• Anonym (Kompis)

    Är jag snål som inte vill betala för att få besök?

    Jag har alltid varit en ganska ensam person under hela mitt liv. Jag har man och barn men inga vänner som vi umgås med. En gammal vän från barndomen men vi ses sporadiskt med ibland flera års mellanrum. Hon bor 45 mil bort. 
    Det var likadant för mina föräldrar, vi hade aldrig några gäster hemma utöver äldre släktingar och min mamma hade inga väninnor. Det känns som att jag har ärvt deras liv. 
    Min man har bekanta men inte några som kommer hem. Vet att både han och jag försöker tex frågar om någon vill komma hem på en kopp kaffe men alla har fullt upp med sitt.

    Nu har jag sedan ett par år haft kontakt med en jämnårig kvinna på nätet genom ett gemensamt intresse. Vi hörs dagligen. Hon har nyligen skaffat sambo och de vill hälsa på oss. De har en bilresa på 40-50 mil hit. Om de kommer så bor de här några nätter och vi bjuder givetvis på mat mm 

    Igår när vi skrev till varandra och planerade så tyckte hon att resan blir dyr och ville att vi delar på bensinen. Jag blev helt ställd. Hur ska jag reagera?
    Vill blåsa av allt.
    Jag är säker på att de tar för givet att vi bjuder på matt mm Jag är så socialt ovan. Hjälp mig!

  • Svar på tråden Är jag snål som inte vill betala för att få besök?
  • Anonym (men oj)
    Anonym (Mm) skrev 2024-05-20 14:51:30 följande:
    Ja jag kanske har fel
    Barndomsvännen är bara bakgrundsinfo = exempel som belyser TS story om att  hon "umgås inte mycket med andra" = behöver hjälp att tolka denna situation och hennes känslor kring "nya vännens" krav.

    Två olika personer, definitivt. 
  • Anonym (men oj)
    Poison82 skrev 2024-05-20 15:51:25 följande:

    Helvrickat.. uppdatera gärna med hennes såkallade förklaring 


    men hoppas ju nästan att denna individ är en inbiten FL.are, som råkar se denna måttligt populära tråd! Så hon lär sig lite hyfs!
  • Anonym (Loka)

    Har aldrig någonsin hört något liknande. Inte är du snål! Mat 4-5 gånger om dagen blir dyrt för dig, dessutom så brukar det bli lite dyrare mat än husmanskost. Och säger du nej, så kan de fortsätta att tjata om detta när de är hos dig. Eller annars så kan hon vara lite småtjurig tills du känner dig tvingad att betala. Jag skulle nog dra mig för att bjuda dem, detta kan göra att träffen inte alls blir som du har tänkt dig.

  • Anonym
    Anonym (Kompis) skrev 2024-05-19 08:50:27 följande:

    Igår när vi skrev till varandra och planerade så tyckte hon att resan blir dyr och ville att vi delar på bensinen. Jag blev helt ställd. Hur ska jag reagera?
    Vill blåsa av allt.


    Lita på din omedelbara reaktion du fick 

    "Vill blåsa av allt"
  • Anonym (Kompis)

    Tack för alla kommentarer. 
    Jag har lagt ner besöket. Inte friktionsfritt. Min numera fd vän har åsikten att jag har bättre ekonomi än dem och därför ska jag bjuda. När hon förstod att jag inte längre bjuder så ville hon stryka ett streck över resekostnaden. Det gör ingen skillnad för mig, jag har tappat förtroendet. 

    Denna person är alltså inte min gamla barndomsvän utan en nyare bekantskap. 

  • Goneril

    Starkt, TS. Jag förstår att du är besviken på din nya, numera ex-bekantskap; du har ju trots allt investerat tid och engagemang i henne. Det finns människor som praktiserar en sorts hemmagjord kommunism; kostnader för gemensamma aktiviteter ska fördelas enligt förmodad inkomst. De skäms inte heller utan tycker det är rimligt, men sen är det ju upp till oss "normala" att visa att det inte är OK.                                                                                                                                              Det som funkar med personer med denna läggning är att umgås digitalt, så gör jag med någon bekant som jag har utbyte av och kan utbyta åsikter med, men som jag aldrig skulle gå ut med eller företa någon aktivitet tillsammans med. I så fall skulle jag riskera att få stå för notan.                                                                                                                                                                                                     Man ska heller inte låta sig luras av folk som påstår sig vara fattiga; det behöver inte stämma, de kan vara snåla, helt enkelt. I det innevarande fallet kanske det till och med rörde sig om försök till bedrägeri. Hur som helst, det är ju omöjligt att se fram emot besöket efter det som utspelat sig, all glädje är försvunnen efter all smolk i bägaren. TS kommer nu givetvis att säga farväl även digitalt till sin tidigare nätkompis.        

  • Anonym (Omg)
    Anonym (Kompis) skrev 2024-05-20 22:09:21 följande:

    Tack för alla kommentarer. 
    Jag har lagt ner besöket. Inte friktionsfritt. Min numera fd vän har åsikten att jag har bättre ekonomi än dem och därför ska jag bjuda. När hon förstod att jag inte längre bjuder så ville hon stryka ett streck över resekostnaden. Det gör ingen skillnad för mig, jag har tappat förtroendet. 

    Denna person är alltså inte min gamla barndomsvän utan en nyare bekantskap. 


    Extremt märkligt av henne, bra att du stod på dig TS!

    Tråkigt att det blev som det blev, men du får de det som en lättnad att hon visade sina äkta sidor!
  • Anonym (Seppo)
    Anonym (Kompis) skrev 2024-05-20 22:09:21 följande:

    Tack för alla kommentarer. 
    Jag har lagt ner besöket. Inte friktionsfritt. Min numera fd vän har åsikten att jag har bättre ekonomi än dem och därför ska jag bjuda. När hon förstod att jag inte längre bjuder så ville hon stryka ett streck över resekostnaden. Det gör ingen skillnad för mig, jag har tappat förtroendet. 

    Denna person är alltså inte min gamla barndomsvän utan en nyare bekantskap. 


    Så tråkigt, hoppas inte den här händelsen påverkar nya bekantskaper. Du gjorde helt rätt i situationen. Din fd vän uppvisade ett parasitiskt beteende, såna ska man passa sig för.
  • Lönnsirap
    Anonym (Kompis) skrev 2024-05-20 22:09:21 följande:

    Tack för alla kommentarer. 
    Jag har lagt ner besöket. Inte friktionsfritt. Min numera fd vän har åsikten att jag har bättre ekonomi än dem och därför ska jag bjuda. När hon förstod att jag inte längre bjuder så ville hon stryka ett streck över resekostnaden. Det gör ingen skillnad för mig, jag har tappat förtroendet. 

    Denna person är alltså inte min gamla barndomsvän utan en nyare bekantskap. 


    Bra jobbat! Jag förstår att det är frestande att få en ny vän och något roligt, men det är faktiskt bättre att sätta en gräns än att bjuda in en människa som ger så tydliga varningssignaler.

    När man inte riktigt kan tänka är det ju bra att lyfta detta med någon såsom du gjort. Denna människa visade ju vem hon var och folk gör det, det är därför vänskap tar tid.

    Min mamma fick en god vän i medelåldern. Det började som att gå promenader tillsammans när de lärt känna varandra genom en förening. Så nog gå det, men inte om man bjuder in folk som faktiskt man inte vill ha i sitt liv.
Svar på tråden Är jag snål som inte vill betala för att få besök?