• Anonym (Medicin)

    Tillfällfig hänsyn till medicinrelaterat humör?

    Jag ska äta en medicin under en dryg vecka. Medicinen, i den dos jag äter den just nu, gör mig väldigt arg. Jag har kort stubin, är irriterad, lättretad och stressad i kroppen. Jag gör allt jag kan för att hantera det här och gör avslappningsövningar dagligen och ser till att motionera ordentligt och inte vara hungrig (men medicinen gör mig också mycket hungrig).

    Min man visar absolut noll förståelse för mitt tillfälliga humör. Jag har bett om förståelse och att han inte provocerar mer än nödvändigt. Han ska så klart inte behöva trippa på tå, men behöver inte heller retas mer än nödvändigt. Jag ska till exempel på tjänsteresa i veckan, samma dag som ena barnet har simning. Hon pratade om en sak gällande håret och jag förklarade att pappa fick fixa det när han tvättar håret efter simningen. Han stod då och flinade och retades med ett "hahaha, vi får väl se om det tvättas nåt hår då". Inget allvarligt skämt, men helt onödigt nu när mitt humör är som det är. När jag svarade med irriterad och spänd röst, blev stämningen så klart spänd och han sur för att jag var sur.

    Kan man förvänta sig lite extra hänsyn den veckan det handlar om? Det är inte särskilt ofta det sker, en gång per år kanske.

  • Svar på tråden Tillfällfig hänsyn till medicinrelaterat humör?
  • Anonym (Medicin)
    Anonym (jaha) skrev 2024-05-16 18:12:12 följande:

    Muttrar eller skriker, det är löjligt att påstå att barn inte påverkas av hur föräldrarna beter sig. ALLT föräldrar gör påverkar barnen, det är mer en fråga om hur och i vilken utsträckning.

    Bra att det löst sig just nu, men dina problem kommer du förmodligen ha länge och du borde fundera lite hur det påverkar din familj och hur du ska hantera det i ett längre perspektiv än just nu. Man kan bara räkna med andras tålamod så länge, förr eller senare tar det slut.
    Jag ställer samma fråga som Räkan, är du alltid på topp? Aldrig stressad inför en resa, av plötsligt händelse på jobbet eller när barnen varit sjuka omlott i fyra veckor? Råkar du aldrig ut för något som påverkar ditt humör det minsta?
  • Anonym (jaha)
    Agda90 skrev 2024-05-17 09:33:59 följande:
    Det kan ju mannen också göra istället för att pika. Går åt två håll det där
    Eller så kan man låta bli att blanda ihop aktion och REaktion, källan till problemen är TS inte hennes man, det är hon och inte han som har problem med sitt humör.

    Sen behöver han såklart inte göra det värre men vi ska inte lägga ansvaret för TS problem på honom. HON äger problemet och därmed borde det vara upp till henne och inte andra att hitta en lösning som funkar annat än att bara förvänta sig att andra bara ska acceptera det.
  • Anonym (jaha)
    Räkan77 skrev 2024-05-17 11:05:31 följande:
    Så du menar att du är på topp alla veckor hela året och att det är ett måste för att kunna leva i en familj?

    Hur ska TS kunna planera för detta? Hon behöver mmedicinennär hon blir dålig och den ger biverkningar i EN vecka. Vet du hur många andra föräldrar som mår dåligt i många veckor under året? Nog ska övriga i familjen kunna ha förståelse för detta? Och det verkar inte gå någon nöd på familjen, men mannen i familjen verkar vara jävligt störig under denna vecka. Men det går ju också över så ingen ko på isen.

    Du menar alltså att du inte kan förstå skillnaden mellan att känna saker och hur man hanterar det man känner? Man kan känna vad man vill men man behöver inte låta det gå ut över andra. 

    Om det är EN vecka eller 14 veckor är irrelevant, det spelar liksom ingen roll om du tycker EN vecka är helt ok, det är inte du som ska leva med det utan hennes familj och bevisligen fungerar inte deras nuvarande strategi med att bara förvänta sig att alla ska acceptera det. Då behöver de hitta en annan lösning som faktisk funkar oavsett vad du eller jag tycker.

    Vi kan säkert sitta här och ha SM i vem som är dummast, hon eller han men det kommer ju inte lösa TS problem ändå, eller?
  • Anonym (H)
    Anonym (Medicin) skrev 2024-05-17 11:41:28 följande:
    Jag ställer samma fråga som Räkan, är du alltid på topp? Aldrig stressad inför en resa, av plötsligt händelse på jobbet eller när barnen varit sjuka omlott i fyra veckor? Råkar du aldrig ut för något som påverkar ditt humör det minsta?
    Vad spelar sånt för roll? Du utsätter din familj oavsett skälen till varför du utsätter dom för sånt. Sköt dig själv och ta ansvar för ditt beteende. Kan du inte behärska dig så borde du rimligen avlägsna dig från situationen.
  • Anonym (jaha)
    Anonym (H) skrev 2024-05-17 12:08:46 följande:
    Vad spelar sånt för roll? Du utsätter din familj oavsett skälen till varför du utsätter dom för sånt. Sköt dig själv och ta ansvar för ditt beteende. Kan du inte behärska dig så borde du rimligen avlägsna dig från situationen.
    Jag misstänker att den här tråden inte handlar så mycket om att faktiskt lösa något utan om att få det bekräftat av andra att hon har rätt och det är hennes man som är jätte jätte dum och det kommer ju TS såklart få här på FL så på så sätt har ju tråden uppfyllt sitt syfte.

