• Anonym (TS)

    Vad tycker ni om att Nederländerna blev diskade i Eurovision?

    Jag är kvinna och jag själv varit våldsutsatt men jag tycker det var väldigt orättvist. Speciellt om det stämmer att han bara hötte med näven. Han har ju iallafall vad jag har förstått inte slagit henne. 


    Dessutom är han ju inte dömd än, vad hände med att man är oskyldig tills motsatsen har bevisats? Och vad händer om han blir frikänd? 

    Vad tycker ni andra? 

  • Svar på tråden Vad tycker ni om att Nederländerna blev diskade i Eurovision?
  • Anonym (TS)
    Anonym (SN) skrev 2024-05-15 16:40:17 följande:
    så om man är holländare så bryr man sig inte om att andra holländare kränker folk och begår brottsliga handlingar?

    Make it make sense. 

    Och menade inte på det sättet.. Tänkte mer att eftersom delar av familjen är därifrån eller har påbrå därifrån tyckte jag det var tråkigt att de inte var med i finalen eller hade chans att vinna. Så på det sättet är jag kanske inte helt opartisk. 

    Menade inte att jag inte bryr mig om någon från det landet begår brottsliga handlingar.. jag är förresten svensk :) Hejade på Marcus och Martinus. 


    Men som en del har skrivit så vet vi ju inte exakt vad som hände. Om jag utgår från det jag har hört nu tycker jag att det var överdrivet men tiden får väl utvisa om det stämmer eller inte. 

  • Anonym (Betty)
    Anonym (TS) skrev 2024-05-15 23:39:28 följande:

    Och menade inte på det sättet.. Tänkte mer att eftersom delar av familjen är därifrån eller har påbrå därifrån tyckte jag det var tråkigt att de inte var med i finalen eller hade chans att vinna. Så på det sättet är jag kanske inte helt opartisk. 

    Menade inte att jag inte bryr mig om någon från det landet begår brottsliga handlingar.. jag är förresten svensk :) Hejade på Marcus och Martinus. 


    Men som en del har skrivit så vet vi ju inte exakt vad som hände. Om jag utgår från det jag har hört nu tycker jag att det var överdrivet men tiden får väl utvisa om det stämmer eller inte. 


    Jag tror som sagt att ebu har egna regler som deltagarna måste följa. Tex att man måste uppträda på ett visst sätt. Och har han brutit mot de reglerna så har han ju det.

    Alltså, om de har en regler som säger att man inte får uppträda hotfull. Ja då har de ju den regeln oavsett om du tycker den regler är överdriven eller inte. Och avsett vad du tycker om regler så har han brutit mot den regeln. Säkert en regel han måste skriva på om han vill vara med i eurovision. 

    Då sitter ju så klart inte ebu och väntar på vad han ska dömas för i svensk domstol. Sveriges rikes lag och andra "regler" är helt olika saker. Du kan bli utesluten ur ett hockeylag om du inte följer klubbens regler. Alldeles oavsett vad sverikes rättsväsende i övrigt säger om det hela. Du kan bli utesluten ur en sluten Facebook grupp om du brutit mot den gruppens regler. Inte väntar de på en rirkgi jury ska säga om det hela. Du kan bli utslängd från Jehovas vittnen om du inte följer deras regler. Du kan bli portad från ett casion om du inte följer deras regler. Osv. Osv. 
  • Anonym (TS)
    Anonym (Betty) skrev 2024-05-15 23:50:12 följande:
    Jag tror som sagt att ebu har egna regler som deltagarna måste följa. Tex att man måste uppträda på ett visst sätt. Och har han brutit mot de reglerna så har han ju det.

    Alltså, om de har en regler som säger att man inte får uppträda hotfull. Ja då har de ju den regeln oavsett om du tycker den regler är överdriven eller inte. Och avsett vad du tycker om regler så har han brutit mot den regeln. Säkert en regel han måste skriva på om han vill vara med i eurovision. 

    Då sitter ju så klart inte ebu och väntar på vad han ska dömas för i svensk domstol. Sveriges rikes lag och andra "regler" är helt olika saker. Du kan bli utesluten ur ett hockeylag om du inte följer klubbens regler. Alldeles oavsett vad sverikes rättsväsende i övrigt säger om det hela. Du kan bli utesluten ur en sluten Facebook grupp om du brutit mot den gruppens regler. Inte väntar de på en rirkgi jury ska säga om det hela. Du kan bli utslängd från Jehovas vittnen om du inte följer deras regler. Du kan bli portad från ett casion om du inte följer deras regler. Osv. Osv. 

