• Anonym (??)

    Får personal på skolan umgås med elever utanför skoltid?

    Hej! Jag har en dotter på 13 år (snart 14) hon tillbringar väldigt mycket tid i skolan med en vuxen, det är inte en lärare men vet inte riktigt vad man ska kalla det. Nu är det ju 5 lediga dagar framför oss och denna vuxna har frågat min dotter om hon vill ta en fika någon gång bara för att prata. Är detta rätt? Den vuxna är en tjej och jag vet hur mycket de pratar, de har varandra på snap osv. Men är det ens lagligt, snälla hjälp?

  • Svar på tråden Får personal på skolan umgås med elever utanför skoltid?
  • Anonym (Lärare)

    Lagligt, självklart. Moraliskt rätt, NEJ!! Personal ska inte umgås med elever privat och detta luktar grooming lång väg! Det är fullständigt olämpligt som hen håller på!

    Ta känslan på allvar, prata med rektorn! Kontakta personen i fråga och förbjud hen att kontakta ert barn med hot om polisanmälan om hen inte slutar.

    Prata med dottern om grooming och att vissa kontakter inte är lämpliga även om det inte finns några som helst baktankar.

  • Anonym (Lärare)
    Anonym (??) skrev 2024-05-08 22:55:50 följande:
    Hon är elevassistent, inte för min dotter utan för en annan elev. Men det är hon som håller i elevcafeet som finns på skolan, och sen har hon även ett liten rum som är öppet under lunchrasten, där man antingen bara kan sitta och prata eller låna tillexempel, biljardgrejer och pingisgrejer.
    Ok, såg nu att det är en kvinna så grooming mindre troligt men fortfarande totalt olämpligt och ni ska fortfarande prata med både rektor, kvinnan och dottern.
  • Anonym (Soya)
    Anonym (SL) skrev 2024-05-09 05:56:20 följande:
    Fast det där är ju inte sant. 
    Eftersom ts dotter är 13 kan hon ju söka upp exempelvis kuratorn själv och ha samtal utan att föräldrarna informeras. Men samtalen sker på/i samband med skoltid så klart..
    Nu var det inte en kurator men bara så att det blir rätt...

    Kuratorn har ju utbildning i att hjälpa? Jag skrev att personer UTAN viss utbildning inte bör hjälpa barn bakom ryggen på deras föräldrar! En kurator är ju en annan sak, de vet ju hur de ska kunna hjälpa barnet eller slussa vidare till annan person om de inte kan.


    Vi säger att elevassistenten försöker hjälpa massa barn och det blir helt fel, vem tar då ansvar över det?

  • Anonym

    Tyvärr har även kvinnor olämpliga relationer med minderåriga.
    Du måste prata med rektor
    Skolpersonal ska inte stämma träffa med elever på fritiden

  • Anonym (SL)
    Anonym (Soya) skrev 2024-05-09 18:31:27 följande:

    Kuratorn har ju utbildning i att hjälpa? Jag skrev att personer UTAN viss utbildning inte bör hjälpa barn bakom ryggen på deras föräldrar! En kurator är ju en annan sak, de vet ju hur de ska kunna hjälpa barnet eller slussa vidare till annan person om de inte kan.


    Vi säger att elevassistenten försöker hjälpa massa barn och det blir helt fel, vem tar då ansvar över det?


    Du har alldeles rätt, jag läste för fort.
    Sorry.

    Nu kan ju alla vuxna i skolan vara stöd åt barn och ungdomar, det handlar om att kunna skapa relation och att kunna lyssna...det behöver man inte ha socionomutbildning för att kunna göra.
    Eftersom lärare och elevassistenter är närmast barnen så är det oftast de som barnen vänder sig till och det behöver de kunna hantera...
    Men det ska självklart ske på ett proffesionellt sätt.

    Jag har jobbat som skolkurator i många år så jag vet vad jag pratar om...jag har handlett många lärare, fritidspersonal och elevassistenter i just detta...Det är ett av mina huvuduppdrag skulle jag säga..
    Många just elevassistenter har ett väldigt tufft uppdrag då de ofta jobbar som stöd för barn med exempelvis npf-diagnoser, hemmasittare etc och behöver ha väldigt god lyssnarförmåga för att kunna genomföra sitt uppdrag..

    Elevassistenten i TS fall verkar ha ett lite öppet uppdrag, iom cafét och där blir det nog säkert en hel del lite mer förtroliga samtal med elever. Inget konstigt alls tänker jag. 
    Men jag tänker att hon kanske blivit lite "hjälpnödig" och då tappat gränserna lite i och med att hon gör saker på fritiden..vilket kan bli förvirrande för barnen men inte heller bra för hennes egen del...

    Jag skulle prata med dottern och säga att det är fint att det finns vuxna som bryr sig på skolan men att det är viktigt att ha "lov", både för vuxna och barn.

