• Anonym (Nallemajja)

    Kvinna! Vem möter du helst i skogen?

    En björn eller en man? 

  • Svar på tråden Kvinna! Vem möter du helst i skogen?
  • Anonym (Björnen sover....inte)
    Anonym (Björn...) skrev 2024-05-09 07:08:30 följande:
    Riskbedömning:
    Björnar: jag vet att ALLA björnar kan vara farliga men är som regel räddare för mig än jag är för dem och kan lätt skrämmas bort med lite oljud. Alternativt att jag lägger mig blick stilla och "spelar död"

    Män: jag vet att de flesta män är ofarliga MEN det finns också ett gäng som inte är det. Tyvärr har inte de farliga männen några varningsskyltar utan ser ut som helt vanliga män och därmed behöver alla män betraktas som potentiellt farliga. 

    Risken att råka ut för en rovdjursattack är rätt liten. 1 av 4 kvinnor kommer att ha råkat ut för sexuellt ofredande eller våld från en man. 

    Om du har en godisskål med lika dana godisar och vet att var 10 (hypotetiskt) gör dig sjuk, skulle du äta ur skålen då?

    Är det trist för de, faktiskt, bra männen att hamna i samma "korg" som de dåliga? Absolut. Hur många gånger som jag och andra kvinnor fått höra "jag är faktiskt en schysst kille så kom igen nu, ge mig en chans" och där det sen går över till att man kallas för diverse fula ord och det ska göras onämnbara saker mot en när man trevligt säger "nej" är fler än noll. 

    Så, med en björn (eller annat rovdjur) vet jag vad jsg får. Med en okänd man, not so much.

    Förresten, som jag läste någonstans: om jag, som kvinna, blir överfallen av en björn kommer folk att tro mig. Om jag blir överfallen av en man kommer det att frågas "vad gjorde du där, vad hade du på dig, hur betedde du dig?" etc.

    Visst kan man som kvinna låta rädsla styra sitt liv och därmed aldrig åka ut i naturen för att det är 0,00001% risk att bli dödad av en man.


    Här kommer tips vad du mer bör undvika.


     Gå en promenad i parken. Du kan bli överfallen. Åsknedslag. Träd som faller ner.


    Bruka Alkohol, tobak eller alla former av droger
    Åka eller köra bil
    CyklaTräna på gym (risk på vägen, risk att skadas på utrustningen, risk att få hjärtattack)
    Åka och shoppa. Risk för pistolgalning på köpcentret
    Skicka dina barn till skolan. Risk för skolskjutning/knivattack
    Stöta på en psykiskt sjuk kvinna. Alla kvinnor är potentiellt psykiskt sjuka mördare.

  • Anonym (Björn...)
    Anonym (Björnen sover....inte) skrev 2024-05-09 11:30:26 följande:

    Visst kan man som kvinna låta rädsla styra sitt liv och därmed aldrig åka ut i naturen för att det är 0,00001% risk att bli dödad av en man.


    Här kommer tips vad du mer bör undvika.


     Gå en promenad i parken. Du kan bli överfallen. Åsknedslag. Träd som faller ner.


    Bruka Alkohol, tobak eller alla former av droger
    Åka eller köra bil
    CyklaTräna på gym (risk på vägen, risk att skadas på utrustningen, risk att få hjärtattack)
    Åka och shoppa. Risk för pistolgalning på köpcentret
    Skicka dina barn till skolan. Risk för skolskjutning/knivattack
    Stöta på en psykiskt sjuk kvinna. Alla kvinnor är potentiellt psykiskt sjuka mördare.


    Jag gör en riskbedömning varenda dag. Det betyder inte att jag låter eventuell rädsla styra mitt liv. 

    Jag svarade på frågan. Du började muttra om riskbedömning, jag bemötte det. Tyvärr verkar du ha svårt att flrstå den riskbedömning som kvinnor behöver göra i kontakten med män eftersom de farliga männen inte har någon varningsskylt. Istället för att kritisera och förlöjliga kvinnors erfarenheter kanske du skulle fundera över varför många kvinnor resonerar som jag. En av fyra kvinnor råkar ut för gränslösa eller våldsamma män (och då gissar jag att det finns ett mörkertal). Så gott som varenda kvinna jag träffat har minst en erfarenhet av män som inte accepterat att man inte är intresserad. 

    Hatar jag män? Absolut inte. 
  • Tobben
    Gullvivor skrev 2024-05-09 09:07:17 följande:

    Pest eller kolera, hade blivit lika rädd.


