• Anonym (M)

    Vill inte låna ut bebis kläder

    Vi har en ettåring hemma. Nu ska min pojkväns syster då barn o frpgade om de kunde låna saker o kläder av oss. Dels så står vi inte systern nära. O jag känner att även om kläder inte använda länge så kan det tvättas ur o jag vill ha fina kläder  inför kommande barn. Är det fel att säga att man inte vill låna ut? Sen är det enbart jag samt min mamma som köpt nästan varenda kläders plagg i ett år då både min sambos mamma samt han tycker vi skulle köpa allt begagnat, likaså vagn o barnstol. aa det går nästan säga att det är min mamma som köpa alla kläder o leksaker. Hade det vart min syster så kanske jag hade kunnat tänka mig låna ut?

  • Svar på tråden Vill inte låna ut bebis kläder
  • Anonym (HmJ)
    Anonym (Alice) skrev 2024-05-14 20:05:23 följande:
    Jag skulle kanske ge bort sånt jag inte riktigt brydde mig om, eller om jag hade dubbletter av något. Allt annat skulle jag behålla och säga att ni vill spara det för att ni kommer vilja ha fler barn i framtiden. Låna inte ut sånt du bryr dig om, för ett "lån" blir väldigt ofta en gåva för många...
    Så hade jag gjort
  • EpicF

    Nej, det är absolut inte fel att säga att man inte vill låna ut. Fullt normalt att känna så, speciellt om man planerar fler barn. 

    Däremot vem som köpt kläderna är totalt irrelevant. 

  • EpicF
    Anonym (M) skrev 2024-05-14 17:27:35 följande:
    Ja det hade väl vart det hans familj köpt isf men det är ju ytterst lite.. jag tänker la lite med att min mamma handlat på sig massa o kanske med tänker att hennes andra barn ska kunna använda det när hon sedan får barn. för barnkläder håller ju inte hur länge o många tvättar som helst. Sen vill de låna bilstolar o vagn o grejer men det har jag liksom betalat alldeles själv o vill inte det ska bli slitet för kommande framtida barn?.
    Så ditt syskon är inte värd att få nya kläder till sitt barn? 

    Märkligt av en mamma och en syster att tänka så. 
  • Anonym (?)

    Jag tycker inte det är något hon ska fråga om utan i så fall ni erbjuda. Erbjuder ni inte det naturligt borde hon fatta att ni inte vill. Jag hade sagt som det var att nej, tyvärr, vi har en plan på gång att få fler barn, eller nej tyvärr jag kan inte släppa de kläderna än, ledsen men så är det. 

    Barn kostar pengar. Är det rättvist ni har lagt alla de pengarna på kläder och så vidare och så får systern allt gratis? 

    Jag ger bort kläder och så vidare till de som uppskattar det i nära omgivning och till second hands. Aldrig att de jag känner har frågat efter det. 

  • Anonym (Lilla q)
    EpicF skrev 2024-05-14 21:41:38 följande:
    Så ditt syskon är inte värd att få nya kläder till sitt barn? 

    Märkligt av en mamma och en syster att tänka så. 
    Hon skriver om sin killes syster. Inte hennes syster. Hennes killes mamma anser att begagnat duger bra. Men läs TS igen så klarnar det. 
  • EpicF
    Anonym (Lilla q) skrev 2024-05-14 22:53:40 följande:
    Hon skriver om sin killes syster. Inte hennes syster. Hennes killes mamma anser att begagnat duger bra. Men läs TS igen så klarnar det. 
    I trådstarten ja. 

    Men inlägget 3 som ta skrivit står det "....jag tänker la lite med att min mamma handlat på sig massa o kanske med tänker att hennes andra barn ska kunna använda det när hon sedan får barn. ...". Det inlägget handlar om ts mamma och ts syskon. 

    Läs det ts har skrivit så kanske det klarna för dig. 
  • Anonym (Pappa till tre barn)

    Varför ska kläder lånas ut? De kan köpa begagnat och det borde även ni göra. Det finns hur mycket som helst i bra skick att köpa billigt fram tills ett års ålder då barn växer så snabbt samt inte sliter speciellt på kläderna. Även fram till två års ålder brukar det finnas en hel del. Därefter blir det sämre för barn växer långsammare och rör på sig mer. 

  • Anonym (Pappa till tre barn)

    Även barnvagn och annat kan man köpa begagnat. Finns sällan någon anledning att köpa nytt.

  • Anonym (Lilla q)
    EpicF skrev 2024-05-15 00:09:50 följande:
    I trådstarten ja. 

    Men inlägget 3 som ta skrivit står det "....jag tänker la lite med att min mamma handlat på sig massa o kanske med tänker att hennes andra barn ska kunna använda det när hon sedan får barn. ...". Det inlägget handlar om ts mamma och ts syskon. 

