• Anonym (M)

    Hur skulle ni beskriva en snäll man?

    Jag tycker att man titt som tätt pratar om snälla män. Som kompisar, när man dejtar, eller på jobbet. Men vad är en snäll man för er?


    Jag anser mig inte att vara en snäll man, men jag är reko, hygglig och rättvis. För mig klingar en snäll man fel eftersom jag förknippar det med att vara för snäll. Varför vet jag inte. Jag tänker att en snäll man hjälper till med allt, lyssnar på allt, kompromissar för mycket och är en allmän ja-sägare på bekostnad av sin karaktär.

    Jag menar för den delen inte att man behöver vara elak. Jag kan hjälpa till, jag kan kompromissa, jag kan lyssna om någon behöver prata. Men att vara en snäll man är för mig samma som att man offrar sig för andra. Eller ännu värre, att vara FÖR snäll, vilket man även hör ibland när folk beskrivs.

    Hur definierar ni en snäll man och hur definierar ni en FÖR snäll man?

  • Svar på tråden Hur skulle ni beskriva en snäll man?
  • Anonym (Kaffedraken)
    Anonym (S) skrev 2024-05-18 10:07:53 följande:
    Fast det du beskrev i inlägget jag svarade på var ju allt annat än snälla och sjyssta saker...att inte kommunicera sina behov eller vem man är och sen bli arg på den andre...För mig är det extremt orättvist mot den man har relation med..Är man en snäll  person (dvs i betydelsen sjysst/omtänkssam/empatisk) så tar man ansvar för sin del i relationen och dumpar inte över det på den andre...
    Vet man om att man har svårt gör det ligger det på en själv att öva på att ta plats och sätta gränser...

    Men ja det blir konstigt att kräva attraktion bara för att man varit sjysst...för det är ju en självklarhet i alla relationer, oavsett om det är vänskap, proffessionellt, familj eller kärlek.
    Att tro att det räcker visar på omogenhet kring relationer...
    Ja, jag har själv gjort så, varit messnäll och hamnat i friendzonen. Sen var jag ledsen och sur för att hon blev ihop med nån annan kille. Typiskt tjejer, vill bara ha bad boys. Jag var ju så snäll mot henne.
  • Anonym (Hmmm ...., ,)
    Anonym (Kaffedraken) skrev 2024-05-18 10:16:43 följande:
    Ja, jag har själv gjort så, varit messnäll och hamnat i friendzonen. Sen var jag ledsen och sur för att hon blev ihop med nån annan kille. Typiskt tjejer, vill bara ha bad boys. Jag var ju så snäll mot henne.
    Fast du verkar ju vara sur och bitter på precis allt gällande kvinnor. Så det förvånar mig verkligen om du ens lyckas hamna i friendzon??
  • Anonym (Kaffedraken)
    Anonym (Hmmm ...., ,) skrev 2024-05-18 10:38:18 följande:
    Fast du verkar ju vara sur och bitter på precis allt gällande kvinnor. Så det förvånar mig verkligen om du ens lyckas hamna i friendzon??
    Jag är det, i perioder. Tyvärr. Jodå, jag har hamnat i friendzonen några gånger. Och jag anklagade tjejerna (inte direkt till dom som tur var) att bara vilja ha killar som inte var som jag. Varför dög inte jag? Jag var ju så snäll.
  • Anonym (Joppe)

    En snäll man är i mitt tycke en man med goda värderingar. Att han inte bedriver bittra korståg mot kvinnor på nätet borde vara en självklarhet.

    Goda värderingar som att han behandlar alla lika, säger ifrån om någon blir dåligt behandlad där och då (i den situationen) Har en allmänt optimistisk syn på människor och livet i övrigt. 


    "för snäll" är oftast inte en snäll man alls. Han gör saker med ett alternativt motiv. En egoist som gärna vill ta på sig en offerkofta eller spela martyr. 