    Jo så är det ju absolut .. men här drabbar det på ett sätt ett helt land som har gått in med pengar osv.
    Och frågan är ju om man verkligen kan säga helt säkert att han har gjort något innan han är dömd? Iförsej fanns det väl vittnen och det kanske filmades? Men man kan ju anklaga någon för varsomhelst och att bli utesluten från något överhuvudtaget bara för att man har blivit anklagad känns orättvist, iallafall om det är så att ord står mot ord. 

  • Anonym (Ingenaning)

    Vad är det rent konkret som han har gjort eller anklagas ha gjort egentligen? Jag hittar ingenting mer än att han har gjort något, så det är helt omöjligt för mig att svara på om det är rätt eller fel.

  • Anonym (Abc)

    Eftersom vi inget vet är det svårt att ha en åsikt.

    Anklagelserna visar sig vara grundlösa är det självklart en skandal men det är nog inte så stor risk eftersom Polisen verkar ta ärendet på allvar. 


    Man undrar om han har historik som skitstövel?

  • AndreaBD
    Anonym (TS) skrev 2024-05-15 23:29:28 följande:
    Ska kolla , visste bara om det med den kvinnliga fotografen. 
    Det andra finns på video - alltså hur han kommenterar, i en otrevlig ton - under presskonferens när Israels sångerska fick en fråga.  

    Hittade en video där man ser honom sitta under en flagga bredvid israeliskan. Han frågar också "why not"?  direkt efter journalistens fråga, men det är inte så tydligt här. 



  • Anonym (?)
    Anonym (TS) skrev 2024-05-16 00:13:47 följande:

    Jo så är det ju absolut .. men här drabbar det på ett sätt ett helt land som har gått in med pengar osv.
    Och frågan är ju om man verkligen kan säga helt säkert att han har gjort något innan han är dömd? Iförsej fanns det väl vittnen och det kanske filmades? Men man kan ju anklaga någon för varsomhelst och att bli utesluten från något överhuvudtaget bara för att man har blivit anklagad känns orättvist, iallafall om det är så att ord står mot ord. 


    EBU kan vara tillräckligt säker på att han brutit mot deras regler så att han ska uteslutas. På samma sätt som en fotbollsdomar kan utvisa en spelar spelar som gör något dumt direkt utan att vänta på en rättsprocess.


    Med tanke på att det i all fall verkade vara många närvarande, kanske filmat, så bedömer EBU att de har tillräckligt för att utesluta honom enligt sina regler.


    Det han har gjort behöver inte ens vara brottsligt enligt svenska lag. Det räcker med att det bryter mot EBU regler.
  • Anonym (SN)
    Anonym (TS) skrev 2024-05-16 00:13:47 följande:

    Jo så är det ju absolut .. men här drabbar det på ett sätt ett helt land som har gått in med pengar osv.
    Och frågan är ju om man verkligen kan säga helt säkert att han har gjort något innan han är dömd? Iförsej fanns det väl vittnen och det kanske filmades? Men man kan ju anklaga någon för varsomhelst och att bli utesluten från något överhuvudtaget bara för att man har blivit anklagad känns orättvist, iallafall om det är så att ord står mot ord. 


    Tror det enklaste att tänka här är att ingen av våra åsikter har någon påverkan på händelseförloppet. Man kan tycka si eller så, men EBU följer sitt eget regelverk. De är inte en stat eller en myndighet. De gör som de vill med sin egen organisation. 

    Om han inte hade velat att Nederländerna skulle bli avstängt så skulle han ha följt reglerna. Det är inte svårare än så. Han har frivilligt valt att delta. 
  • Fontana

    Jag tittade på videoklippet och det ser ut att vara den nederländska flaggan han har på sig. Jag hade nästan väntat mig att det skulle vara den palestinska flaggan, men det är det inte.

  • AndreaBD
    Fontana skrev 2024-05-16 12:01:51 följande:

    Jag tittade på videoklippet och det ser ut att vara den nederländska flaggan han har på sig. Jag hade nästan väntat mig att det skulle vara den palestinska flaggan, men det är det inte.