    Läs det ts har skrivit så kanske det klarna för dig. 
    Jag antar att du menar inlägg 2. Till skillnad från dig menade jag inte att vara elak. TS har jag läst. Men tolkar hela situationen på ett annat sätt än vad du gör. Men för att svara på ditt påstående. Eftersom det är ett antagande från TS sida, så är det lika troligt att TS mamma köper nya kläder till nästa barn. Sen får jag uppfattningen att TS anser att kläderna tillhör den som har betalat kläderna. Alltså TS och hennes mamma. Då ska kläderna stanna i rätt sida av släkten. Nu kommer jag inte svara dig mer.
  • EpicF
    Anonym (Lilla q) skrev 2024-05-15 01:53:41 följande:
    Jag antar att du menar inlägg 2. Till skillnad från dig menade jag inte att vara elak. TS har jag läst. Men tolkar hela situationen på ett annat sätt än vad du gör. Men för att svara på ditt påstående. Eftersom det är ett antagande från TS sida, så är det lika troligt att TS mamma köper nya kläder till nästa barn. Sen får jag uppfattningen att TS anser att kläderna tillhör den som har betalat kläderna. Alltså TS och hennes mamma. Då ska kläderna stanna i rätt sida av släkten. Nu kommer jag inte svara dig mer.
    Jag menar det inlägg jag citerade. Vilket du hade förstått om du faktiskt hade bemödat dig med att läsa före du kommenterar. 
    Men just den biten verkar ett stort problem på familjeliv... 

    Om du också har läst mitt inlägg där jag svarat på trådstarten så ser du att vi har samma uppfattning... 
  • Anonym (stella)

    Jag skulle bara säga att jag jättegärna hade gjort det, men att jag vill spara det mesta till mitt nästa barn. Sedan skulle jag ta ut några enklare grejer som jag inte skulle sakna och skicka över till henne. 

    Om hon ifrågasätter skulle jag säga att jag gärna kollar lite loppis med henne där hon kan hitta bra second hand. 

  • Anonym (Jessica)

    Säg nej. Du lär säkert inte få tillbaka kläderna ändå, folk brukar göra så ibland säger de ska låna något men sedan tar det istället. 

  • Anonym (Jessica)
    Anonym (Tea) skrev 2024-05-14 17:24:05 följande:

    Kan ni säga att en del är ni rädda om men att ni väljer ut en del som de kan få låna? Då kan ni behålla det som känns viltigt för er och ändå inte sabba relationen till systern. 


    Så en sådan liten skitanledning ska sabba hela relationen med systern? Då är det nog ändå inget att hänga i granen 
  • Anonya
    Anonym (...) skrev 2024-05-14 17:41:45 följande:
    Du säger ju till sambon hur det ligger till, att du inte vill låna ut, det är till systern dy säger att ni sålt...
    Att ljuga är sällan bra. Det blir jättekonstigt om systern märker att nästa barn TS med pojkvän får har samma saker som det äldre barnet hade. Det märks ju helt klart att ni inte sålt sakerna.
  • Anonym (Lilla q)
    EpicF skrev 2024-05-15 10:58:16 följande:
    Jag menar det inlägg jag citerade. Vilket du hade förstått om du faktiskt hade bemödat dig med att läsa före du kommenterar. 
    Men just den biten verkar ett stort problem på familjeliv... 

    Om du också har läst mitt inlägg där jag svarat på trådstarten så ser du att vi har samma uppfattning... 
    En annan sak som är ett stort problem på denna sidan är att vissa människor MÅSTE ha taggarna ut och vara elaka. Nä?.Jag har inte läst ALLA inlägg. Jag har bara läst TS inlägg. Jag ber om ursäkt för att jag missförstod ditt inlägg. 
  • Anonym (Nooo)

    Säg bara nej, att du har sorterat allt och sparat till nummer två. Hänvisa till att det finns mycket fint på marketplace.

    Jag köpte nya väldigt fina kläder till min förstfödda - blev en hel del. Lånade inte ut mycket, men de få saker jag fick tillbaka hade kräkfläckar och annat skumt som inte gick bort. Urtvättat osv. Så tråkigt när man försöker vara snäll och hjälpa någon annan spara pengar. Men jag var glad att jag lånat ut lite som jag inte var rädd om. Jag är alltid rädd om kläder, fläckbehandlar och tvättar i låga temperaturer väl sorterat. Andra gör inte det tyvärr utan slänger in hejvilt blandade färger och blaffar på i 60+ grader.

    Nu när min andra kom var det sååå roligt att plocka fram alla dessa fina, välsorterade kläder och klä upp honom i precis som jag gjorde med storebror. Nästan inte köpt något nytt alls till honom - för allt jag hade var så fint och hade så mycket så finns liksom inget behov.

    Så ja - låna INTE ut! Även om det är släktingar, nära vänner osv så är folk tyvärr inte rädda om saker. Och även om det är det så sliter det ju ändå att ett barn ska bära kläderna igen med allt vad det innebär.

  • Lönnsirap

    Min princip är att inte låna ut saker som man inte vill ha tillbaka i sämre skick än man kan vänta. 

    Så rensa ut det du känner för och ge bort, och behåll det du vill spara. Precis som du säger slits det av att användas.

  • Anonym (Danne)

    Vill du inte, gör det inte. Varför ska de åka snålskjuts på era prylar? Hade ju varit en annan sak om ni inte skulle ha fler barn men om ni ska ha fler barn ska ni ju absolut spara allt. Stå på dig!

Svar på tråden Vill inte låna ut bebis kläder