  • Anonym (Kaffedraken)
    Anonym (Hmmm ...., ,) skrev 2024-05-18 10:38:18 följande:
    Fast du verkar ju vara sur och bitter på precis allt gällande kvinnor. Så det förvånar mig verkligen om du ens lyckas hamna i friendzon??
    Känner jag vill försvara mig här. Inte precis allt. Jag kritiserar kvinnor som jag tycker beter sig illa. Det är skillnad. 
  • Anonym (M)
    Anonym (Kaffedraken) skrev 2024-05-18 10:43:16 följande:
    Jag är det, i perioder. Tyvärr. Jodå, jag har hamnat i friendzonen några gånger. Och jag anklagade tjejerna (inte direkt till dom som tur var) att bara vilja ha killar som inte var som jag. Varför dög inte jag? Jag var ju så snäll.
    Om en kvinna haft tuffa omständigheter under sin uppväxt och därför utvecklat en skepsis mot vissa män så hade dom flesta förstått och sympatiserat med detta. Men om personen är man så är det enda alternativet att rycka upp sig själv utan några sympatier och förstående ord.

    Nu sitter inte jag i den sitsen, men jag ser detta fenomen utifrån.
  • Anonym (Kaffedraken)
    Anonym (M) skrev 2024-05-18 10:57:16 följande:
    Om en kvinna haft tuffa omständigheter under sin uppväxt och därför utvecklat en skepsis mot vissa män så hade dom flesta förstått och sympatiserat med detta. Men om personen är man så är det enda alternativet att rycka upp sig själv utan några sympatier och förstående ord.

    Nu sitter inte jag i den sitsen, men jag ser detta fenomen utifrån.
    Jag kan känna att många kvinnor är lite väl hårda och säger onödiga saker till män, bara för att det är män, och det ska de tåla. Det är mycket det jag kritiserar, för jag gillar inte det.
  • Anonym (Joppe)
    Anonym (Kaffedraken) skrev 2024-05-18 11:00:12 följande:
    Jag kan känna att många kvinnor är lite väl hårda och säger onödiga saker till män, bara för att det är män, och det ska de tåla. Det är mycket det jag kritiserar, för jag gillar inte det.
    Du vill bli struken medhårs. Själv så säger du en hel del onödiga saker till kvinnor på nätet, i egenskap av man.
  • Anonym (Angelica)
    Anonym (Kaffedraken) skrev 2024-05-18 11:00:12 följande:
    Jag kan känna att många kvinnor är lite väl hårda och säger onödiga saker till män, bara för att det är män, och det ska de tåla. Det är mycket det jag kritiserar, för jag gillar inte det.
    Ligger något i detta,faktiskt.
    Gamla normer att män ska förväntas att vara stora, starka och beskyddande.
    Helst inte heller visa svagare känslor och gråta.
    Tack och lov arbetar vi på vår förskola emot dessa förväntningar.
    Häromdagen berättade min dotter att hennes kille hade brustit i gråt över en sak och jag frågade hur det kändes att se det?
    hon svarade med att hon uppskattade att han vågade anförtro sig henne, att det får henne att älska honom än mer.
    Blev så glad att få höra detta och att det finns en öppenhet och acceptans för olikheter utan att det ska behöva vara en köns norm hur man ska vara.
  • Anonym (Kaffedraken)
    Anonym (Angelica) skrev 2024-05-18 11:23:04 följande:
    Ligger något i detta,faktiskt.
    Gamla normer att män ska förväntas att vara stora, starka och beskyddande.
    Helst inte heller visa svagare känslor och gråta.
    Tack och lov arbetar vi på vår förskola emot dessa förväntningar.
    Häromdagen berättade min dotter att hennes kille hade brustit i gråt över en sak och jag frågade hur det kändes att se det?
    hon svarade med att hon uppskattade att han vågade anförtro sig henne, att det får henne att älska honom än mer.
    Blev så glad att få höra detta och att det finns en öppenhet och acceptans för olikheter utan att det ska behöva vara en köns norm hur man ska vara.
    Ja, jag säger inte alla kvinnor är elaka, men jag har själv erfarenhet av att kvinnor sagt onödiga saker. Jag har blivit ledsen, men det får man inte visa. Så även om många män inte visar nåt, så kanske de inte tyckte det var så kul att höra vissa saker. Även män har saker att jobba med, och många män gör så gott de kan.
    Blir inte bättre av att vissa kvinnor vill förlöjliga, provocera.
  • Anonym (Joppe)
    Anonym (Kaffedraken) skrev 2024-05-18 11:27:35 följande:
    Ja, jag säger inte alla kvinnor är elaka, men jag har själv erfarenhet av att kvinnor sagt onödiga saker. Jag har blivit ledsen, men det får man inte visa. Så även om många män inte visar nåt, så kanske de inte tyckte det var så kul att höra vissa saker. Även män har saker att jobba med, och många män gör så gott de kan.
    Blir inte bättre av att vissa kvinnor vill förlöjliga, provocera.
    Vill du att tråden ska handla om dig? Du är ingen snäll man. Ganska självupptagen och driver ett korståg mot kvinnor på nätet.
  • Anonym (Joppe)
    Anonym (Angelica) skrev 2024-05-18 11:23:04 följande:
    Ligger något i detta,faktiskt.
    Gamla normer att män ska förväntas att vara stora, starka och beskyddande.
    Helst inte heller visa svagare känslor och gråta.
    Tack och lov arbetar vi på vår förskola emot dessa förväntningar.
    Häromdagen berättade min dotter att hennes kille hade brustit i gråt över en sak och jag frågade hur det kändes att se det?
    hon svarade med att hon uppskattade att han vågade anförtro sig henne, att det får henne att älska honom än mer.
    Blev så glad att få höra detta och att det finns en öppenhet och acceptans för olikheter utan att det ska behöva vara en köns norm hur man ska vara.
    Det hör till det normala att man stöttar sin ledsna partner. Vet inte varför du uppfattar det annorlunda. Har aldrig varit med om att min partner/ ex har uppvisat något annat.
  • Anonym (Angelica)

