• Äldre 7 May 11:54
    16313 visningar
    10 svar
    10
    16313

    Hur stort är egentligen 42 tum?

    Ursäkta att jag låter som en idiot men det är ju så jäkla svårt att se i affären hur sotr en tv kommer bli i ens eget vardagsrum. Har nu en tjocktv där själva skärmen är 54 cm, det blir ju bara runt 30 tum, eller är jag helt ute och cyklar? I så fall räcker 42 tum absolut till oss. Funderar på att köpa en som heter 42SL9000 från LG.. Har inte råd med så mycket men prioriterar absolut bild framför str.

  • Svar på tråden Hur stort är egentligen 42 tum?
  • 071001
    Äldre 7 May 11:57
    #1

    Jodå, 42 tum är stort och jag tror absolut att ni blir nöjda med det. Vi hade en 42 tums från Lg innan maken släpade hem en 50 tums, det är nästan löjligt stort.

  • Joe
    Äldre 7 May 11:59
    #2

    maken min säger minst 32 helst 40 när jag frågar hur stor vi ska ha :p utifrån det skulle jag tro att 42 är helt ok ;) och det förekommer en hel del både film och tvspel hemma hos oss...

  • Äldre 7 May 12:01
    #3
    071001 skrev 2010-05-07 11:57:04 följande:
    Jodå, 42 tum är stort och jag tror absolut att ni blir nöjda med det. Vi hade en 42 tums från Lg innan maken släpade hem en 50 tums, det är nästan löjligt stort.
    Okej tack! Vilken lättnad, det blir så dyrt med dom där stora, dessutom verkar bliden inte hålla måttet om man inte vill betala vääldigt mycket..  Det där med storlek men dålig bild har jag aldirg begripit, så påfrestande att titta då..
  • Joe
    Äldre 7 May 12:01
    #4

    men något som tog mig ett tag att fatta är att en tv i widescreen-format eller liknande (dvs mer avlång än en gammal tv) upplevs som mindre trots samma tum-strl, detta eftersom man mäter diagonalt över skärmen.

  • Äldre 7 May 12:02
    #5

    Ett tips är att ta en stor pappskiva och klippa ut storleken på skärmen. Kom ihåg att 42 tum är på diagonalen bara, så om det är en 16:9-skärm blir den ungefär 36.5 tum x 20.5 tum, dvs 93 cm x 52 cm.


    Tala alltid sannolikt. /Tage Danielsson
  • 071001
    Äldre 7 May 12:03
    #6

    Jo, bilden blir rätt liten i widescreen vilket gör att det kan kännas som en blåsning ibland. Fast, jag är absolut ingen expert bara tv-fantast.

  • Äldre 7 May 12:03
    #7

    1 009 × 694 × 286 mm är den modellen enligt prisjakt. En meter bred ganska exakt.  Hurvida det är stort eller litet beror på rummet och vart man kommer vara placerad när man tittar på den.

  • Äldre 7 May 12:13
    #8
    sstv skrev 2010-05-07 12:03:45 följande:
    1 009 × 694 × 286 mm är den modellen enligt prisjakt. En meter bred ganska exakt.  Hurvida det är stort eller litet beror på rummet och vart man kommer vara placerad när man tittar på den.
    Oj shit! ja det låter ju mycket! Trodde alltid att 42 tum var den vanligaste strl förr när det var tjoktv, men det är nog 32..
    Sen undrar jag en annan sak, detdär med LED, när det står LCD med LED, försöker de bara luras då och sälja enn lyxigare variant av LCD, eller?
  • Äldre 7 May 12:16
    #9

    Avstpndet melan sittplats/tv kommer vara ca 3-4 m

  • Äldre 7 May 12:31
    #10

    Det beror väldigt mycket på hur stort rummet är, hur långt bort från soffan som tvn ska stå, hur ni tänker använda tvn osv... Om ni ska se mycket film så är en större tv trevligt men om ni bara ska titta på nyheter eller barnprogram kan ni nöja er med en mindre.

    Har själv en 42tums som ser jätte-lik ut i vårt lilla vardagsrum men det passar oss perfekt då vi främst använder den till filmtittande.


    Juli - 2010
Svar på tråden Hur stort är egentligen 42 tum?