• Norpan81

    Städrutiner...?

    Hemma hos oss är det alltid stökigt, samtidigt så tycker jag att jag inte gör annat än att plocka, torka och dammsuga. Får inte någon bra ordning någonstans.

    Har försökt införa en speciell städdag, dela ut uppgifter till alla hemma som kan hjälpa till men, ändå så blir det samma kaos varje vecka, dvs inget blir gjort ordentligt. Så nu skulle jag vilja vet hur ni andra gör, hur ofta och sådant, vad ingår i er städning mm.

    Tack på förhand!

  • Svar på tråden Städrutiner...?
  • mammatilldig

    jag är "hemma" så jag sköter städningen på vardagarna. jag plockar nästan hela tiden så det inte hinner bli stökigt. damsugar gör jag på morgonen och skurar gör min make på helgerna, jag torrmoppar på vardagarna. dammningen sköter oftast maken. Städningen av toalett/bad sköter nästan alltid jag och då några ggr i veckan. jag tycker att det är ganska roligt att städa. det blir ju trevligare då

  • Jenka73

    Känner igen de, jag har 5barn och 3 av dom är stora nog till att hjälpa till, men nä då de är inte roligt. Tror dom jag tycker de är roligt då. Gör ju inget annat än att plocka och dra, damsuga och tvätta golv laga mat tvätta kläder, sen är de tid att gå och lägga sig.

  • Lisa T

    Jisses...det här med städning är ett konstant bekymmer hos oss! Jag är inte nitisk men vill alltid ha det fint och rent när gäster kommer. Ibland har vi besök var och varannan dag, så då blir det ju fint;)

    Vi är sex i familjen, har två hundar och två katter. Mycket hår blir det... Hur hanterar man det? Tips!

    11-åringen städar det mesta själv i sitt rum och har förstått varför det ska göras. Jag tror att det är nyckeln till att få alla att engagera sig. Ibland lämnar jag "skit" framme och låter det tala för sig själv. T o m minstingen på 6 år förstår att alla mår bättre utan stök och smuts. Tandkräm i handfatet är just nu ett stort samtalsämne! :)

    Jag "bestraffar" inte men förklarar konsekvenserna, t ex att overallen inte torkar om den ligger i en smutspöl på hallgolvet = stanna inne till den torkat. Funkar på mina ungar. Maken är faktiskt värst!!!

  • mammatilldig

    lisa-"två hundar och två katter. Mycket hår blir det... Hur hanterar man det? Tips"

    då kan jag rekomendera en damsugare och vädring dagligen....

Svar på tråden Städrutiner...?