    EXEMPEL PÅ HUR ORDEN KAN FÖRKLARAS:


    trevlig ? person som sprider glädje genom sitt handlande, sympatisk

    vänlig ? att bete sig som en vän, vill andra väl

    schysst ? rättvis och renhårig (okej), används ofta i sportsammanhang: det var en schysst tackling

    god ? vill andra väl, moraliskt högstående (motsatsen till ond)

    rar ? talspråk för behaglig, används för att beskriva vänskapliga, kärleksfulla, omtänksamma, ?fina? handlingar

    hjälpsam ? ställer upp, gör tjänster, hjälper till, men behöver inte nödvändigtvis vara trevlig

    omtänksam ? att bry sig om någon eller något

    godhjärtad ? en person med ett vänligt sinnelag, någon är godhjärtad

    bussig ? talspråk för trevlig, kan också betyda att vara generös med exempelvis tid och pengar

    hygglig ? kamratlig och tillmötesgående





    Såhär tänker även jag om människor som är snälla.
    Inget annat.
    Är jag snäll?
    Ja absolut men även jag kan brista som vem som helst.
    Tycker faktiskt att de flesta är snälla.
  • Anonym (Suck)
    Anonym (Kaffedraken) skrev 2024-05-18 11:27:35 följande:
    Ja, jag säger inte alla kvinnor är elaka, men jag har själv erfarenhet av att kvinnor sagt onödiga saker. Jag har blivit ledsen, men det får man inte visa. Så även om många män inte visar nåt, så kanske de inte tyckte det var så kul att höra vissa saker. Även män har saker att jobba med, och många män gör så gott de kan.
    Blir inte bättre av att vissa kvinnor vill förlöjliga, provocera.

    Pratar du aldrig med män, känner du aldrig att män kanske säger liknande saker? Oavsett kön så finns det idioter och socialt inkompetenta. Men du väljer att tillskriva och se det som en kvinnlig egenskap för du tar till dig mycket mer när det kommer från en kvinna just pga din dåliga självkänsla när det gäller kvinnor och relationer.

    ta ett steg bak och sluta se på kvinnor som potentiella partners och se dom som människor istället precis så som du ser på andra män (så kommer du nog se att det som helst skillnad mellan könen).
    du verkar mest ty dig till kvinnor och söka efter någon som kan ta hand om dig och smeka dig medhårs. Du verkar förvänta dig att kvinnor ska vara bättre än män.


    Titta i din relation med din mamma, där ligger svaret till varför du inte lyckats. Du borde prata med ett proffs om dina familjerelationer och uppväxt, för det är något du inte har bearbetat och gått vidare ifrån. Och all denna bitterhet som detta har skapat gör att du dagligen anklagar hela kvinnosläktet för de relativt små oförrätter du råkat ut för. Din egen hobbypsykologi har inte löst dina problem, snarare gjort att du målat in dig i ett hörn som du nu inte kan komma ut ur. istället för att själv fixa problemet så anklagar du andra för din olycka.