    Ja, jag såg det också nu. Deras väskor genomsöktes (läste jag nånstans) just för att de inte skulle ta in andra flaggor eller symboler, eller annat. Då missade de dock uppenbarligen Nemos Icke-binär flagga. 
  • Anonym (TS)
    AndreaBD skrev 2024-05-16 14:40:12 följande:
    Ja, jag såg det också nu. Deras väskor genomsöktes (läste jag nånstans) just för att de inte skulle ta in andra flaggor eller symboler, eller annat. Då missade de dock uppenbarligen Nemos Icke-binär flagga. 
    Oj visste inte ens att det fanns en icke-binärflagga. Pride och trans visste jag om .. men ja , vad ska man säga. 
  • Anonym (Ok)
    Anonym (TS) skrev 2024-05-16 00:13:47 följande:

    Jo så är det ju absolut .. men här drabbar det på ett sätt ett helt land som har gått in med pengar osv.
    Och frågan är ju om man verkligen kan säga helt säkert att han har gjort något innan han är dömd? Iförsej fanns det väl vittnen och det kanske filmades? Men man kan ju anklaga någon för varsomhelst och att bli utesluten från något överhuvudtaget bara för att man har blivit anklagad känns orättvist, iallafall om det är så att ord står mot ord. 


    Fast det är ju hans fel att det drabbar hela landet. Han representerar sitt land, inte sig själv. Varför skyller du på EBU? 


    Sedan är det ju EBU:s regler som gäller, det behöver inte vara olagligt. Nu verkar det ändå vara något olagligt eftersom han är polisanmäld. 


     


     

  • Anonym (?)
    Anonym (TS) skrev 2024-05-16 00:13:47 följande:

    Jo så är det ju absolut .. men här drabbar det på ett sätt ett helt land som har gått in med pengar osv.
    Och frågan är ju om man verkligen kan säga helt säkert att han har gjort något innan han är dömd? Iförsej fanns det väl vittnen och det kanske filmades? Men man kan ju anklaga någon för varsomhelst och att bli utesluten från något överhuvudtaget bara för att man har blivit anklagad känns orättvist, iallafall om det är så att ord står mot ord. 


    Ja, det drabbar ett helt land på samma sätt som en idrottar som blir diskvalificerad under VM.

    EBU någon form av beslutsprocess där man tar emot anklagelser, utvärderar vad som hänt och sen baserat på sin regelverk vidtar åtgärder. Så att bara för att det inommer en anklagelse leder det inte med automatik till en diskvalificering.
  • AndreaBD
    Anonym (TS) skrev 2024-05-16 14:44:55 följande:
    Oj visste inte ens att det fanns en icke-binärflagga. Pride och trans visste jag om .. men ja , vad ska man säga. 
    Jag visste inte det heller. Min son visste.  Glad
  • Anonym (Betty)
    Anonym (TS) skrev 2024-05-16 00:13:47 följande:

    Jo så är det ju absolut .. men här drabbar det på ett sätt ett helt land som har gått in med pengar osv.
    Och frågan är ju om man verkligen kan säga helt säkert att han har gjort något innan han är dömd? Iförsej fanns det väl vittnen och det kanske filmades? Men man kan ju anklaga någon för varsomhelst och att bli utesluten från något överhuvudtaget bara för att man har blivit anklagad känns orättvist, iallafall om det är så att ord står mot ord. 


    Har han gjort något som drabbar hela hans land så är det ju fortfarande hans fel och inte ebu. Som sagt. Han har säkert skrivit på något innan han skulle vara med. Sen har han brutit mot det. Alltså hans fel. Inte ebu:s fel. 

    Fortfarande vet jag inte varför du tjafsar om att han inte är dömd. Nu är han visserligen anmäld "på ritkigt" för det han har gjort också. Och kommer kanske bli dömd för det. Men det räcker alltså med att han bryter mot ebus regler så kan han bli diskad. Precis som att du kan bli utslängd från Jehovas vittnen om du varit otrogen helt utan att du blivit dömd för det i svensk domstol. 
  • Anonym (HmJ)
    Anonym (Abc) skrev 2024-05-16 01:41:17 följande:

    Eftersom vi inget vet är det svårt att ha en åsikt.

    Anklagelserna visar sig vara grundlösa är det självklart en skandal men det är nog inte så stor risk eftersom Polisen verkar ta ärendet på allvar. 


    Man undrar om han har historik som skitstövel?


    Så tänker jag med
Svar på tråden Vad tycker ni om att Nederländerna blev diskade i Eurovision?