i grunden är gången denna, väldigt förenklat, och det kan ske retroaktivy

    Moster dör
    Bodelning görs, Hälften till dödsboet, hälften till maken.
    Hennes arvingar ägar hennes halva

    Morbror dör
    Hans arvingar får det han har kvar

    Resultat hade inte skyllt sig nämnvärt om de dött samtidigt eller i omvänd ordning.


    Jag är inte fullt insatt i detta, men menar du att om min man dör så ärver hans bröder hälften och jag hälften? Bröderna är ju inte bröstarvingar och jag trodde jag ärvde honom 100% (utan testamente).
  • Agda90

    Det här känns inte rätt.

    När hon dog då ärvde han henne. Även om bouppteckningen inte är gjord så är lagen tydlig i det. 

    Ta kontakt med en jurist. 

    Du ska inte betala hans räkningar! Såna kostnader går in i dödsboet. 

    Låt inte hennes släktingar röra något heller! 

  • Agda90
    Ellie skrev 2023-11-08 09:43:15 följande:
    Jag är inte fullt insatt i detta, men menar du att om min man dör så ärver hans bröder hälften och jag hälften? Bröderna är ju inte bröstarvingar och jag trodde jag ärvde honom 100% (utan testamente).
    Nej, är ni gifta och han inte har barn sedan tidigare så ärver du honom. 
  • Daisy28
    Ellie skrev 2023-11-08 09:43:15 följande:
    Jag är inte fullt insatt i detta, men menar du att om min man dör så ärver hans bröder hälften och jag hälften? Bröderna är ju inte bröstarvingar och jag trodde jag ärvde honom 100% (utan testamente).
    "Hennes arvingar ägar hennes halva"

    Inte nödvändigtvis hennes syskon. Kan vara henne man också. Beror på testamenete bla

    Utan testamenet blir det hennes man, om mostern inte hade barn

  • Ellie
    Agda90 skrev 2023-11-08 09:51:31 följande:
    Nej, är ni gifta och han inte har barn sedan tidigare så ärver du honom. 
    Daisy28 skrev 2023-11-08 10:00:22 följande:
    "Hennes arvingar ägar hennes halva"

    Inte nödvändigtvis hennes syskon. Kan vara henne man också. Beror på testamenete bla

    Utan testamenet blir det hennes man, om mostern inte hade barn
    Ok, då är det som jag trodde.
    Enligt TS handlar det om syskon och syskonbarn som nu vill ha arv, men utan testamente borde de inte ha rätt till något, utan TS morbror ärver allt (därefter TS).

  • Yllop

    Mosterns släktingar ärver hennes del av dödsboet.
    Du ärver din morbror enligt testamente.


    Kostnader för begravning, städning och andra räkningar betalas först.
    Det som är kvar blir arvet.

Svar på tråden Komplicerad fråga av arv