• Anonym (Jag erbjuder)

    Erbjuder mitt hemland Sverige verkligen bra livskvalitet?

    Erbjuder Sverige bra livskvalitet? 


    Arbetsgivare är mer ?snälla? här än i resten av världen där det är mer konkurrens och man kan bli uppsagd utan inkomst på
    en dag utomlands.

    Samtidigt upplever jag tristess och fyrkantighet i mitt hemland Sverige genom generationer. Kallt på vintern och klagande människor. Leva enligt norm etc. Bostadsrätt/villa annars är man misslyckad. 

  • Svar på tråden Erbjuder mitt hemland Sverige verkligen bra livskvalitet?
  • Anonym (?)
    Anonym (Jag erbjuder) skrev 2024-05-17 07:55:13 följande:
    Erbjuder mitt hemland Sverige verkligen bra livskvalitet?

    Erbjuder Sverige bra livskvalitet? 


    Arbetsgivare är mer ?snälla? här än i resten av världen där det är mer konkurrens och man kan bli uppsagd utan inkomst på
    en dag utomlands.

    Samtidigt upplever jag tristess och fyrkantighet i mitt hemland Sverige genom generationer. Kallt på vintern och klagande människor. Leva enligt norm etc. Bostadsrätt/villa annars är man misslyckad. 


    Testa! Flytta!
  • Aliona

    Jag har bott i en väldig massa länder i mitt liv, och jag kan lova dig att det är trist vardag i alla länder världen över. När man åker på senester verkar allt vara så avslappnat och härligt, och när man precis flyttat är allt nytt och spännande. Men sen kommer vardagslunket. Ett tufft arbetsliv, lön som kanske inte räcker till, pendling, räkningar, släpa hem matkassar, städa, stress. De långa mörks vintrarna slipper man söderut, men på de flesta ställen är det inte 25 grader och solsken året runt. Jag har aldrig frusit så mycket som i Athen på vintern, med de dåligt isolerade husen och råa fultigheten, i Afrika och Asien är det långa regnperioder med skyfall som man inte kan gå ut i och lerigt och geggigt överallt. På andra ställen är kanske vintrarna milda och behagliga men somrarna å andra sidan olidligt varma. 


    Flytta du om du vill. Att bo utomlands har varit det mest berikande jag har gjort i mitt liv, men det är inte lätt. Inte ett dugg lätt faktiskt. Och om du tror att du kan fly från ett missnöje här hemma och hitta ett ställe där du kommer vara lycklig så bedrar du dig själv. Lyckan och välmåendet kommer från dig själv. Se till att må bra i dig själv, så kommer du kunna trivas var du än är. Sen kan du hitta ett land som har vad du letar efter - eller några saker. Du kommer aldrig att hitta ett ställe som har soft arbetsliv, bra lön, låga kostnader och bra klimat året runt, där du dessutom inte behöver lära dig nytt språk. 

  • Anonym (WZ)

    I väldigt många andra länder, skulle säga de flesta, är ju det där att leva enligt norm ännu starkare. Sverige och svenskar är väldigt toleranta och öppna jämfört med större delen av resten av världen. Samma sak med det där om att köpa vs hyra boende och statusjakt generellt, det saknas definitivt inte i resten av världen så att säga. 

    Kallt på vintern är ju som det är. Det beror ju liksom på geografiska läget. Lite smaksak också. Vissa gillar inte när det är väldigt varm och soligt hela tiden, det kan bli jobbigt och även tråkigt i längden att inte ha några distinkta årstider utan alltid samma. 

    Hur man upplever att det är att bo i ett land är individuellt så om det inte känns bra för dig i Sverige finns ju möjligheter att flytta utomlands. Res till nåt land du tror skulle passa dig och kolla in läget, helst ett längre tag och även utanför eventuella turistorter och storstäder så du får en bättre bild. Känner du sen att ja, här skulle det för mig vara mycket bättre att leva och bo än i Sverige så flytta.

  • enfunderandeman

    Det kan nog vara sant, att vi har ett litet snällare arbetsklimat..än så länge. Jag känner dock att mycket har ändrats med Sverige på de senare 5 åren speciellt.
    Samhället har blivit mycket hårdare och även människors syn på saker. Sjuka och arbetslösa är värdelösa och ska helst piskas genom gatorna. 

    Och det ytliga som uppstått med Sverige. Jag log lite när du skrev det där med bostadsrätt eller villa. För det stämmer läskigt bra. Personligen förstår jag det inte. Men status och yta har tydligen blivit en stor grej. Kanske ännu mer för den yngre generationen. Inte för att jag personligen bryr mig om någon bor i hyresrätt eller det andra två.  Det är sådan hets kring det.

    Jag brukar säga att jag är glad att jag är i den åldern jag är. Och jag håller fast vid det. Jag tror inte på någon vidare utveckling för Sverige som land. Där rikare kommer bli allt rikare, och fattigare ännu mer fattiga. Samhällsklyftorna har ökat. Och med en högerregering så gynnar det inte vanligt folk.
    Många som kommer bli exkluderade. 

    På toppen av det har vi ett gängvåld, där folk skjuts på öppen gata. När det försöker gripa in  har sina barn med. Sprängningar i lägenheter. Och politikerna har tappat greppet om det helt. Jag ser ingen ljusning där på väldigt lång tid.

    Att folk helt plötsligt skulle strida som bästa vänner i ett krig. Är nog det falskaste jag hört.  Vi avskyr våra egna och olika samhällsgrupper. Mest påklistrad falskhet nu mera. 

    Och en välfärd som går i bitar. Välkommen:) Men om du inte har barn och familj. Råder jag dig att flytta. Du är inte fast. Vad glad för det. Min största lycka är att jag inte satt några barn till detta land. Enorm lättnad. När man ser hur det ser ut och vart vi är på väg.

