• Anonym (Emeli­e)
    Äldre 29 Feb 11:50
    1853 visningar
    13 svar
    13
    1853

    Ni som har PTSD, hur ofta får ni "Flashbacks"?

    Som rubriken lyder. Flera gånger varje dag, eller några gånger i veckan... Tacksam för svar.

  • Svar på tråden Ni som har PTSD, hur ofta får ni "Flashbacks"?
  • Äldre 29 Feb 11:55
    #1

    Flera gånger per dygn. Dag som natt. Men det går i skov, vissa perioder är det bara nån gång per vecka, andra perioder flera gånger i timmen.


    Jag är hård , men ärlig!
  • Anonym (Emeli­e) Trådstartaren
    Äldre 29 Feb 11:57
    #2
    zooägaren skrev 2016-02-29 11:55:00 följande:

    Flera gånger per dygn. Dag som natt. Men det går i skov, vissa perioder är det bara nån gång per vecka, andra perioder flera gånger i timmen.


    Är det speciella tider där det kommer oftare?
  • Anonym (bättr­e o bättre­h)
    Äldre 29 Feb 12:00
    #3

    Hej.

    Det är väldigt olika, vet aldrig när något ska trigga igång en ångestattack.

    Men det händer iaf mer sällan nu, nångång i veckan oftast. Får väldigt bra hjälp nu, tidigare hade jag ångest flera gånger om dagen och reagerade oftast starkare då än nu, även om det kan bli ganska starka attacker nu också. Oftast förbereder jag mig genom att ta en ångesdämpande tablett om jag tex ska på stan.

  • Äldre 29 Feb 12:05
    #4
    Anonym (Emelie) skrev 2016-02-29 11:57:40 följande:

    Är det speciella tider där det kommer oftare?


    Nej, inte speciella tider, men situationer. Till exempel om jag är ensam eller ute när det är mörkt...eller om jag är i en situation där jag riskerar att möta personen som utsatt mig för brott
    Jag är hård , men ärlig!
  • Anonym (Emeli­e) Trådstartaren
    Äldre 29 Feb 12:18
    #5

    Får ni alltid attacker eller kan ni ibland hålla det inom er så att det inte märks lika tydligt?

  • Anonym (bättr­e o bättre­h)
    Äldre 29 Feb 12:31
    #6

    Jag kan nog hålla det ganska bra inom mig vissa gånger men känner mig då väldigt stressad och ofokuserad. Om det syns eller inte vet jag egentligen inte men det syns iaf mindre än om jag får en rejäl attack för då gråter och skakar jag och antingen kryper jag bara ihop eller så springer jag tills jag inte längre vet vart jag ska ta vägen.

  • Äldre 29 Feb 17:05
    #7
    Anonym (Emelie) skrev 2016-02-29 12:18:37 följande:

    Får ni alltid attacker eller kan ni ibland hålla det inom er så att det inte märks lika tydligt?


    På mig märks det nog bara om man känner mig. Jag blir ofokuserad, kan inte fästa blicken och blir väldigt väldigt stressad. Blir det för mycket så flyr jag. I vilken hastighet och riktning beror på situationen
    Jag är hård , men ärlig!
  • Anonym (På bättri­ngsväg­en)
    Äldre 29 Feb 17:14
    #8

    När jag led som mest så hände det flera ggr per vecka och med horribla mardrömmar varje natt. 
    Idag mår jag bättre om dagarna, men har fortfarande problem med mardrömmar. Ibland kommer de bara någon enstaka gång i veckan men under mer pressade perioder så kan det vara varje natt. Likaså får jag ångestattacker när jag tvingas möta just de elementen i vardagen som triggar - en viss parfym, ett särskilt utseende och speciella platser där jag blev utsatt för vidrigheterna.  

  • Anonym (mimmi­2)
    Äldre 1 Mar 04:17
    #9

    på nätterna drömmer om det

    mansfobi så snabbt en man vill lära känna mig springet jag och gömmer mig

  • Anonym (Anna)
    Äldre 1 Mar 04:27
    #10
    Anonym (mimmi2) skrev 2016-03-01 04:17:32 följande:

    på nätterna drömmer om det

    mansfobi så snabbt en man vill lära känna mig springet jag och gömmer mig


    Är det du som jobbar som diskare?
  • Anonym (mimmi­2)
    Äldre 1 Mar 05:11
    #11

    Jepp

  • Anonym (Kompl­ex PTSD)
    Äldre 1 Mar 20:59
    #12

    Lider av komplex PTSD efter barndomstrauman, mina trauman är alltså mer "diffusa" och de värsta delarna gömmer sig i andra delar av mig som jag inte har kontakt med. Det gör att även mina flashback är svårare att peka ut, då det framförallt handlar om känslomässiga flashbacks. Alltså en stark rädsla, fruktansvärda (för andra absurda) skam och skuldkänslor, känslor av att vara i vägen etc. De kan komma som "attacker" men ofta ligger de där hela tiden och jag vet inte vad som är befogat att känna eller inte. Att jag nu är medveten om att känslorna har ett ursprung i min uppväxt gör det i alla fall lättare att hantera, men fortfarande har jag svårt att filtrera vilka känslor jag känner "nu" och vilka känslor som handlar om "då". Det är som att jag känslomässigt ständigt lever i dåtid.


    Har hemska mardrömmar på natten, ibland symboliska och ibland rena visuella flashbacks. Har också en tendens att "se i syne", alltså som en verklig hallucination men där jag återupplever.


     

  • Anonym (Drömm­ar)
    Äldre 1 Mar 23:27
    #13

    Drömmer om det.

    När någon skriker eller höjer rösten åt mig. Reagerar då med att bli fruktansvärt arg, rädd och har till och med kastat saker på personen. Som försvar för att jag blir så upprörd, känner mig trängd.

    När hag har mycket stress i livet kommer de oftare. Om jag pratat om det. Ofta när jag ska sova. När mina barn varit i samma ålder som jag var har det blivit värre. Vanligtvis annars från 5 ggr per vecka till 10.

Svar på tråden Ni som har PTSD, hur ofta får ni "Flashbacks"?