• Anonym (Ensam)

    Har inte en enda vän, utom..

    Hej! Jag och sambon har precis köpt ett hus, vi har det jättebra. Men jag har inga vänner, inte en enda. Jag har försökt i ungefär 2 år att hitta nya vänner, men det är alltid något som skiter sig. Detta har lett till att jag känner mig väldigt ensam, och har hamnat i flera depressioner under dessa 2 åren. 


    för några månader sen började jag prata med en tjej via TikTok, via henne fick jag även kontakt med flera av hennes vänner (vi gjorde grupper på snap osv). Tjejen i fråga är PERFEKT, alltså min drömbästis, vi har samma värderingar, åsikter och är väldigt lika i personlighet. Vi kan prata i timmar och dom vänner hon har som jag fått kontakt med kommer jag också fint överens med. Ett jävla bra gäng helt enkelt. Men Vi bor 6h enkel från varandra, därav har vi ingen möjlighet att bara åka och ses sådär som man annars kan göra, vilket är det jag saknar mest med en vän. 


    Jag kan absolut tänka mig att flytta enbart för detta, eftersom jag så gärna vill ha vänner. Men min sambo jobbar här, och vi har precis köpt ett hus här?

    vad hade ni gjort? 

  • Svar på tråden Har inte en enda vän, utom..
  • Anonym (?)

    Åkt och hälsat på
    Ordnat kompisresor
    Inte flyttat från jobb 

  • Anonym

    Hitta sammanhang på din ort 
    Gå med i en förening, sjung i kyrkokör, gå med i ett politiskt parti, skaffa en hobby. 
    Anmäl dig som voluntär på soppkök, röda korset, stadsmissionen edyl
    Läs en enkel kurs på vuxenskolan , matlagning edyl

  • Anonym (Ensam)
    Anonym (?) skrev 2024-05-15 14:39:46 följande:

    Åkt och hälsat på
    Ordnat kompisresor
    Inte flyttat från jobb 


    Jag har inget jobb alls just nu, så för min del är det inga stopp. Sambon har jobb, men han har heller inga vänner här.. alla vänner vi har haft har vi liksom tappat kontakten med och glidit isär, många har barn och vill leva familjelivet, många har flyttat osv 
  • Tecum

    Att sälja ett nyinköpt hus och flytta för en ny vänskap som du inte vet om den håller är extremt själviskt, omoget och osäkert. Du har ju en sambo och ni har det bra. Alltså är du inte ensam, du saknar bara andra vänner. Det är alldeles för mycket begärt att sambon ska flytta för en sådan sak.

    Du har fått bra tips om hur du eller ni ska få vänner där ni bor. Kör på det och njut av den kontakt du har på nätet. Du kan väl åka och hälsa på henne någon helg!

  • Anonym (Ensam)
    Tecum skrev 2024-05-15 16:21:40 följande:

    Att sälja ett nyinköpt hus och flytta för en ny vänskap som du inte vet om den håller är extremt själviskt, omoget och osäkert. Du har ju en sambo och ni har det bra. Alltså är du inte ensam, du saknar bara andra vänner. Det är alldeles för mycket begärt att sambon ska flytta för en sådan sak.

    Du har fått bra tips om hur du eller ni ska få vänner där ni bor. Kör på det och njut av den kontakt du har på nätet. Du kan väl åka och hälsa på henne någon helg!


    Min sambo jobbar borta varje vecka. Måndag-fredagskväll. Så den tiden är jag faktiskt helt ensam. 24/7. Jag kan bara ringa och säga godnatt på kvällen, det är det enda sociala jag har på en dag.

  • Anonym (Majlen)

    Det ÄR jättesvårt att få nya tjejkompisar som vuxen. Jag har testat de där med att gå med i olika sammanhang. Problemet då är att de flesta är där med ngn kompis o är inte öppna för en ny vänskap. 


    Det värsta var när jag gick på öppna förskolan o när alla mammor ska fika så tränger dom ihop sig vid ett bord. Inte de bordet Där jag sitter då. Den sista personen går fram till mig o frågar om hon kan ta en stol från mitt bord För att sätta sig vid de andra. 


    tjejer kan vara så taskiga 

  • Björkenli

    Jag har haft samma problem. 
    Jag har börjat ta lektioner i lindy hopp, det har varit ett bra sätt för mig. Visst tar det tid att bygga välskriven vänskapsrrlationer som är riktigt nära, men på ett år hade jag iaf fått några som jag hörs med ang att åka och dansa på olika ställen, eller åka på dansläger tillsammans. 

    Det finns massa aktiviteter man kan göra, men jag tror inte det är alla som är så sociala som dansen. Så det är något jag verkligen kan rekommendera. 

  • Core

    Alltså hur bra en vänskap än är så är det rätt flyktigt. Du flyttar för att ha en vän, och så får hon barn eller ny kille och försvinner kanske några år. Så är det med vänner, det låter som att du kanske kväver de situationer som skulle kunnat uppstå? det är inte kritik, utan tips på självreflektion. Som vuxen är det få som orkar ha vänner som måste prata var och varannan dag, måste ses med jämna mellanrum etc. 


    Fokusera på att skaffa ett jobb, det blir ofta där man umgås med folk.

  • Anonym (K)
    Anonym (Majlen) skrev 2024-05-15 22:49:53 följande:

    Det ÄR jättesvårt att få nya tjejkompisar som vuxen. Jag har testat de där med att gå med i olika sammanhang. Problemet då är att de flesta är där med ngn kompis o är inte öppna för en ny vänskap. 


    Det värsta var när jag gick på öppna förskolan o när alla mammor ska fika så tränger dom ihop sig vid ett bord. Inte de bordet Där jag sitter då. Den sista personen går fram till mig o frågar om hon kan ta en stol från mitt bord För att sätta sig vid de andra. 


    tjejer kan vara så taskiga 


    Usch vad hemskt. Så hade jag aldrig gjort iaf. 
  • Auditanne
    Anonym (Majlen) skrev 2024-05-15 22:49:53 följande:

    Det ÄR jättesvårt att få nya tjejkompisar som vuxen. Jag har testat de där med att gå med i olika sammanhang. Problemet då är att de flesta är där med ngn kompis o är inte öppna för en ny vänskap. 


    Det värsta var när jag gick på öppna förskolan o när alla mammor ska fika så tränger dom ihop sig vid ett bord. Inte de bordet Där jag sitter då. Den sista personen går fram till mig o frågar om hon kan ta en stol från mitt bord För att sätta sig vid de andra. 


    tjejer kan vara så taskiga 


    De kanske redan kände varann? Prova att gå fram till en grupp nästa gång och fråga om du får slå dig ner?

    Tycker att folk måste få ha sina små gäng där de känner sig trygga. Som vuxen kan man inte vänta sig att alla andra ska komma till en. Man får ta egna initiativ.
Svar på tråden Har inte en enda vän, utom..