    Komiskt svar då du jämför äpplen och päron i båda fallen.
    Solig
  • Anonym (A)

    Björn! Det vore en helt fantastisk upplevelse. Lite läskigt förstås men svenska brunbjörnar är skygga och attacker är ju väldigt ovanliga om de inte är stressade eller provocerade. Björnmamma med ungar skulle jag vara livrädd för dock. 


    Jag vet inte om jag skulle bli rädd för en man i skogen. Jag vandrar en del och då händer det att jag möter en man i skogen men man ser oftast på utrustningen att det är en annan vandrare.

    Statistiskt så är det väldigt ovanligt med överfall i skogen. Den farligaste platsen för kvinnor är fortfarande hemmet Jag skulle bli betydligt mer rädd av att möta en man i stan på väg hem i natten. 

  • Anonym (JB)

    En man. Jag är livrädd för björnar. Jag har större chans att kunna springa ifrån en man och chansen är dessutom står att han inte är beväpnad, som björnar är med tänder och klor. 
    Dessutom är det lättare att klubba ner en karl och fler kanske vågar ingripa om det är en man som angriper istället för en björn. 

    Det trista är dock att en man får man inte skjuta om han attackerar någon...

  • Jemp

    En björn hade ju varit jättehäftigt! Men hade ju haft hjärtat mer i halsgropen då än när jag mötte en man i skogen senast idag. 


    Är inte rädd för att vara i skogen. Eller för män i allmänhet.

  • Anonym (H)

    Helst inget av det, men jag säger en man - tror att risken att en man är farlig, är mycket mindre än björnen

  • Anonym (JK)
    Anonym (Björn...) skrev 2024-05-09 09:39:41 följande:
    Dödlig utgång i möte med björn är väldigt liten.

    Attack av björn mot människa, också väldigt liten. 

    www.de5stora.com/om-rovdjuren/artfakta/brunbjorn/ar-bjornen-farlig/

    "Skandinaviska forskare har cirka 600 gånger medvetet närmat sig sändarförsedda björnar för att undersöka hur de reagerar. Resultatet visar att de allra flesta björnar gav sig av från platsen och ingen björn visade aggresivt beteende. En del björnar låg kvar i sitt gömställe och tryckte tills människan passerat och gick sedan därifrån. Resultatet visar också att björnar som mött en människa blev mer försiktig i flera dagar efter mötet, vilket visade sig genom att de var mer nattaktiv."

    "Under tidsperioden 1977-2019 känner vi till 61 personer som varit med i incidenter med björn. Med incident menas att björnen har skadat personen eller betett sig hotande/aggressivt."

    Så nej, det är ingen större risk att jag dör om jag träffar på en björn i skogen och jag kan därmed berätta om det och bli trodd.

    Nu skrev du ju om du blir överfallen av björnen kan du berätta om det och folk kommer tro sig , inte om du träffar på en björn.

    https://www.tv4.se/artikel/7LND5vW5I82nTcMi9vyGCC/paer-oeverlevde-bjoernattacken-fortfarande-moerbultad-det-spaenner-och-drar


    Där står om en som överlevde , de var två stycken och han hade skjutvapen. Han fick hud transplanterad till ansiktet.. så ja att folk tror honom stämmer nog. Men du skulle utan skjutvapen och ensam med störst sannolikhet klara dig utan en skråma? När en björn attackerar dig alltså, inte bara för att du ser en Björn. 

    Och du jämför ju äpplen och päron med det där om nån skulle tro dig. I en rättegång måste man ju försäkra sig om att det verkligen har hänt , det hade inte funkat om domaren och nämdemännen hade sagt att ok , du säger det så då tror vi dig. Även om jag tycker det är hemskt att så få våldtäktsmän blir dömda så kan man ju inte dömd bara för att nån säger nånting. Men oftast när det gäller just överfallsvåldtäkter vet jag att det är lättare , det är svårare när det är en person man känner i hemmet t.ex eller nån man har följt med hem. 

    Du kan inte polisanmäla björnen och det kommer inte bli nån rättegång så då behöver du inte ha lika stark bevisning. Och hade en man skadat dig fysiskt så mycket som en björn säkert skulle gjort skulle det nog inte vara några problem att få honom dömd. 


