• Anonym (Fräs)

    Om nån attraheras av ditt utseende, känner du dig

    objektifierad då? Skriv gärna hur gammal du är, och om du är man eller kvinna.

  • Svar på tråden Om nån attraheras av ditt utseende, känner du dig
  • Anonym (Va?)
    Anonym (Fräs) skrev 2024-05-19 17:26:39 följande:
    Har du nån teori om varför kvinnor får attraheras av mäns utseende utan att anklagas för att vara ytliga och objektifiera män?
    Men är du helt skruvad i huvudet? 

    Det är inget fel att attraheras av varken kvinnors eller mäns utseende. Det först när det enda man ser är en snygg kropp/ansikte och inte tar hänsyn till att den man tittar på är en människa och inte ett sexuellt verktyg utan egna känslor, tankar och personlighet som det blir motbjudande. Att bli sedd som ett objekt betyder att personen som ser en som en sak, dvs något man kan göra som man vill med, något som inte behöver respekteras, något som inte har några känslor att ta hänsyn till. Att tycka att någon är snygg och attraktiv är något helt annat. 

    Hur i hela friden får man ett så sjukt tunnelseende som du har? Existerar det ingen som helst förståelse för andra människor i den där knölen som sitter mellan dina axlar? Saknar du fullständigt verklighetsförankring? Har du träffat andra människor någon gång? Man skulle kunna tro att du har suttit inlåst i en källare hela ditt liv eller att du kommer från en annan planet där bara exakt kopior av dig själv existerar....och du undrar varför du aldrig haft ett förhållande och bara lyckats doppa en gång i ditt 50 åriga liv. 

    Vakna och ge dig ut i världen och skaffa dig lite livserfarenhet. Ett arbete borde vara prio ett.
  • Anonym (Jakob)

    Man 46 år. Aldrig varit i ett förhållande. För ful.
    Ingen tjej/kvinna har någonsin blivit attraherad av mitt utseende. Med 100% säkerhet lär det inte ske heller, men jag hade givetvis blivit glad och tackat för komplimangen.

  • Anonym (Snälla)

    Att ge komplimanger till folk man inte känner kräver lite fingertoppskänsla och att man har lite koll på socialt samspel. Intrycket är att du har en diagnos typ asperger och då är det inte konstigt att det är svårt att förstå hur det funkar. Hur många gånger du än frågar samma sak så kommer du inte bli klokare på ett forum. Ta hjälp irl istället.

  • Anonym (gg)
    Anonym (Äcklas faktiskt) skrev 2024-05-19 13:54:51 följande:

    Om jag vet att någon attraheras av, alltså blir kåt på mig, ja, då äcklas jag ärligt talat.


    Samma, jag måste först hinna bli kåt.
  • Anonym (Gillar att min man gör det)

    Jag vill gärna vara snygg/söt och proper...men jag bryr mig inte något om nån är attraherad av mig eller ej. Men med min man är det tvärtom, skulle han inte attraheras av mig tex om jag är naken (även om han ser mig naken varje dag) så hade jag inte gillat det. En av mina favoritsaker att göra är att vara naken och låtsas som att det är helt naturligt och osexuellt och känna att han tittar på mig och går igång på det han ser. Liksom besvära honom med min nakenhet. Det gillar jag.

  • Anonym (Nej)
    Anonym (Fräs) skrev 2024-05-19 16:48:28 följande:
    Som jag har förstått det så är det när män ser kvinnor och tycker att deras utseende är attraktivt. Han ser ytan och ser henne som ett objekt, inte som en person.
    Då har du missförstått.
    Objektifiering handlar inte om att en man ser en kvinna och tycker hennes utseende är attraktivt.
    Objektifiering ligger i hur mannen beter sig när han ser en kvinna han tycker ser bra ut, hur han bemöter henne.
  • Core
    Anonym (Nej) skrev 2024-05-19 20:40:51 följande:
    Då har du missförstått.
    Objektifiering handlar inte om att en man ser en kvinna och tycker hennes utseende är attraktivt.
    Objektifiering ligger i hur mannen beter sig när han ser en kvinna han tycker ser bra ut, hur han bemöter henne.
    Men är det inte lite vem det är också?

    Ur ett manligt perspektiv ser man det som en mjuk komplimang med ett leende och en kännande hand på överarmen om det är en person man finner attraktiv. Är det däremot en överviktig medelålders batikhäxa så känner man direkt avsmak och känslan av objektifiering är närvarande, då är det helt plötsligt lätt att känna lite själväckel för att man släppte den personen inpå.

    Eller, har jag fel?
  • Anonym (Nej)
    Core skrev 2024-05-20 10:56:13 följande:
    Men är det inte lite vem det är också?

    Ur ett manligt perspektiv ser man det som en mjuk komplimang med ett leende och en kännande hand på överarmen om det är en person man finner attraktiv. Är det däremot en överviktig medelålders batikhäxa så känner man direkt avsmak och känslan av objektifiering är närvarande, då är det helt plötsligt lätt att känna lite själväckel för att man släppte den personen inpå.

    Eller, har jag fel?

    Vet inte om jag hade känt mig just objektifierad i motsvarande fall.

