• Anonym (Pengar)

    Överreagerar min syster?

    Mina föräldrar är skilda till att börja med.

    Jag och min man bor i ett fint hus, har bra jobb och har det gott ställt. Vi väntar vårat första barn och vi har nyligen fått en större summa pengar av min pappa som vi tänkte sätta in en del i fonder på vårat befintliga sparande, och en del tänkte vi resa för. Min syster fick inget sa pappa (vi har samma pappa). Detta för att pappa anser att min syster redan lever på staten i form av pendling mellan lönebidrag och sjukpenning.

    Min syster har haft svårt på arbetsmarknaden då hon har lättare autism, depressioner och ångestattacker. Detta har gjort att hon pendlat mellan att ha ett jobb, vara sjukskriven och arbetslös i omgångar. Hon får nu hjälp av Arbetsförmedlingen. Min syster gör så gott hon kan när hon arbetar, men något är det som inte riktigt funkar för henne och hon mår psykiskt dåligt med låg självkänsla.

    Pappa tycker min syster är strulig och valde därför att endast ge mig och min man en stor summa pengar, min syster får alltså inget av pappa. När min syster fick reda på detta blev hon så ledsen och förtvivlad att hon inte vill ha någon kontakt med pappa mer, för det gjorde tydligen väldigt ont i henne. Men det är ju pappas pengar liksom, han gör ju vad han vill med dem. Och ärligt talat så tycker jag att hon lever ju så mycket på samhället att vi som bidrar kan få belöning nån gång.

    När jag sa till min syster att jag tycker hon är bitter och måste ta tag i sitt liv, blir hon skitsur och kallar mig oempatisk, och just nu har vi ingen kontakt. Men det är ju faktiskt så att hon är ansvarig för sitt liv, ingen annan. Och att hon inte har det gott ställt är ju hennes problem. Jag tycker det är lite barnsligt av henne att hålla på att bråka, bli ledsen och spela offer, för hon har ingen rätt till pappas pengar liksom. Sen har jag alltid stått pappa nära, så det blir väl naturligt att vi har bättre kontakt och får lite mer stöd av honom?

    Vad tycker ni, överreagerar min syster?

  • Svar på tråden Överreagerar min syster?
  • Anonym (Eh)

    Ok så ni som har det gott ställt ska ha extra pengar men hon som kämpar som sjutton med sitt liv och sin ekonomi ska inte ha ett öre...? Lågiskt.

  • Anonym (Eh)

    Så visst, er pappa har rätt att göra vad han vill med sina pengar men det var riktigt fult gjort!

  • Djurvän03

    Var din pappa tvungen att skylta med favoriseringen? Nä, jag förstår din syster. Inte pga pengarna utan framförallt handlingen/favoriseringen av ett syskon.

  • Anonym (Pengar)
    Anonym (Eh) skrev 2024-05-15 14:25:36 följande:

    Ok så ni som har det gott ställt ska ha extra pengar men hon som kämpar som sjutton med sitt liv och sin ekonomi ska inte ha ett öre...? Lågiskt.


    Hon får ju hjälp av staten konstant, varför kan inte vi som bidrar få extra guldkant nån gång? Varför kan inte min syster unna oss detta istället för att bli ännu mer bitter och tycka livet är skit?
  • MsM84

    Jag kan inte riktight föreställa mig att du är seriös som du har skrivit. Självklart är det fel. Både att du får pengar och inte hon och ditt känslolösa bemötande av henne.

  • Anonym (Pengar)
    Djurvän03 skrev 2024-05-15 14:27:08 följande:

    Var din pappa tvungen att skylta med favoriseringen? Nä, jag förstår din syster. Inte pga pengarna utan framförallt handlingen/favoriseringen av ett syskon.


    Hon hade säkert fått något av pappa också om hon hade fungerat som normalt folk.
  • Anonym (Eh)
    Anonym (Pengar) skrev 2024-05-15 14:29:44 följande:
    Hon får ju hjälp av staten konstant, varför kan inte vi som bidrar få extra guldkant nån gång? Varför kan inte min syster unna oss detta istället för att bli ännu mer bitter och tycka livet är skit?
    Hon lever på marginalerna och enda orsaken att hon får pengar från staten är för att hon inte kan försörja sig ordentligt på egen hand. Det är verkligen ingen belöning att leva på det sättet! Måste hålla med henne om att empatin saknas.
  • Anonym (Eh)
    Anonym (Pengar) skrev 2024-05-15 14:30:49 följande:
    Hon hade säkert fått något av pappa också om hon hade fungerat som normalt folk.
    Och det är hennes fel eller?

    Har er pappa anledning att tro att hon skulle slänga bort pengarna i onödan eller vad är det som är så struligt?
  • Anonym (Minis)

    Det är din pappas pengar. Men handlingar har konsekvenser och din pappa beter sig helt gräsligt mot din syster!

    Din pappa är väl inte staten heller så varför förtjänar just du att få tillbaka av honom? Stackars din syster! 

    Hon överreagerar inte öht, ni är mobbare du och din pappa. Du kan vägra ta emot dem eller ge hälften till din syster om du stått på hennes sida.

    Jag hoppas hon kommer ihåg det här och kan ta upp det när din pappa dör så att det räknas som förskott på arv!

    Usch och tvi för människor som dig och din pappa! 

  • Anonym (Pengar)
    Anonym (Eh) skrev 2024-05-15 14:31:59 följande:
    Och det är hennes fel eller?

    Har er pappa anledning att tro att hon skulle slänga bort pengarna i onödan eller vad är det som är så struligt?
    Hon kan inte behålla ett jobb, hon orkar knappt ta hand om sin lägenhet, äter skitmat, är överviktig och tycker synd om sig själv. Hon skulle troligtvis slänga pengarna på godis och cigaretter om hon fick några. Hon är den mest negativa människan jag vet.
Svar på tråden Överreagerar min syster?