• TessaL­isa
    Äldre 8 Jan 13:04
    5226 visningar
    8 svar
    8
    5226

    Hur färgar man ylletyg?

    På mellandagsrean köpte jag en helt underbar vävd yllehalsduk/sjal (100%ull) för struntsumman 20kr, men färgen (beige) är ingen färg som jag klär i.

    Är det någon som har erfarenhet av att färga ylleplagg?
    Vilken färg ska man använda för bästa resultat? De textilfärger som jag har sett är bara anpassade för bomull.
    Enligt tvättråden på halsduken/sjalen tål den bara handtvätt och kemtvätt.


    Drink Coffee. Do Stupid Things Faster With More Energy
  • Svar på tråden Hur färgar man ylletyg?
  • Äldre 8 Jan 13:08
    #1

    Har för mig att ylle ska va rätt lättfärgat så jag hade provat med bomullsfärgen.

  • stenfa­lk
    Äldre 8 Jan 13:11
    #2

    www.zenit-konst.se/ finns yllefärg att köpa. Jag har färgat ullgarn med den med bra resultat.

  • TessaL­isa
    Äldre 8 Jan 13:11
    #3

    Arcoiris:
    Tack för svaret. Jag ska söka mer information. 
    Jag har hört att ull är svårfärgat jag, speciellt som att ullen inte tål höga temperaturer och flera textilfärger kräver höga temperaturer.


    Drink Coffee. Do Stupid Things Faster With More Energy
  • TessaL­isa
    Äldre 8 Jan 13:12
    #4

    Stenfalk: AH! tack för länken! ska kolla! Fungerar det även på färdiga plagg tror du, eller är det mest för ullgarn?


    Drink Coffee. Do Stupid Things Faster With More Energy
  • Äldre 8 Jan 13:13
    #5

    Aa se där. Jag har bara färgat i växtfärger och ylle går rätt lätt medans lin är himlans envist

  • TessaL­isa
    Äldre 8 Jan 13:15
    #6
    Arcoiris: Du kan mycket väl ha rätt! Jag har inte mycket erfarenhet av färgning. Har batikfärgat bomullstyger i tvättmaskin, men det gills nog inte.
    Drink Coffee. Do Stupid Things Faster With More Energy
  • stenfa­lk
    Äldre 8 Jan 13:16
    #7

    Har svårt att se varför det inte skulle fungera när garnet har blivit tyg. Det är ju fortfarande samma sak. Frågan är nog mer hur plagget är behandlat. Om det är superwash vet jag inte hur det blir tex.

  • TessaL­isa
    Äldre 8 Jan 13:46
    #8

    stenfalk: Jag har läst länken nu. Jag tror att det kommer att fungera bra på min halsduk! den är inte superwash-behandlad, så det ska då inte vara något bekymmer p.g.a det.
    Tack igen!


    Drink Coffee. Do Stupid Things Faster With More Energy
Svar på tråden Hur färgar man ylletyg?