  • Anonym (L)
    Anonym (Angelica) skrev 2024-05-18 11:23:04 följande:
    Ligger något i detta,faktiskt.
    Gamla normer att män ska förväntas att vara stora, starka och beskyddande.
    Helst inte heller visa svagare känslor och gråta.
    Tack och lov arbetar vi på vår förskola emot dessa förväntningar.
    Häromdagen berättade min dotter att hennes kille hade brustit i gråt över en sak och jag frågade hur det kändes att se det?
    hon svarade med att hon uppskattade att han vågade anförtro sig henne, att det får henne att älska honom än mer.
    Blev så glad att få höra detta och att det finns en öppenhet och acceptans för olikheter utan att det ska behöva vara en köns norm hur man ska vara.

    Jag tror att många kvinnor tänker som hon.


    Jag blev misshandlad av pappan till mitt barn för flera år sedan och lämnade honom förstås. Det kommer en punkt i en ny relation då jag måste förklara varför pappan inte finns med i bilden. Jag är alltid lite nervös inför det eftersom det finns så mycket fördomar om kvinnor som jag. 


    De flesta män vill ha en adress så att de kan spöa upp honom och även om jag gillar den tanken i teorin så uppskattade jag mest mannen som började gråta eftersom han inte kunde förstå hur någon kunde göra så mot mig som är så snäll. 


    Jag blir fortfarande rörd när jag tänker på det. Han var en stor, stark man och kombinationen är verkligen fin. 


    När jag tänker på en snäll man så är det någon som är inkännande, empatisk och prestigelös. 

    Det man ska se upp med är när man märker att en person är snäll för att få någonting. Jag lärde mig av erfarenheten med mitt barns pappa att alltid se mer till hur en person agerar än vad personen säger. Alla kan snacka men genuint snälla personer är konsekventa i sitt agerande, inte bara mot en själv utan även mot andra.  

  • Anonym (Hmmm ...., ,)
    Anonym (Joppe) skrev 2024-05-18 11:34:54 följande:
    Vill du att tråden ska handla om dig? Du är ingen snäll man. Ganska självupptagen och driver ett korståg mot kvinnor på nätet.
    Det finns nog inte många (om ens någon?) som efter att ha läst Kaffedrakens inlägg skulle beskriva honom som en snäll man - helt tvärtom, bitter och ofta rent elak.
  • Anonym (Kaffedraken)
    Anonym (Suck) skrev 2024-05-18 11:53:14 följande:

    Pratar du aldrig med män, känner du aldrig att män kanske säger liknande saker? Oavsett kön så finns det idioter och socialt inkompetenta. Men du väljer att tillskriva och se det som en kvinnlig egenskap för du tar till dig mycket mer när det kommer från en kvinna just pga din dåliga självkänsla när det gäller kvinnor och relationer.

    ta ett steg bak och sluta se på kvinnor som potentiella partners och se dom som människor istället precis så som du ser på andra män (så kommer du nog se att det som helst skillnad mellan könen).
    du verkar mest ty dig till kvinnor och söka efter någon som kan ta hand om dig och smeka dig medhårs. Du verkar förvänta dig att kvinnor ska vara bättre än män.


    Titta i din relation med din mamma, där ligger svaret till varför du inte lyckats. Du borde prata med ett proffs om dina familjerelationer och uppväxt, för det är något du inte har bearbetat och gått vidare ifrån. Och all denna bitterhet som detta har skapat gör att du dagligen anklagar hela kvinnosläktet för de relativt små oförrätter du råkat ut för. Din egen hobbypsykologi har inte löst dina problem, snarare gjort att du målat in dig i ett hörn som du nu inte kan komma ut ur. istället för att själv fixa problemet så anklagar du andra för din olycka.


    Ännu en gång då: jo, jag vet vad många kvinnor får höra. Men nu nämnde jag att många kvinnor säger onödiga saker till män. Jag tycker att män kan tänka på hur han behandlar kvinnor, och att kvinnor kan tänka på hur de behandlar män.
  • Anonym (Kaffedraken)
    Anonym (Suck) skrev 2024-05-18 11:53:14 följande:

    ta ett steg bak och sluta se på kvinnor som potentiella partners och se dom som människor istället precis så som du ser på andra män (så kommer du nog se att det som helst skillnad mellan könen).
    du verkar mest ty dig till kvinnor och söka efter någon som kan ta hand om dig och smeka dig medhårs. Du verkar förvänta dig att kvinnor ska vara bättre än män.


