• Kärleksförklaring

    lappa söndriga knän???

    Hej. jag har införskaffat tyg att klippa lappar till knän på min sons söndriga byxor men vet inte hur jag ska komma åt att sy fast dom med min symaskin. konstig fråga kanske men det blir trångt att trä på hela benet på symaskinen för att sedan sy fast lappen...hmm någon som kan hjälpza mig med idéer??..mvh Mia

  • Svar på tråden lappa söndriga knän???
  • Birgitta2

    Går det att sprätta upp sidorna och sy ihop igen när du sytt på lappen? Det gjorde jag när sonen var liten och slet kläder så in i hoppsan. Lite bökigt men det går.

  • Kärleksförklaring

    Ja jag inser nu att det nog är det enda alternativet, men det känns så trist med nästan nya POP byxor, men men vad gör man inte för att de ska hålla längre..=) tack för tipset!!

  • KK1974

    hm, du kanske kan använda vlisofix? Det är ett dubbelhäftande mellanlägg som man stryker fast - fråga i butiken hur man gör. Jag skulle klippa till lappar i rätt storlek och sicksacka kanterna, och sen stryka fast. Kanske inte funkar så bra om det är jättestora hål men annars...? Nån som provat?

  • Stormorsan
    Kärleksförklaring skrev 2010-12-16 15:15:35 följande:
    Ja jag inser nu att det nog är det enda alternativet, men det känns så trist med nästan nya POP byxor, men men vad gör man inte för att de ska hålla längre..=) tack för tipset!!
    Det räcker om du sprättar en bit på ena sidan av varje ben. Insidan syns ju mindre så den hade jag valt.
  • Kärleksförklaring
    KK1974 skrev 2010-12-16 16:43:21 följande:
    hm, du kanske kan använda vlisofix? Det är ett dubbelhäftande mellanlägg som man stryker fast - fråga i butiken hur man gör. Jag skulle klippa till lappar i rätt storlek och sicksacka kanterna, och sen stryka fast. Kanske inte funkar så bra om det är jättestora hål men annars...? Nån som provat?
    enda sättet att få på byxorna för att sicksacka runt lappen var att sprätta upp benet för att sedan sy ihop det igen när jag sicksackat fast lappen på knät. tack för tipsen. ha en god jul allihopa!!
  • aktivamamman

    halloj

    jag hade precis samma problem, senast räknade jag till 9 par byxor med hål på knäna, eller med risk att få hål vilken dag som helst.. Jag har sytt o knåpat många timmar och strukit på lappar, men de fransar sig och lossnar, tills nu, jag fick tips om www.swedpatch.se och beställde några provlappar där, fungerade kanon, ÄVEN efter tvättande och dagislek, nu har jag en ny påse lappar och skall smacka på dem på älsklingsjeansen åt killarna.. de enda byxor som håller för dem är Fristads arbetsbyxor i barnmodell, men såna kan de ju inte gå omkring i jämt...

  • Kärleksförklaring

    stort tack för alla ideer, jag ska prova direkt=) ska gå in på swedpatch.se och kolla lite.=) TACK!!

  • AnnCamilla

    jag tar gamla jeans (i stället för att slänga) och klipper ut hjärtan (till mina tjejer) sedan syr jag fast dem för hand

  • Shelly

    Jag syr också fast för hand. Då får man en följsam lagning. Eftersom jag har mönstrade jeansband, ser det snyggt ut också.

  • Tutilure

    De här swedpatch, sitter de verkligen kvar ordentligt?
    Måste testa, det vore ju himla skönt om det funkade!


    Målar man fan på väggen kan det inte bli annat än succé!
  • Brådis Stinan

    Hej!

    Har köpt från dom 3 ggr nu och jag måste säga att dom fungerar helt utmärkt, var otroligt skeptisk till en början. Dom sitter faktiskt till och med kvar efter några tvättar, lossnar dom i kanten så är det bara att stryka på lite så sitter dom lika bra ige!!

    Så nu slipper man ha ungar med trasiga byxor, en annan sak som dessa lappar fungear på är... jo att laga mina byxor med där dom slits på oss tjejer, dvs. skrevet. Stryker på dom på insidan så håller jeansen mycket längre!! ;)  

    Klart bra alternativ för oss som inte är så händiga med nål och tråd:) 

  • Stormorsan
    Brådis Stinan skrev 2011-08-18 21:07:55 följande:
    Hej!

    Har köpt från dom 3 ggr nu och jag måste säga att dom fungerar helt utmärkt, var otroligt skeptisk till en början. Dom sitter faktiskt till och med kvar efter några tvättar, lossnar dom i kanten så är det bara att stryka på lite så sitter dom lika bra ige!!

    Så nu slipper man ha ungar med trasiga byxor, en annan sak som dessa lappar fungear på är... jo att laga mina byxor med där dom slits på oss tjejer, dvs. skrevet. Stryker på dom på insidan så håller jeansen mycket längre!! ;)  

    Klart bra alternativ för oss som inte är så händiga med nål och tråd:) 

    Nu är jag inte alls med. Skulle byxor slitas mer i skrevet på tjejer? Det har jag aldrig märkt.
  • Brådis Stinan
    Stormorsan skrev 2011-08-19 08:50:14 följande:

    Nu är jag inte alls med. Skulle byxor slitas mer i skrevet på tjejer? Det har jag aldrig märkt.

    Nja kanske inte för dom som är trådsmala, men för mig som har några kilon för mycket så slits dom där ganska så välSkämsSkäms
Svar på tråden lappa söndriga knän???