• Anonym (Kreativ)

    Skapande förälder, tid på förskolan

    Jag arbetar inom projekt och kreativa metoder för att ta det väldigt enkelt. Vi kan säga att jag skapar låttexter och liknande med ett visst tema. Typ att man ska ha roliga sånger för barn så att barnen ska vilja dansa till. Ett sånt jobb liksom, väldigt udda helt enkelt. 


    När jag är i min kreativa bubbla varvar jag mycket mellan att få inspiration och att sedan promenera som är en del av själva skapandet. Sedan gör jag självklart jobbet sedan också Och då fokuserar jag. Efter att jag processat.  


    Jag presterar som bäst efter en två timmars promenad eller 1 timmes styrketräning. 


    Däremot mår jag dåligt över hur förskolepersonal beskriver vad arbetstid är. För att jag ska kunna skapa så kan jag inte sitta och nöta. Jag behöver få inspiration, gå på en utställning, kanske bara gå till en skogsdunge och lyssna på träd kan ge fart till kreativiteten. 

    Men det ser ju ut som jag bara är ute och går eller bara är och tränar. Jag har tvillingar som går på förskolan 4 timmar per dag, sedan tar deras pappa över klockan 18 och då fortsätter jag arbeta. 


    Hur ska jag få folk att förstå att mitt arbetsliv ser lite annorlunda ut? 

  • Svar på tråden Skapande förälder, tid på förskolan
  • Anonym (M)
    Anonym (Kreativ) skrev 2024-05-17 08:22:26 följande:
    Det här handlar mer om vad pedagoger skriver och pratar om på nätet. Att någon sätt en förälder gå på promenad. Och hur det faktiskt ser ut när man gör detta och då mår jag dåligt för som du säger, man är inte bara på promenad. 

    Du är vän med personalen på sociala medier? 


     

  • Anonym (Skådespelare)
    Anonym (Kreativ) skrev 2024-05-17 08:22:26 följande:
    Det här handlar mer om vad pedagoger skriver och pratar om på nätet. Att någon sätt en förälder gå på promenad. Och hur det faktiskt ser ut när man gör detta och då mår jag dåligt för som du säger, man är inte bara på promenad. 
    Menar du att pedagogerna på ditt barns förskola skriver om detta på Facebook typ?
  • Anonym (Kreativ)
    Anonym (Skådespelare) skrev 2024-05-17 08:27:48 följande:
    Menar du att pedagogerna på ditt barns förskola skriver om detta på Facebook typ?
    Handlar mer om hur yrkeskåren pratar om detta 
  • Anonym (Gunnar)
    Anonym (Kreativ) skrev 2024-05-17 08:30:58 följande:
    Handlar mer om hur yrkeskåren pratar om detta 
    När då? Vad säger de till dig?
  • Anonym (Maria)

    Men hur kollar personalen vad du gör? Följer de dig på instagram eller Facebook eller ser de dig från gården eller hur menar du? 


    Barn har ju förresten rätt att vara på förskolan även om man är arbetssökande eftersom det också är för barnens skull..

    Jag ska börja plugga igen i höst eller kanske innan men deltid , jobbar iförsej nu en del hemifrån men det är helt ärligt tyvärr  inget jag kan visa på papper..Men yngsta barnet fick börja på förskolan i mars iallafall , då hade han nyligen fyllt två. Det finns ingen som tyckte jag borde haft honom hemma ännu längre även om jag hade kunnat eftersom förskolan är mest för hans skull.. Har honom måndag - torsdag 9-14.45. Går förresten inte på försörjningsstöd eller A-kassa eller nått sånt men har kunnat vara hemma länge pga jobb hemifrån och lite hjälp från pappan.


     


     

  • Ascendere
    Hur ska jag få folk att förstå att mitt arbetsliv ser lite annorlunda ut? 

    Det behöver du inte, det är inte deras ensak. 
    Det enda förskolan behöver veta är hur många timmar om dagen du jobbar, dvs hur många timmar barnen är på förskolan.
     
  • Anonym (Skådespelare)
    Anonym (Kreativ) skrev 2024-05-17 08:30:58 följande:
    Handlar mer om hur yrkeskåren pratar om detta 

    Menar du att du vill vinna diskussioner på nätet? Då kommer du inte ha någon tid över att jobba
    Det finns många yrkeskårer, kategorier och människor i största allmänhet där ute som du kan försöka övertyga om dina val och åsikter i livet.