    Sen prata med elevassistenten om det på måndag om att det känns märkligt...
  • Anonym (Soya)
    Anonym (SL) skrev 2024-05-09 20:07:13 följande:
    Du har alldeles rätt, jag läste för fort.
    Sorry.

    Nu kan ju alla vuxna i skolan vara stöd åt barn och ungdomar, det handlar om att kunna skapa relation och att kunna lyssna...det behöver man inte ha socionomutbildning för att kunna göra.
    Eftersom lärare och elevassistenter är närmast barnen så är det oftast de som barnen vänder sig till och det behöver de kunna hantera...
    Men det ska självklart ske på ett proffesionellt sätt.

    Jag har jobbat som skolkurator i många år så jag vet vad jag pratar om...jag har handlett många lärare, fritidspersonal och elevassistenter i just detta...Det är ett av mina huvuduppdrag skulle jag säga..
    Många just elevassistenter har ett väldigt tufft uppdrag då de ofta jobbar som stöd för barn med exempelvis npf-diagnoser, hemmasittare etc och behöver ha väldigt god lyssnarförmåga för att kunna genomföra sitt uppdrag..

    Elevassistenten i TS fall verkar ha ett lite öppet uppdrag, iom cafét och där blir det nog säkert en hel del lite mer förtroliga samtal med elever. Inget konstigt alls tänker jag. 
    Men jag tänker att hon kanske blivit lite "hjälpnödig" och då tappat gränserna lite i och med att hon gör saker på fritiden..vilket kan bli förvirrande för barnen men inte heller bra för hennes egen del...

    Jag skulle prata med dottern och säga att det är fint att det finns vuxna som bryr sig på skolan men att det är viktigt att ha "lov", både för vuxna och barn.

    Sen prata med elevassistenten om det på måndag om att det känns märkligt...
    Precis, det måste ju inte vara fel att elevassistenten pratar med elever, som jag skrev i mitt första inlägg beror det ju helt på vad ts dotter behöver hjälp med.
    Det kan ju vara att bara ha en annan vuxen att prata mer allmänt med, eller några mer ytliga bekymmer. Det är ju mer om det är så att elevassistenten tror att ts dotter mår dåligt på något sätt som det kan bli fel, tänker jag. Då är det ju viktigt att det är någon med utbildning som hjälper. 
  • Anonym (D)

    Förmodligen mår din dotter dåligt och anförtror sig till denne person. Som bara är en ung tjej som vill hjälpa och känner sympati. 

  • Anonym
    Anonym (D) skrev 2024-05-09 20:16:09 följande:

    Förmodligen mår din dotter dåligt och anförtror sig till denne person. Som bara är en ung tjej som vill hjälpa och känner sympati. 


    Det är oprofessionellt att stämma träffa med elever på fritiden utanför skolan.
    Det är viktigt att någon på skolan talar med assistenten så det inte händer fler gånger
  • Anonym (Ellen)
    Anonym (D) skrev 2024-05-09 20:16:09 följande:

    Förmodligen mår din dotter dåligt och anförtror sig till denne person. Som bara är en ung tjej som vill hjälpa och känner sympati. 


    Skulle säga samma sak. Man har ofta mer kontakt med elever som mår dåligt. När jag jobbat med ensamkommande tidigare så har man ju haft mycket kontakt med dessa efter att det slutat på just min verksamhet. Vem ska de fråga saker när det kommer till Sverige? Man blir ju automatiskt deras lots i Sverige och liksom jag har följt med dessa till studievägledare och allt möjligt. Jag har gjort det på min fritid liksom? 
  • Anonym (D)
    Anonym skrev 2024-05-09 20:44:17 följande:
    Det är oprofessionellt att stämma träffa med elever på fritiden utanför skolan.
    Det är viktigt att någon på skolan talar med assistenten så det inte händer fler gånger
    Det säger jag inget om. Jag förklarade bara hur tjejen förmodligen tänker och dottern. 