    Titta i din relation med din mamma, där ligger svaret till varför du inte lyckats. Du borde prata med ett proffs om dina familjerelationer och uppväxt, för det är något du inte har bearbetat och gått vidare ifrån. Och all denna bitterhet som detta har skapat gör att du dagligen anklagar hela kvinnosläktet för de relativt små oförrätter du råkat ut för. Din egen hobbypsykologi har inte löst dina problem, snarare gjort att du målat in dig i ett hörn som du nu inte kan komma ut ur. istället för att själv fixa problemet så anklagar du andra för din olycka.


    Jag kommer aldrig att sluta se kvinnor som potentiella partners. Det är naturligt för mig att attraheras av kvinnor och jag har tänt på många kvinnor och haft känslor för flera kvinnor. 

    Jag anklagar inte hela kvinnosläktet. Läs vad jag skriver.
  • Tecum
    Anonym (Kaffedraken) skrev 2024-05-18 08:01:03 följande:

    Jag tycker att en man är snäll om han bryr sig om andras känslor, inte dömer, inte förlöjligar andra, inte.hycklar, inte klankar ner på andras utseenden, 


    En utmärkt definition på snäll, man kan lägga till omtänksam, lyhörd, hjälpsam och tolerant.
    Det är sorgligt att uttrycket snäll blivit så negativt laddat som TS´ start och inläggen i tråden visar! Tyvärr säger det mycket om vårt samhälle idag och det visar att människor INTE är snälla rent generellt, då hade inte uttrycket skrämt så många. Tyvärr är de flesta egoistiska, dömande och intoleranta, men än så länge är det sociala och legala trycket så starkt att de inte vågar eller vill visa sin rätta sida. Men vi ser vad som händer så snart samhället krackelerar det minsta, våld, konflikt och intolerans kommer som ett brev på posten.

    At vara mesig, eftergiven, konflikträdd, naiv och viljelös är INTE att vara snäll, varken mot sig själv eller mot partnern. De som tolkar snäll så har (avsiktligt eller oavsiktligt) har missat grundbetydelsen av ordet. 
    Och om någon skriver i sin dejtingprofil att denne är trevlig, omtänksam och hjälpsam är det inte värt ett skit mer än samlingsbegreppet snäll. Folk vill ju framställa sig i god dager och de kan ljuga om sina egenskaper även om de inte nämner ordet snäll.

    Dags att reclaima begreppet snäll!
  • Anonym (Kaffedraken)
    Tecum skrev 2024-05-18 14:57:00 följande:
    En utmärkt definition på snäll, man kan lägga till omtänksam, lyhörd, hjälpsam och tolerant.
    Det är sorgligt att uttrycket snäll blivit så negativt laddat som TS´ start och inläggen i tråden visar! Tyvärr säger det mycket om vårt samhälle idag och det visar att människor INTE är snälla rent generellt, då hade inte uttrycket skrämt så många. Tyvärr är de flesta egoistiska, dömande och intoleranta, men än så länge är det sociala och legala trycket så starkt att de inte vågar eller vill visa sin rätta sida. Men vi ser vad som händer så snart samhället krackelerar det minsta, våld, konflikt och intolerans kommer som ett brev på posten.

    At vara mesig, eftergiven, konflikträdd, naiv och viljelös är INTE att vara snäll, varken mot sig själv eller mot partnern. De som tolkar snäll så har (avsiktligt eller oavsiktligt) har missat grundbetydelsen av ordet. 
    Och om någon skriver i sin dejtingprofil att denne är trevlig, omtänksam och hjälpsam är det inte värt ett skit mer än samlingsbegreppet snäll. Folk vill ju framställa sig i god dager och de kan ljuga om sina egenskaper även om de inte nämner ordet snäll.

    Dags att reclaima begreppet snäll!
    Ja, man ser hur många medvetet vill förvränga det, om en man säger att han är snäll. Många väljer att tolka det negativt, och man ser många i såna här trådar som inte är snälla.
Svar på tråden Hur skulle ni beskriva en snäll man?