  • Ascendere

    Det du beskriver är inte isolerat till vad man traditionellt betraktar som kreativa yrken (konstnär, författare etc). 
    Har vänner som jobbar i tekniska yrken som systemutveckling mm och flera av de har berättat att de bästa ideerna kommer när de duschar, på gymmet, under en promenad mm. 

    Skit helt enkelt i vad folk skriver på nätet och kör din grej som du vet funkar för dig är väl det bästa råd jag kan ge

  • Amanda84

    Jag tror inte att personalen bryr sig så mycket som du tror. Jag arbetar sedan 20+ år i förskolan och om jag ska vara ärlig så vet jag vad max 5 föräldrar jobbar med och anledningen till att jag vet det är för att de kommer i arbetskläder till förskolan.

    Många föräldrar har säkert sagt vad det arbetar med, men ärligt talat så brukar vi inte lägga det på minnet.

    Mina kolleger vet uppenbart inte heller vad föräldrarna jobbar med, eftersom ett barn, så sent som förra veckan, sa någonting jättekonstigt om sin pappas jobb och vi bara stirrade på varandra och: "eh, vet du vad hans pappa jobbar med?" Ingen visste, ingen har ens funderat över vad föräldrarna jobbar med och det var första gången som en kollega, enbart på grund av att kolla upp en förälders jobb har tittat efter det bland barnkorten eftersom vi kände att vi behövde prata med föräldern om vad barnet sagt.)

    Det enda som är viktigt är föräldrarnas lämnings- och häktningstid, ingenting annat. Är en förälder sen, om så bara 10 minuter, så kan det innebära att folk måste jobba över.

    Förskolan jag arbetar i ligger mitt i stan och nästan varje gång vi går på utflykt så ser vi en förälder på uteserveringen på espressohouse eller som bara står i något gathörn och scrollar på mobilen. Jag förutsätter att de har rast. Inte sjutton sitter jag inne och trycker på förskolan på min egen lunchrast. Jag har aldrig ens föreställt mig något annat än att de fattar att jag är på rast om jag stöter på dem inne på H&M en dag, men efter att ha läst ditt inlägg så kanske de tror att jag har lämnat deras barn tillsammans med mina överarbetade kollegor för att handla kläder på arbetstid... och att de själva smiter från sitt jobb. Haha!

  • Amanda84

    Och du förresten... om en förskolepersonal skriver på nätet att en förälder går på stan, så ska du skärmdumpa det och skicka det till rektor. Under alla år, har jag enbart varit med om en person som skrev något om en förälder (anonymt) på nätet och det blev ett himla liv på arbetsplatsen. Personen fick en varning, vi hade det uppe på jag vet inte hur många APT, och vi fick föreläsningar om sekretess, samt skriva på nya sekretessavtal.

  • Anonym (Skådespelare)
    Ascendere skrev 2024-05-17 10:42:18 följande:

    Det du beskriver är inte isolerat till vad man traditionellt betraktar som kreativa yrken (konstnär, författare etc). 
    Har vänner som jobbar i tekniska yrken som systemutveckling mm och flera av de har berättat att de bästa ideerna kommer när de duschar, på gymmet, under en promenad mm. 

    Skit helt enkelt i vad folk skriver på nätet och kör din grej som du vet funkar för dig är väl det bästa råd jag kan ge


    Sant! Arbetsliv och arbetssätt förändras också. Min sambo har något som kan ses som klassiskt kontorsjobb, vända papper 8-17 men det är verkligen inte så det ser ut. Det är walk and talk-möten och kreativa miljöer och aktiviteter där också.
  • Anonym (Maria)

    Kan ju säga också att även om jag hade kunnat vara hemma längre med min 2-åring tyckte alla i omgivningen och jag själv också att det var dags för honom att börja på förskola för hans skull. Det är ju det de flesta brukar tycka , något parti tyckte väl att förskolan skulle vara obligatorisk också . Så det finns nog ingen som tycker du ska ha dina barn hemma plus att 4 timmar inte är länge.. man kan ju liksom inte lämna barnen bara typ 2 timmar. 