  • Anonym (Jag erbjuder)
    enfunderandeman skrev 2024-05-17 08:54:20 följande:

    Det kan nog vara sant, att vi har ett litet snällare arbetsklimat..än så länge. Jag känner dock att mycket har ändrats med Sverige på de senare 5 åren speciellt.
    Samhället har blivit mycket hårdare och även människors syn på saker. Sjuka och arbetslösa är värdelösa och ska helst piskas genom gatorna. 

    Och det ytliga som uppstått med Sverige. Jag log lite när du skrev det där med bostadsrätt eller villa. För det stämmer läskigt bra. Personligen förstår jag det inte. Men status och yta har tydligen blivit en stor grej. Kanske ännu mer för den yngre generationen. Inte för att jag personligen bryr mig om någon bor i hyresrätt eller det andra två.  Det är sådan hets kring det.

    Jag brukar säga att jag är glad att jag är i den åldern jag är. Och jag håller fast vid det. Jag tror inte på någon vidare utveckling för Sverige som land. Där rikare kommer bli allt rikare, och fattigare ännu mer fattiga. Samhällsklyftorna har ökat. Och med en högerregering så gynnar det inte vanligt folk.
    Många som kommer bli exkluderade. 

    På toppen av det har vi ett gängvåld, där folk skjuts på öppen gata. När det försöker gripa in  har sina barn med. Sprängningar i lägenheter. Och politikerna har tappat greppet om det helt. Jag ser ingen ljusning där på väldigt lång tid.

    Att folk helt plötsligt skulle strida som bästa vänner i ett krig. Är nog det falskaste jag hört.  Vi avskyr våra egna och olika samhällsgrupper. Mest påklistrad falskhet nu mera. 

    Och en välfärd som går i bitar. Välkommen:) Men om du inte har barn och familj. Råder jag dig att flytta. Du är inte fast. Vad glad för det. Min största lycka är att jag inte satt några barn till detta land. Enorm lättnad. När man ser hur det ser ut och vart vi är på väg.


    Vill ett land skulle du rekommendera att flytta till? Som svenska.
  • Anonym (?)
    Anonym (Jag erbjuder) skrev 2024-05-17 09:33:28 följande:
    Vill ett land skulle du rekommendera att flytta till? Som svenska.
    Har du inte fått tillräckligt med råd i dina tidgare trådar?

    Vad är det som hindrar att du flyttar?
  • OlgaElvira
    Anonym (Jag erbjuder) skrev 2024-05-17 07:55:13 följande:
    Erbjuder mitt hemland Sverige verkligen bra livskvalitet?

    Erbjuder Sverige bra livskvalitet? 


    Arbetsgivare är mer ?snälla? här än i resten av världen där det är mer konkurrens och man kan bli uppsagd utan inkomst på
    en dag utomlands.

    Samtidigt upplever jag tristess och fyrkantighet i mitt hemland Sverige genom generationer. Kallt på vintern och klagande människor. Leva enligt norm etc. Bostadsrätt/villa annars är man misslyckad. 


    Vad har du att erbjuda? Vi har gett dig gratis grundskola och gymnasium, med lunch varje skoldag, gratis sjuk-och tandvård under din uppväxt. Sjukpenning när du är sjuk, subventionerad sjukvård och läkemedel.
    Hur bidrar du nu?
  • Anonym (Jag erbjuder)
    OlgaElvira skrev 2024-05-17 10:39:45 följande:
    Vad har du att erbjuda? Vi har gett dig gratis grundskola och gymnasium, med lunch varje skoldag, gratis sjuk-och tandvård under din uppväxt. Sjukpenning när du är sjuk, subventionerad sjukvård och läkemedel.
    Hur bidrar du nu?
    Gratis???? Vet du vad skatt är???
  • Anonym (lovs)
    Anonym (Jag erbjuder) skrev 2024-05-17 07:55:13 följande:
    Erbjuder mitt hemland Sverige verkligen bra livskvalitet?

    Erbjuder Sverige bra livskvalitet? 


    Arbetsgivare är mer ?snälla? här än i resten av världen där det är mer konkurrens och man kan bli uppsagd utan inkomst på
    en dag utomlands.

    Samtidigt upplever jag tristess och fyrkantighet i mitt hemland Sverige genom generationer. Kallt på vintern och klagande människor. Leva enligt norm etc. Bostadsrätt/villa annars är man misslyckad. 


    Arbetsgivarna är inte "snälla" i Sverige. Däremot så har vi en stark lagstiftning som skydd för arbetstagare, och starka lagar om skyldigheter för arbetsgivare. 

    Sen vad man ser som livskvalitet och inte, det är ju högst individuellt. Jag upplever det deprimerande att leva i mörker och kyla en stor del av året, men andra saker uppväger det för mig.

    Normen med villa känner jag däremot inte av, eller bryr mig om.   
  • Anonym (Jag erbjuder)
    Anonym (lovs) skrev 2024-05-17 11:07:08 följande:
    Arbetsgivarna är inte "snälla" i Sverige. Däremot så har vi en stark lagstiftning som skydd för arbetstagare, och starka lagar om skyldigheter för arbetsgivare. 

    Sen vad man ser som livskvalitet och inte, det är ju högst individuellt. Jag upplever det deprimerande att leva i mörker och kyla en stor del av året, men andra saker uppväger det för mig.

    Normen med villa känner jag däremot inte av, eller bryr mig om.   
    Var kan vi då bo i varmt klimat. Bra länder. Ej Spanien. 
Svar på tråden Erbjuder mitt hemland Sverige verkligen bra livskvalitet?