    För mig skulle det vara viktigare att inte köra över min dotters vilja. 
  • LFF
    Anonym (SL) skrev 2024-05-09 05:56:20 följande:
    Fast det där är ju inte sant. 
    Eftersom ts dotter är 13 kan hon ju söka upp exempelvis kuratorn själv och ha samtal utan att föräldrarna informeras. Men samtalen sker på/i samband med skoltid så klart..
    Nu var det inte en kurator men bara så att det blir rätt...
    Det gäller även yngre barn som tar kontakt med kuratorn. Kuratorn har tystnadsplikt. Mina barn går i fyran och under detta läsår vet jag att de gått till kuratorn för att barnen varit öppna om det med mig. Jag tror att de även var där under förra läsåret. Varken kurator eller skola har informerat oss föräldrar om det hela. 
  • Anonym (Soya)
    LFF skrev 2024-05-10 06:40:26 följande:
    Det gäller även yngre barn som tar kontakt med kuratorn. Kuratorn har tystnadsplikt. Mina barn går i fyran och under detta läsår vet jag att de gått till kuratorn för att barnen varit öppna om det med mig. Jag tror att de även var där under förra läsåret. Varken kurator eller skola har informerat oss föräldrar om det hela. 
    Som sagt så skrev jag om personal som INTE är utbildad till att hjälpa barn som mår dåligt bör kontakta föräldrarna om de anser att barnet behöver en samtalskontakt. Eller lotsa barnet vidare till kuratorn. Kuratorn ska givetvis inte kontskta föräldrarna om det inte är nödvändigt. Men en icke utbildad personal bör ju inte försöka hjälpa barn på egen hand om de inte har rätt kunskap och utbildning för att göra det när de gör det i skolans namn så att säga. Blir det fel, vem tar ansvar?
  • Anonym (SL)
    LFF skrev 2024-05-10 06:40:26 följande:
    Det gäller även yngre barn som tar kontakt med kuratorn. Kuratorn har tystnadsplikt. Mina barn går i fyran och under detta läsår vet jag att de gått till kuratorn för att barnen varit öppna om det med mig. Jag tror att de även var där under förra läsåret. Varken kurator eller skola har informerat oss föräldrar om det hela. 
    Man brukar säga att gränsen går vid 12.

    Att gå nåt enstaka samtal är ju en sak. Skulle aldrig avvisa ett barn som kommer på egen hand.
    Beroende vad samtalet handlat om så kanske jag inte ens berättar att samtalet ägt rum. Ofta kommer yngre barn i grupp och mest vill ha hjälp att reda ut saker som hänt på rasten.
    Men om det ska bli återkommande, då bör föräldrarna definitivt informeras och ge sitt godkännande till kontakten.
    Barn över 12 år kan gå till kuratorn även om föräldrarna inte vill det.
  • LFF
    Anonym (Soya) skrev 2024-05-10 07:23:47 följande:
    Som sagt så skrev jag om personal som INTE är utbildad till att hjälpa barn som mår dåligt bör kontakta föräldrarna om de anser att barnet behöver en samtalskontakt. Eller lotsa barnet vidare till kuratorn. Kuratorn ska givetvis inte kontskta föräldrarna om det inte är nödvändigt. Men en icke utbildad personal bör ju inte försöka hjälpa barn på egen hand om de inte har rätt kunskap och utbildning för att göra det när de gör det i skolans namn så att säga. Blir det fel, vem tar ansvar?
    Jag besvarade inte ditt inlägg utan det som sa att från barnen är 13 kan de söka kuratorn utan att föräldrarna informeras.
  • Anonym (Soya)
    LFF skrev 2024-05-10 10:05:05 följande:
    Jag besvarade inte ditt inlägg utan det som sa att från barnen är 13 kan de söka kuratorn utan att föräldrarna informeras.
    Ok jag förstår. 
  • Anonym
    Anonym (D) skrev 2024-05-10 06:34:59 följande:
    Det säger jag inget om. Jag förklarade bara hur tjejen förmodligen tänker och dottern. 

    För mig skulle det vara viktigare att inte köra över min dotters vilja. 
    Ibland måste vi föräldrar vägleda våra barn.
    Att en skolpersonal vill stämma träffa med minderårig elev på fritiden utanför skolbyggnaden är ett tillfälle där vi förälder behöver kliva in och säga stopp. Samt även meddela rektor.
  • Anonym (D)
    Anonym skrev 2024-05-10 10:22:19 följande:
    Ibland måste vi föräldrar vägleda våra barn.
    Att en skolpersonal vill stämma träffa med minderårig elev på fritiden utanför skolbyggnaden är ett tillfälle där vi förälder behöver kliva in och säga stopp. Samt även meddela rektor.
    Håller inte med. 

    Det är ett tillfälle där vi förälder behöver kliva in och visa vår närvaro. Att vi ser och hör. Vi bekräftar - jag ser att du fått en ny vän. Vem är detta? Det är så man skapar tillit. Inte genom att förbjuda. 
  • Anonym (Olämpligt)

    Direkt olämpligt. 


    Jag skulle under inga omständigheter umgås med elever privat. Träffar jag elever på stan/i affär/andra sammanhang så pratar jag med dem. Skulle dock ALDRIG stämma träff med en elev utanför skoltid. Lika lite som ens läkare skulle göra det. Jag är ändå kvinna och kanske inte lika utsatt för att folk ska tänka sexuella övergrepp direkt  


    Jag sitter som fackligt ombud för Sveriges lärare och har precis deltagit på ett varnande samtal för en (obehörig) lärare som rörde sig med elever själv, utanför skolområdet. Vår rektor såg ytterst allvarligt på detta och jag håller med.

    Jag tycker du bör signalera till rektorn att elevassistenten har svårt med sina professionella gränser. 

Svar på tråden Får personal på skolan umgås med elever utanför skoltid?