• Anonym (Mama)

    Bebis sover bara när ammar

    Min bebis på 6 månader somnar ofta i min famn ammandes både på dagen och inför natten. Bebis sover bra ofta 11 timmar på natten och 3 vilor på dagen om ca 1-2 timmar förutom sista som är 30 min. Bebisen vill dock ha bröstet som napp, vägrar vanlig napp, och vaknar inom ett par minuter om jag lyckas lägga ner och krypa iväg. Bebisen behöver alltså ligga i min famn och snutta för att sova. Jag skulle vilja att bebis kan sova själv eller i vagn på dagen och kanske en stund själv på kvällen då jag känner att det vissa dagar tar på mig att vara så låst dygnet runt. Vill också att pappan ska kunna natta så småningom, ska på ett firande om 2 månader och vill gärna att pappa ska kunna natta då. 


    sele kan bebis sova i ibland men kortare stund, dock vaknar bebisen av ljud då så blir ändå inte fri utan måste stå upp och vagga eller sitta på pilatesboll, vaknar direkt annars. 


    någon som haft liknande när bebis varit 6 månader, hur har ni gjort? Tränat eller väntat tills bebis blir ännu äldre?

  • Svar på tråden Bebis sover bara när ammar
  • Anonym (Rosie)

    Min dotter var likadan att hon somnade till bröstet och som för dig så vägrade hon napp.
    Jag delammade så inför nattningen fick hon ersättning och snutt på bröstet tills hon somnade, gick oftast snabbt då hon var mätt på ersättningen redan. 
    Mitt på dagen gav jag också ersättning och IBLAND en snutt på bröstet men oftast dom ade hon av ersättningen och när vagnen var i rullning.
    Jag tror att växlingen med ersättning och bröstet gjorde att hon inte krävde så mycket tid vid bröstet och vid 1 årsåldern ville hon oftast bara ha en snutt efter förskolan ( mys stund med närhet och anknytning) och lite inför kvällen.
    Upplevde inga problem med mitt upplägg och bonus blev att inte bara jag kunde ge mjölken.

  • Anonym (Mama)
    Anonym (Rosie) skrev 2024-05-14 15:44:56 följande:

    Min dotter var likadan att hon somnade till bröstet och som för dig så vägrade hon napp.
    Jag delammade så inför nattningen fick hon ersättning och snutt på bröstet tills hon somnade, gick oftast snabbt då hon var mätt på ersättningen redan. 
    Mitt på dagen gav jag också ersättning och IBLAND en snutt på bröstet men oftast dom ade hon av ersättningen och när vagnen var i rullning.
    Jag tror att växlingen med ersättning och bröstet gjorde att hon inte krävde så mycket tid vid bröstet och vid 1 årsåldern ville hon oftast bara ha en snutt efter förskolan ( mys stund med närhet och anknytning) och lite inför kvällen.
    Upplevde inga problem med mitt upplägg och bonus blev att inte bara jag kunde ge mjölken.


    Tack för svar. När började du med ersättnin? var det i syfte att underlätta med sömnen då? 


    vill ju helst bara amma och ge vanlig mat, har börjat smått med mat nu men kommer ju ta ett tag innan bebis faktiskt blir mätt av maten.

  • Anonym (Rosie)
    Anonym (Mama) skrev 2024-05-15 06:52:36 följande:

    Tack för svar. När började du med ersättnin? var det i syfte att underlätta med sömnen då? 


    vill ju helst bara amma och ge vanlig mat, har börjat smått med mat nu men kommer ju ta ett tag innan bebis faktiskt blir mätt av maten.


    Jag började redan vid 3 månaders ålder då jag fick för lite bröstmjölk.
Svar på tråden Bebis sover bara när ammar