    Har tvärtom kännt att en del i personalen när min dotter gick på förskolan nästan verkade ha nått emot att man hade henne hemma vissa av dagarna .. då pluggade jag och jobbade extra på helger , hade långa dagar när jag hade praktik men annars var det inte alla dagar man behövde vara på plats i skolan. 

  • Anonym (Millan)

    Har inte barn från 3 års ålder rätt till gratis förskola 3 h om dagen oavsett vad föräldern gör? Dvs avgiftsfri allmän förskola.

    Om de går 4 h om dagen så säg bara att när du tar dina promenader så gör du det under den allmänna förskoletiden och den timme de är extra så är du hemma och jobbar aktivt.

    Med tanke på att influencers kan räkna lunch, frissa och shopping som jobb och har barnen på förskola så kan väl du ha promenader och museumbesök.

    Sedan så nyfiken på ditt jobb, är du anställd privat eller inom kommun/region? Vem köper tjänsterna? Du skriver kollegor, är ni många som jobbar med detta? Utbildning/bakgrund?

  • Anonym (J)
    Anonym (Maria) skrev 2024-05-17 12:20:14 följande:

    Kan ju säga också att även om jag hade kunnat vara hemma längre med min 2-åring tyckte alla i omgivningen och jag själv också att det var dags för honom att börja på förskola för hans skull. Det är ju det de flesta brukar tycka , något parti tyckte väl att förskolan skulle vara obligatorisk också . Så det finns nog ingen som tycker du ska ha dina barn hemma plus att 4 timmar inte är länge.. man kan ju liksom inte lämna barnen bara typ 2 timmar. 

    Har tvärtom kännt att en del i personalen när min dotter gick på förskolan nästan verkade ha nått emot att man hade henne hemma vissa av dagarna .. då pluggade jag och jobbade extra på helger , hade långa dagar när jag hade praktik men annars var det inte alla dagar man behövde vara på plats i skolan. 


    Jag bor i ett land där förskola är obligatorisk från 3 år , det underlättar säkert för många som inte har ett kontorsjobb.
    Man ha rätt många jobb som inte ser ut som arbete för utomstånde. 
  • Anonym (Lärare)

    Är visserligen lärare och inte förskolelärare men skiter fullkomligt i vad föräldrar gör när deras barn är på fritids. 

    Men eftersom du hakat upp sig på den här frågan kan jag berätta att föräldrar kan vara en riktig plåga för personalen också.

    På kvällen under någon av mina första arbetsdagar som lärare (numera tjugo år sedan) så satt vi ett par nykläckta kollegor på en centralt belägen krog precis vid en av stadens knutpunkter och tog ett glas vin. Då kom en förälder förbi uteserveringen där vi satt och kommenterade att "här satt minsann lärare och drack vin på en vardagskväll".

    Snart lärde jag mig att det är mer eller mindre kostym bland lärare att man diskuterar var de besvärliga föräldrarna kan tänkas röra sig och de ställena undviker man på fritiden. 

    Själv har jag valt att jobba en timme hemifrån för att slippa ha föräldrar flåsande i nacken eller att de ber mig hålla ett öga på deras barn när jag ändå är i parken med mina egna...

  • Anonym (Abc)

    Det där känns som att det sitter helt i ditt huvud och du skapar ett problem som inte finns.

    Jag jobbar ca 6-10 timmar om dagen fördelat slumpmässigt ca kl 7-22. När barnen var små och gick på förskola så frågade jag hur jag skulle tänka när jag angav vistelsetider då det var väldigt slumpmässigt beroende på vad som dyker upp under dagen och hur veckans möten ligger. De sa då att jag skulle fylla i det längsta som kunde bli (vilket var 8-17). Sedan blev det oftast 9-15. Stötte förvånansvärt ofta på förskolepersonal i lokala centrumet, klädaffärer mm när mitt barn var på dagis men fick aldrig några kommentarer utöver ett glatt hej. De utgick väl från att jag var där på lunchen eller hade en paus mellan mötena.

    Så länge barnen inte går extremt långa dagar för de som har flexibla arbetena så tror jag inte någon bryr sig. 

Svar på tråden Skapande förälder, tid på förskolan