    Objektifierad tänker jag mer är om en man inte tycker en person är attraktiv men säger att hon duger att ligga med, ett hål är ju alltid ett hål.
    Eller om en person man känner säger att i den där outfiten hade jag kunnat tänka mig att ligga med dig (dvs reducerar mig från vän/kollega till liggbar pga utseendet)

    Eller som i filmen svanprinsessa där tjejen vill veta varför mannen älskar henne och han säger att hon är vacker och hon frågar vad mer, och han svarar: vad finns det mer?  (ts borde se den filmen, ja en tecknad film)


    Att ge nån en komplimang för det yttre kan vara ytligt och det kan kännas opassande och som ett övertramp med en sån situation som du beskriver. Jag har nog känt mig snudd på objektifierad av män på dejtingsajter som överöst mig med komplimanger innan de lärt känna mig, men främst har de känts ytliga. Och återigen beror det på mannens beteende, och som du säger kan det påverka vem det är, inte enbart det faktum att han upplever mig som attraktiv.

  • Anonym (Kvinna48)

    Ja om han bara visar intresse för mig pga min utsida och mitt kön. Är han nyfiken så får han försöka lära känna mig och se om det finns något gemensamt och om vi har ett samspel. Har varit med om allt för många män i livet som förälskat sig enbart i utsidan och sen inte verkar se eller förstå att vi inte matchat alls på insidan.

    Jag har aldrig fastnat för någon enbart pga utseende, Det måste finnas en massa andra egenskaper för att jag ska gå igång på någon.

  • Core
    Anonym (Nej) skrev 2024-05-20 11:13:52 följande:

    Vet inte om jag hade känt mig just objektifierad i motsvarande fall.

    Objektifierad tänker jag mer är om en man inte tycker en person är attraktiv men säger att hon duger att ligga med, ett hål är ju alltid ett hål.
    Eller om en person man känner säger att i den där outfiten hade jag kunnat tänka mig att ligga med dig (dvs reducerar mig från vän/kollega till liggbar pga utseendet)

    Eller som i filmen svanprinsessa där tjejen vill veta varför mannen älskar henne och han säger att hon är vacker och hon frågar vad mer, och han svarar: vad finns det mer?  (ts borde se den filmen, ja en tecknad film)


    Att ge nån en komplimang för det yttre kan vara ytligt och det kan kännas opassande och som ett övertramp med en sån situation som du beskriver. Jag har nog känt mig snudd på objektifierad av män på dejtingsajter som överöst mig med komplimanger innan de lärt känna mig, men främst har de känts ytliga. Och återigen beror det på mannens beteende, och som du säger kan det påverka vem det är, inte enbart det faktum att han upplever mig som attraktiv.


    Jo men min poäng är att om det är en person man känner sig dragen till, nån man vill se mer av, så försvinner lätt känslan av att bli objektifierad, för att även om det är tyst i tanken så har man själv objektifierat tillbaka. 

  • Anonym (Fräs)
    Anonym (Kvinna48) skrev 2024-05-20 11:21:55 följande:

    Ja om han bara visar intresse för mig pga min utsida och mitt kön. Är han nyfiken så får han försöka lära känna mig och se om det finns något gemensamt och om vi har ett samspel. Har varit med om allt för många män i livet som förälskat sig enbart i utsidan och sen inte verkar se eller förstå att vi inte matchat alls på insidan.

    Jag har aldrig fastnat för någon enbart pga utseende, Det måste finnas en massa andra egenskaper för att jag ska gå igång på någon.


    Jag har hört många kvinnor utbrista nåt om en man hon tyckte var snygg. Inte sällan så handlade det om mannens kropp, hon gillade att han var vältränad t ex.
    Jag har själv inte sagt så om andra kvinnor, när jag pratat med en kvinna. Jag har lite i bakhuvudet att kvinnor inte uppskattar att man pratar om andra kvinnor, och definitivt inte om andra kvinnors kroppar och hur snygga de är. För då objektifierar han kvinnor.
  • Mandel
    Anonym (Fräs) skrev 2024-05-19 11:51:34 följande:
    Om nån attraheras av ditt utseende, känner du dig

    objektifierad då? Skriv gärna hur gammal du är, och om du är man eller kvinna.


    Vad menar du med attraheras?
    Hur ska jag veta om personen är attraherad eller bara ger mig en komplimang?
    Den vise talar om vad han ser, dåren om vad han hört.
  • Anonym (fdPåJakt)
    Anonym (Fräs) skrev 2024-05-19 11:51:34 följande:
    Om nån attraheras av ditt utseende, känner du dig

    objektifierad då? Skriv gärna hur gammal du är, och om du är man eller kvinna.


    57-årig man. Jag vet inte om det är attraktion, men jag får ofta väldigt positiva kommentarer om mitt utseende från tjejer, t ex när jag höll på och dejtade mycket tidigare och från kvinnliga kollegor. Min nuvarande kvinna hyllar mig ofta, många gånger dagligen.

    Jag känner mig inte objektifierad... bara glad över att tjejer tycker jag ser bra ut. Tidigare i livet har jag alltid varit väldigt osäker på mig själv och mitt utseende, så för mig blir det lite ego-boost, som får mig att känna mig glad.
Svar på tråden Om nån attraheras av ditt utseende, känner du dig