• Anonym (Tveks­am)
    Äldre 28 Feb 19:23
    13111 visningar
    92 svar
    92
    13111

    Han vill åka bort med barnen 3 veckor i sträck i sommar

    Tar upp det här då jag inte riktigt vet hur jag ska förhålla mig. Jag vet vad jag känner rent känslomässigt men vet inte om det bara är mina mammakänslor som spökar.

    Barnen är 5 och 8 år och jag och pappan har haft varannan vecka sen minste va 3 år.
    Sommaruppehållen hade vi för två år sen 2 veckor i rad per man (jag ville inte det men gick med på det) och i somras körde vi på med varannan vecka som vanligt (vilket jag föredrar men han fick bestämma).
    Barnen har pga jobb bara varit lediga dom 4 veckor som dagis/fritids är stängt o iår tänkte jag försöka ta en eller två veckor föräldraledigt så de får lite längre ledighet.
    Messade pappan o frågade om han ville ha vanligt schema över sommaren (vv) eller 2 veckor i sträck per man.
    Han svarade att han ville ha dem 3 veckor i sträck för att åka utomlands (han har köpt Läg i en turistort).

    Rent känslomässigt känner jag bara NEJ!
    Jag tycker framförallt minste är för liten för att va borta från nån av oss föräldrar så länge o rent egoistiskt så vill inte jag va borta från dem i 3 v.
    Samtidigt vill jag inte va nån bromskloss för en härlig semesterresa men tycker det räcker att de åker bort 2 v.

    Hur hade ni resonerat?

  • Svar på tråden Han vill åka bort med barnen 3 veckor i sträck i sommar
  • Anonym (Loppa­n)
    Äldre 28 Feb 19:32
    #1

    Jag hade inte heller velat vara borta från mitt barn i tre veckor. Men hade mitt barn velat vara med sin pappa tre veckor i sträck, så hade jag fått sätta mig själv åt sidan, för mitt barns skull.
    Fast det skulle aldrig hända, då mitt barn knappt känner sin pappa.

  • Äldre 28 Feb 19:33
    #2

    Åh vad svårt. Förstår verkligen dina känslor. Ni måste ju såklart diskutera detta mer och inte bara över ett sms.
    Sett från barnen: jisses vad härligt med utlandssemester utan skola och stress i tre veckor!
    Men ja, min snart 5-åring hade nog inte klarat 3 veckor faktiskt. Och jag hade inte klarat 3 veckor utan honom, men hade gärna försökt om jag visste att han hade det toppen med sin pappa och syskon (och bonusmamma?)!

    Är två veckor det längsta ni varit ifrån varandra innan?
    Kan inte pappan ha de två veckor och sen flyga barnen till Sverige (med eller utan medresande vuxen) och sen vara där själv?

  • Anonym (Nn)
    Äldre 28 Feb 19:34
    #3

    Jag hade släppt iväg dom. Vet att det är jobbigt, tycker också det är jobbigt när exet har dottern i två veckor på sommaren. Samtidigt kan du få både ex och barn emot dig (du "förstör"). Jag hade låtit dom åka, så hade de själva fått känna om det var bra eller inte. Blir du bromskloss kan de senare inte erkänna att det vart en dålig idé. Eller så har de tre riktigt härliga veckor, och då får man gråta och sakna i hjärtat, men utåt bara vara glad för barnens skull och stöttande. Det är ju det som är det jobbiga som ensamstående och som man tyvärr måste lära sig att leva med.

  • Anonym (åk)
    Äldre 28 Feb 19:41
    #4

    Jag antar att du får 3 veckor i rad sedan? Det blir ju härliga veckor för dig.
    Svårt att svara dig eftersom man inte vet hur bra det funkar för barnen att vara hos pappa. Fungerade 2 veckor bra för dem? Om du tror att de skulle kunna ha en bra semester i 3 veckor (även om de såklart längtar efter dig som man gör när man inte ses) så tycker jag du skall sätta dina egna känslor åt sidan och låta dem åka. De kommer i så fall ha ett härligt minne av en semester, och även om 3 veckor är lång tid så går det fort.
    Jag tycker inte heller 5 år är speciellt litet. Man klarar rätt mycket i den åldern, även att förstå vad tid är, och vad det innebär att vara borta många dagar, och att man ses sedan igen.
    Låt dem åka, såvida du inte tror att de far direkt illa av det.

  • Äldre 28 Feb 19:42
    #5

    En sommar när mellandottern var 10 år så var de först två veckor med pappan, sedan en vecka på scoutläger och sedan två veckor med mig. Efter det sa hon ifrån om att tre veckor borta från en förälder var alldeles för länge, i fortsättningen ville hon vara borta max två veckor i taget.

    Så med tanke på att dina barn är yngre så tänker jag att tre veckor är väldigt lång tid att vara borta från en förälder.

  • Anonym (jaa)
    Äldre 28 Feb 20:20
    #6

    Så länge barnen vill åka i 3 veckor så tycker jag absolut att dom ska få göra det. Att säga nej bara för att du inte vill vara utan dom är ju bara själviskt.

    Jag vill inte va ifrån mina barn alls, men i somras åkte min 3 åring med sin pappa till hans hemland i 3 veckor. Längta tre veckorna i mitt liv! Men hon hade det underbart. Och jag pratade med henne på Skype varje dag, fast oftast hade hon inte tid att prata för det var så mycket hon ville göra ute hela tiden. Hon va lycklig. Hon pratar fortfarande om resan och hon vill åka igen.

  • Anonym (Mio)
    Äldre 28 Feb 20:23
    #7

    Vi kör varannan vecka under sommaren oxå. Mina barn är 6,9 och 13 jag tror inte de skulle vilja vara ifrån varken mig eller pappan i 3 veckor och jag skulle inte klara 3 veckor. 2 veckor på sin höjd men helst inte det heller. Barnen längtar ju även under en vecka ..

  • Äldre 28 Feb 20:26
    #8

    En femåring är ju stor nog att prata med, och fråga vad hen tycker och vill?

  • Anonym (jaa)
    Äldre 28 Feb 20:27
    #9
    Anonym (Mio) skrev 2016-02-28 20:23:22 följande:

    Vi kör varannan vecka under sommaren oxå. Mina barn är 6,9 och 13 jag tror inte de skulle vilja vara ifrån varken mig eller pappan i 3 veckor och jag skulle inte klara 3 veckor. 2 veckor på sin höjd men helst inte det heller. Barnen längtar ju även under en vecka ..


    Ja.. fast det är skillnad på vardag hemma och en utlandssemester. Barnen skulle ju säkert sakna sin mamma massor men dom kan ju prata med henne varje dag och tänk så mycket roligt dom säkert får uppleva. Jag saknade ihjäl mig efter min dotter när hon åkte men jag skulle aldrig hindret henne från att uppleva saker och ha roligt.
  • Anonym (***)
    Äldre 28 Feb 20:28
    #10
    FrökenKanSjälv skrev 2016-02-28 19:42:18 följande:

    En sommar när mellandottern var 10 år så var de först två veckor med pappan, sedan en vecka på scoutläger och sedan två veckor med mig. Efter det sa hon ifrån om att tre veckor borta från en förälder var alldeles för länge, i fortsättningen ville hon vara borta max två veckor i taget.

    Så med tanke på att dina barn är yngre så tänker jag att tre veckor är väldigt lång tid att vara borta från en förälder.


    Du menar att din dotter bestämmer hur andra barn ska känna?
Svar på tråden Han vill åka bort med barnen 3 veckor i sträck i sommar