    Jag har själv blivit både misshandlad och våldtagen av män (inte i skogen utan i hemmet) men det där ?Då skulle folk tro mig? låter ju bara som nått feminister tycker låter bra , det hjälper ingen på riktigr och det är två helt olika situationer. Björnen kommer ju förresten inte våldta dig och det är väl ofta det man isåfall är mest för att mannen ska göra när man möter en okänd man. Om man är rädd för att bli mördad av mannen förstår jag inte vart det där ?Då kommer folk tro mig? kommer in i bilden. 


    Tycker hela den här grejen med Björn eller man känns lite löjlig och det känns inte som att det oftast är kvinnor som har blivit utsatta för nått på riktigt som svarar ?Man? utan det är mest för att det ska låta bra.

    Men alla har ju rätt till sin åsikt :) 

  • Anonym (JK)
    Anonym (A) skrev 2024-05-09 12:40:05 följande:

    Björn! Det vore en helt fantastisk upplevelse. Lite läskigt förstås men svenska brunbjörnar är skygga och attacker är ju väldigt ovanliga om de inte är stressade eller provocerade. Björnmamma med ungar skulle jag vara livrädd för dock. 


    Jag vet inte om jag skulle bli rädd för en man i skogen. Jag vandrar en del och då händer det att jag möter en man i skogen men man ser oftast på utrustningen att det är en annan vandrare.

    Statistiskt så är det väldigt ovanligt med överfall i skogen. Den farligaste platsen för kvinnor är fortfarande hemmet Jag skulle bli betydligt mer rädd av att möta en man i stan på väg hem i natten. 


    Jag skulle inte vilja möta en björn, är livrädd för björnar haha .. Men håller med dig om det andra. Det är farligare i hemmet eller i stan / centrum typ på väg hem på natten än djupt inne i skogen. De flesta går nog inte in djupt inne i skogen och letar efter offer för det är ju stor chans att ingen dyker upp alls. 
  • Anonym (Björn och järv)
    Anonym (Elisa) skrev 2024-05-08 23:09:46 följande:
    Jag ändrade inte ngr premisser. Jag bara frågade just DIG om du hellre skulle bli attackerad av en björn eller en man!? 

    Inte bara möta eller se en björn eller man på 200 m utan en ren attack.där dom angriper dig fysiskt..

    Var det för svår fråga för dig att svara på. Ja då får väl jag svara åt dig då. Eftersom du verkar så efterbliven. Beror det på att du bara bott i en skog med björnar eller?

    Ditt svar blir: Jo det är självklart att jag hellre skulle bli attackerad av en man än en björn, för då har jag ju åtm haft en stor chans att överleva!
    Egentligen borde jag inte svara dig men här har du det i klartext:

    Jag blir hellre dödad av en björn än torterad av en man. Det förra har aldrig hänt mig. Det senare har. 

    Der blir mitt sista ord till dig. 
  • Anonym (JK)
    Anonym (Björn och järv) skrev 2024-05-09 18:48:24 följande:
    Egentligen borde jag inte svara dig men här har du det i klartext:

    Jag blir hellre dödad av en björn än torterad av en man. Det förra har aldrig hänt mig. Det senare har. 

    Der blir mitt sista ord till dig. 

    Väldigt ledsen för din skull och förstår att du känner så.

    Jag har blivit våldtagen , utsatt för våldtäktsförsök och misshandlad (inte av samma person) .. och jag skulle nog ändå hellre bli något av det igen än dödad även om det verkligen är pest eller kolera och jag vet att man blir traumatiserad för livet. Jag lever ju ändå nu.. jag skulle hellre det så länge jag inte fick fysiska men för livet än att mina barn skulle vara utan mamma och få sitt liv förstört.. aldrig få se mina kommande barnbarn. Speciellt min dotter som jag är ensamstående med , tanken på henne utan mig.. nej det vill jag verkligen inte. 

    Och så tänker jag ju att det är större chans att en random man i skogen är ofarlig än en björn. Så väljer fortfarande man iallafall. Är som sagt mer rädd i hemmet isåfall eller i stan eller centrum sent på kvällen eller natten än i skogen .. Älskar att gå i skogen och som tur är finns inte björnar här där jag bor. Har träffat på många män i skogen , oftast har de joggat eller typ varit ute med hunden. De läskiga männen som jag har träffat på har inte varit i skogen. 


    Men förstår som sagt om du känner som du gör.

  • Anonym (Hej)
    En björn, jag är mer rädd för människor än för djur, människor beter sig mer illa och djur har goda hjärtan 
Svar på tråden Kvinna! Vem möter du helst i skogen?