• bombergranaterochtrumvirvel

    Göra något åt torr slida?

    Jag är 47 år och har i några år varit torr i slidan så jag använder glidmedel vid sex, men jag undrar om det finns nåt annt nån medicin eller så som gör att man blir "naturligt" våt när man är kåt? Det är inget jag lider av när jag inte har sex, svider inte eller så.

    Jag har haft svettningar i flera år och trodde det var förstadiet till klimakteriet (eftersom jag fortfarande har mens), men min gynekolog sa jag har normala värden. Verkar inte som gynekologen kan göra något åt detta, men jag vet inte riktigt... Nån här som vet?

  • Svar på tråden Göra något åt torr slida?
  • Fjäril kär

    Prata med personal på apoteket,  det finns en del receptfria preparat du kan använda.  
    Kolla även på hälsokost.  

  • bombergranaterochtrumvirvel
    Fjäril kär skrev 2024-05-16 15:18:31 följande:

    Prata med personal på apoteket,  det finns en del receptfria preparat du kan använda.  
    Kolla även på hälsokost.  


    Skämmigt att prata med dom öppet bland folk, men ok, tack för tipset. Glad
  • Anonym (HJ)

    Tvätta bara med intimolja, aldrig någonsin med tvål. Prova vagisan. Både intimolja och vagisan finns på apoteket. 

  • Anonym (Mamma till 5)

    Om du tycker det är skämmigt att prata med personalen på Apoteket. Beställ via apotea. Där har du även sökfunktion. Så hittar du säkert rätt.

  • Anonym (Patricia)
    bombergranaterochtrumvirvel skrev 2024-05-17 06:58:43 följande:
    Skämmigt att prata med dom öppet bland folk, men ok, tack för tipset.  // Glad
    Du kan alltid be om att få prata ostört och kan gå undan i ett hörn . Så mycket folk brukar det inte vara på ett apotek heller . 
  • Goneril

    Östrogenbrist förmodligen. Förskrev inte gynekologen Vagifem? Ganska dyrt dock eftersom det inte går under högkostnadsskyddet. Dessutom Intimkräm efter varje dusch eller toalettbesök. Den gynekologen verkar inget vidare, uppriktigt sagt.

  • bombergranaterochtrumvirvel
    Anonym (HJ) skrev 2024-05-17 07:10:39 följande:

    Tvätta bara med intimolja, aldrig någonsin med tvål. Prova vagisan. Både intimolja och vagisan finns på apoteket. 


    Jag tvättar aldrig med tvål, bara babyolja ibland.
  • Anonym (Kex)

    Låter ju klimakterierelaterat onekligen. Jag är lika gammal som du och har samma problem, och jag har börjat gå in i klimakteriet. Torrheten beror på östrogenbrist och går tyvärr inte över av sig själv, utan man behöver behandla den för att få bukt med det. Det finns hormonfria krämer, typ Vagisan och Vagivital, som kan lindra. Jag har testat dem men de hjälper mig inte tillräckligt, så jag testade en kräm med östrogen, för lokal behandling (Ovestrin). Funkar toppen och alla mina besvär är nu borta. Den verkar bara lokalt i slidan och är väldigt svag, så den påverkar ej resten av kroppen, upplyste min gynekolog mig om. Man kan använda den resten av livet, om man vill. 

  • Anonym (HJ)
    bombergranaterochtrumvirvel skrev 2024-05-17 08:55:56 följande:
    Jag tvättar aldrig med tvål, bara babyolja ibland.
    Bra det. Vitt vaselin går bra att smörja med efter dusch också.  
  • Goneril

    Ovesterin, recept, är så kladdig och besvärlig. Vagifem är mycket, mycket bättre och med god verkan. Den är dyr men värd varje krona.

  • Anonym (ReMoist)

    Jag rekommenderar varmt ReMoist! Jag märker stor skillnad om jag glömt de några dagar. Tar ungefär en vecka efter du börjat ta de så kommer du märka skillnad. Min man trodde jag hade glidmedel första gången när det började göra verkan. Testa vetja! Och skriv gärna här om du får nån effekt :) Lovar att det är värt det! 

Svar på tråden Göra något åt torr slida?