    Det kommer såklart inte lösa nånting men känns säkert skönt för TS att få höra det. Man få väl hålla tummarna för att hennes man inte tröttnar och begär ut en skilsmässa.
  • Anonym (H)
    Anonym (jaha) skrev 2024-05-17 12:44:12 följande:
    Jag misstänker att den här tråden inte handlar så mycket om att faktiskt lösa något utan om att få det bekräftat av andra att hon har rätt och det är hennes man som är jätte jätte dum och det kommer ju TS såklart få här på FL så på så sätt har ju tråden uppfyllt sitt syfte.

    Det kommer såklart inte lösa nånting men känns säkert skönt för TS att få höra det. Man få väl hålla tummarna för att hennes man inte tröttnar och begär ut en skilsmässa.
    Jag tror inte att den generella uppfattningen på fl är att "dumhet" är acceptabelt. Sen så undrar jag naturligtvis vilken vuxen människa som går omkring och fäktar "luften är fri" oavsett. Låter som en idiot.
  • Anonym (H)

    Tycker också det verkar gå inflation i uppfattningen att omgivningen ska acceptera hemska saker bara för att det på något sätt är "synd" om människan som utför det. Visst, ts barn som vuxna kanske får höra i terapi att din mamma var sjuk, inte blir dom mindre utsatta och påverkade för det.

  • ciann
    Anonym (Medicin) skrev 2024-05-12 21:18:07 följande:
    Tillfällfig hänsyn till medicinrelaterat humör?

    Jag ska äta en medicin under en dryg vecka. Medicinen, i den dos jag äter den just nu, gör mig väldigt arg. Jag har kort stubin, är irriterad, lättretad och stressad i kroppen. Jag gör allt jag kan för att hantera det här och gör avslappningsövningar dagligen och ser till att motionera ordentligt och inte vara hungrig (men medicinen gör mig också mycket hungrig).

    Min man visar absolut noll förståelse för mitt tillfälliga humör. Jag har bett om förståelse och att han inte provocerar mer än nödvändigt. Han ska så klart inte behöva trippa på tå, men behöver inte heller retas mer än nödvändigt. Jag ska till exempel på tjänsteresa i veckan, samma dag som ena barnet har simning. Hon pratade om en sak gällande håret och jag förklarade att pappa fick fixa det när han tvättar håret efter simningen. Han stod då och flinade och retades med ett "hahaha, vi får väl se om det tvättas nåt hår då". Inget allvarligt skämt, men helt onödigt nu när mitt humör är som det är. När jag svarade med irriterad och spänd röst, blev stämningen så klart spänd och han sur för att jag var sur.

    Kan man förvänta sig lite extra hänsyn den veckan det handlar om? Det är inte särskilt ofta det sker, en gång per år kanske.


    Jag tycker det är rimligt att din man tar det lugnt med pikandet när du äter medicin. Han kan undvika att trycka på knappar som triggar i en vecka. Det är ju inte så svårt att säga Jag fixar hårtvätt istället för ha ha vi får väl se.

     
  • Anonym (jaha)
    Anonym (H) skrev 2024-05-17 12:47:44 följande:
    Jag tror inte att den generella uppfattningen på fl är att "dumhet" är acceptabelt. Sen så undrar jag naturligtvis vilken vuxen människa som går omkring och fäktar "luften är fri" oavsett. Låter som en idiot.
    Så borde det vara men tyvärr verkar ju minst hälften av alla trådar på FL mest handla om att man vill sura och få andras förståelse och bekräftelse än att faktiskt lösa sina problem och folk bli skitsura när det inte blir så och ännu surare när det sen skiter sig. Ungefär som att det kommer som nån slags överraskning att relationen sket sig för att man struntade i att faktisk lösa problem utan drog på sig offerkoftan och tyckte synd om sig själv istället.

    Det är inte så svårt att förstå varför så få relationer håller när man beter sig så ofattbart barnsligt och får medhåll. Folk kan sitta i åratal och diskutera vem är dummast i världen men prata lösningar vill man absolut inte göra.
  • Anonym (jaha)
    Anonym (H) skrev 2024-05-17 12:51:51 följande:

    Tycker också det verkar gå inflation i uppfattningen att omgivningen ska acceptera hemska saker bara för att det på något sätt är "synd" om människan som utför det. Visst, ts barn som vuxna kanske får höra i terapi att din mamma var sjuk, inte blir dom mindre utsatta och påverkade för det.


    Absolut, idag verkar det mesta handla om att andra alltid ska acceptera och anpassa sig till allt man gör. Alla snackar om att ta ansvar men det är alltid någon annan som ska ta det, själv behöver man såklart inte det.

    Sverige är nog det enda land jag känner till där att kritisera en person som gör fel är värre än att faktisk göra fel. Att göra fel är tydligen bara mänskligt men att tycka någon gör fel och säga det är tydligen helt omänskligt. Man får tycka så men man får absolut inte säga det utan man måste klappa folk på ryggen och tycka synd om personen oavsett hur fel den gör vilket givetvis leder till att ingen kommer ta ansvar för sina problem/brister för man får ju bara förståelse och ryggklappar ändå hur man än gör.
  • Tow2Mater
    Agda90 skrev 2024-05-17 09:33:59 följande:
    Det kan ju mannen också göra istället för att pika. Går åt två håll det där
    jag tänkte mer på saker som jackor på golvet  och trosor i tvätten. Man kan ju låta bli att tjata på allt och alla om det handlar om typ en vecka.
Svar på tråden Tillfällfig hänsyn till medicinrelaterat humör?