• SmallLionheart

    Sonen ramlade ner från våningssängen

    pojkarna, 4 & 6 år sover i våningssäng (IKEA Tuffing loftsäng, med en fristående säng under). 6-åringen, som sover uppe ramlade ur sängen i natt. Som tur var har vi en matta på golvet och leksakerna var bortplockade från golvet. 


    Sängen har stegen i mitten, varför det också är i mitten av sängen som det saknas ett sidoskydd. Han klarade sig relativt oskadd och vi tror att han hade
    sparkat ner täcket först och landade på så sätt inte direkt på golvet.


    Jag har läst många av trådarna där de flesta skriver "det kommer att gå bra", " barnen ramlar inte" osv. Men nu är det ett faktum att han har ramlat och därför undrar jag. Ni som har barn som också rör sig mycket i sömnen, eller är oroliga att barnen ska ramla ner, hur har ni gjort för att säkra sängen? Hur har ni täppt till öppningen där stegen är? Det ska ju vara enkelt för barnet att själv kunna komma i och ur sängen. Det går ju därför inte att stängsla in sängen hur mycket som helst...


     

  • Svar på tråden Sonen ramlade ner från våningssängen
  • Anonym (Molly)

    Är han rädd för att sova där? Om inte, låt honom fortsätta. Kan ha varit en engångshändelse. Men se till att ha undanplockat nedanför. 

  • Anonym (Fotändan)

    Vi valde av den anledningen att ha en säng med öppningen vid fotändan. Dottern, som sover överst, är en snurrare av rang men håller sig kvar i sängen när öppningen är så långt bort från själva sovplatsen.

    Jag hade bytt säng till en med öppningen vid fotändan. Jag tycker själv att den där lösningen är jättemärklig och läskig, också för mig som vuxen.

  • Anonym (ramla)
    SmallLionheart skrev 2024-05-17 13:03:18 följande:
    Sonen ramlade ner från våningssängen

    pojkarna, 4 & 6 år sover i våningssäng (IKEA Tuffing loftsäng, med en fristående säng under). 6-åringen, som sover uppe ramlade ur sängen i natt. Som tur var har vi en matta på golvet och leksakerna var bortplockade från golvet. 


    Sängen har stegen i mitten, varför det också är i mitten av sängen som det saknas ett sidoskydd. Han klarade sig relativt oskadd och vi tror att han hade
    sparkat ner täcket först och landade på så sätt inte direkt på golvet.


    Jag har läst många av trådarna där de flesta skriver "det kommer att gå bra", " barnen ramlar inte" osv. Men nu är det ett faktum att han har ramlat och därför undrar jag. Ni som har barn som också rör sig mycket i sömnen, eller är oroliga att barnen ska ramla ner, hur har ni gjort för att säkra sängen? Hur har ni täppt till öppningen där stegen är? Det ska ju vara enkelt för barnet att själv kunna komma i och ur sängen. Det går ju därför inte att stängsla in sängen hur mycket som helst...


     


    Min son ramlade ur sängen en gång när han var i den åldern, men det hände aldrig igen. Det var som att han då lärde sig att inte ramla ur, för på nåt sätt har man ju koll var man är i sängen. Vuxna ramlar ju inte ur sängen särskilt ofta. 

    Men om ni är oroliga - går det att flytta stegen till fotänden på sängen, så kan sidoskyddet gå längre längs med sängen?

    Eller så kan ni lägga nåt under madrassen mot kanten, så att den sluttar svagt uppåt, in mot mitten, så blir det svårare att rulla ur. 
  • Anonym (Emma)

    Det är anledningen att min dotter inte får sova i våningssäng, hon är väldigt rörlig. min bror ramlade också ur en våningssäng när han var liten.  Det är ju alltid en möjlighet att barn trillar ned

  • SmallLionheart
    Anonym (ramla) skrev 2024-05-17 14:13:10 följande:
    Min son ramlade ur sängen en gång när han var i den åldern, men det hände aldrig igen. Det var som att han då lärde sig att inte ramla ur, för på nåt sätt har man ju koll var man är i sängen. Vuxna ramlar ju inte ur sängen särskilt ofta. 

    Men om ni är oroliga - går det att flytta stegen till fotänden på sängen, så kan sidoskyddet gå längre längs med sängen?

    Eller så kan ni lägga nåt under madrassen mot kanten, så att den sluttar svagt uppåt, in mot mitten, så blir det svårare att rulla ur. 
    Sonen blev inte det minsta rädd för att sova där, men för säkerhets skull så fyller vi öppningen med gosedjur.

    jag frågade om han lärde sig nåt av att ramla ner, och tänkte att han kanske skulle svara att han lärde sig att bör ligga mer still när han sover, men han svarade att han inte lärt sig nåt och att han nog behöver ramla ner en gång till för att lära sig. Han har bra självkännedom för att bara vara 6 år  

    öppningen för stegen går inte att flytta, så vi hoppas att han trots allt lärde sig något, men jag tvivlar. I går låg han med huvudet vid fotändan när jag kom in för att väcka honom på morgonen, så han snurrar fort som en propeller när han sover.
Svar på tråden Sonen ramlade ner från våningssängen