• Anonym (Ann)

    Hur sjutton gör jag nu?! (Gravid och pluggar)

    Jag har gått första året av en tvåårig YH-utbildning och är klar till sommaren 2025. MEN nu har jag gått och plussat och BF är i januari 2025, alltså när jag har ett halvår kvar på utbildningen. Verkligen inte optimalt! 


    lite bakgrund dock: Jag är 40 och vi har försökt få till ett syskon i fyra års tid nu. Hade gett upp och slutat följa ägglossningar, men använder inte preventivmedel heller. Tänkte att det aldrig kommer hända så har vägrat sätta mitt liv på paus. Och nu så händer det. 


    Men jag vet inte hur jag ska lösa det med utbildning nu. Kommer vara mitt i min praktik när BF är. Och det är ju verkligen inte optimalt! 

  • Svar på tråden Hur sjutton gör jag nu?! (Gravid och pluggar)
  • Anonym (Maria)

    Varifrån kom diskussionen att dela med sig av anteckningar till TS?
    I min klass, och även min förra klass finns det en frivillig person som antecknar under föreläsningarna, och även delar det till resten av klassen.    Det är främst för de studenter med svårigheter, men alla i klassen får ta del av anteckningarna.  
    När jag läste på högskolan för många år sen, var det en kille som hade dyslexi, tror jag att det var, så alla föreläsningar hade ljudupptagning och spelades in för hans skull. 

  • Anonym (Isabelle)
    Anonym (Haha alltså va?) skrev 2024-05-12 04:45:02 följande:
    Så klart. Men, som sagt: ts hade mycket väl kunnat ha delat med sig hur mkt som helst fram till nu, och skulle dessutom haft gott om tid kvar att dela med sig och hjälpa andra fram till den i det stora hela ganska begränsade period som hon skulle behöva ta hjälp av andra. Finns ju ingen anledning att utgå ifrån att en person som ber om hjälp fr sina kursare under en förhållande vis liten del av utbildningen inte drar sitt strå till stacken under resterande del, eller hur? Sen har vi ju nu (#38) fått reda på att just den här diskussionen inte är aktuell i just ts fall, men... ja. Just sayin' :)

    Begränsade period? Hur länge tror du man brukar amma? Om det är en utbildning på två år t.ex och hon är hemma minst 6 månader, antagligen längre är väl inte det en liten del av utbildningen? 
    Men nu var det ju inte aktuellt ens i hennes fall utan jag svarade på det ni andra har skrivit. Det är tillräckligt svårt att plugga med barn.. eller med extrajobb eller egentligen att plugga överhuvudtaget, utom kanske om man fortfarande bor hemma utan hyra att betala..  att man ska behöva eller förväntas ta ansvar för nån annan som vill vara hemma är alldeles för mycket begärt. 


    Har själv stressat sönder som ensamstående och student och hade nån utbildningsledare krävt det av mig hade jag nog pratat med nån högre upp om att det inte är ok.
    Jag hjälper gärna mina kurskamrater men då är det att hjälper varandra.. och inte för att nån utbildningsledare har bett oss, det funkade bra på min skola. 

  • Anonym (Maria)
    Anonym (Isabelle) skrev 2024-05-14 11:12:51 följande:

    Begränsade period? Hur länge tror du man brukar amma? Om det är en utbildning på två år t.ex och hon är hemma minst 6 månader, antagligen längre är väl inte det en liten del av utbildningen? 
    Men nu var det ju inte aktuellt ens i hennes fall utan jag svarade på det ni andra har skrivit. Det är tillräckligt svårt att plugga med barn.. eller med extrajobb eller egentligen att plugga överhuvudtaget, utom kanske om man fortfarande bor hemma utan hyra att betala..  att man ska behöva eller förväntas ta ansvar för nån annan som vill vara hemma är alldeles för mycket begärt. 


    Har själv stressat sönder som ensamstående och student och hade nån utbildningsledare krävt det av mig hade jag nog pratat med nån högre upp om att det inte är ok.
    Jag hjälper gärna mina kurskamrater men då är det att hjälper varandra.. och inte för att nån utbildningsledare har bett oss, det funkade bra på min skola. 


    Vad är problemet egentligen?   Det är ju helt och hållet frivilligt hur mycket och vad man vill dela med de i klassen. Alla har olika förutsättningar,  någon är ensamstående, någon har dyslexi, någon har jobb att sköta parallellt med studierna.    Vem eller vilka är de som kräver någon extra prestation från en student för att hjälpa en annan student?
  • Anonym (Maria)

    Ingen kräver väl att någon annan i klassen ska ta ansvar för någon annan i klassen, oavsett anledning? 

  • Tow2Mater
    Anonym (Maria) skrev 2024-05-14 01:09:41 följande:

    Varifrån kom diskussionen att dela med sig av anteckningar till TS?
    I min klass, och även min förra klass finns det en frivillig person som antecknar under föreläsningarna, och även delar det till resten av klassen.    Det är främst för de studenter med svårigheter, men alla i klassen får ta del av anteckningarna.  
    När jag läste på högskolan för många år sen, var det en kille som hade dyslexi, tror jag att det var, så alla föreläsningar hade ljudupptagning och spelades in för hans skull. 


    Arv det så svårt att läsa bara 4 sidor i en tråd? Du kan ju gå till #9 (Utbil­dnings­ledare­) om det är så jobbigt att läsa allt.
  • Anonym (Maria)
    Tow2Mater skrev 2024-05-15 01:28:08 följande:
    Arv det så svårt att läsa bara 4 sidor i en tråd? Du kan ju gå till #9 (Utbil­dnings­ledare­) om det är så jobbigt att läsa allt.
    Arv jag har läst alla sidor.   Vad är problemet? 
  • Tow2Mater
    Anonym (Maria) skrev 2024-05-15 01:33:00 följande:
    Arv jag har läst alla sidor.   Vad är problemet? 
    Du hittade inte #9 då om du var tvungen att fråga var det kom ifrån?
  • klyban
    Anonym (Ann) skrev 2024-05-11 13:04:48 följande:

    Hallå! 


    Det här med anteckningar hit el dit behöver ni inte ens diskutera. Jag har add och har därmed anteckningsstöd, dvs en klasskamrat som får betalt för att dela med sig av anteckningar till mig. Så det löser sig. 


    Du löser ju detta, men det kommer bli rätt intensivt för dig i perioder och lika bra stålsätta sig.
    Och redan nu fixa backup hjälp, så du kan bli avlastad tills utbildningen är klar.


    Så hoppas du har lite folk omkring dig som kan fixa detta åt dig.
    Och börja dra ned på onödiga saker som tar tid och kraft, så du slipper känna måsten där, för det går alltid återuppta senare.


    En central del av populismens livsnerv att generalisera utifrån ett eller några enstaka exempel.
  • Anonym (Haha alltså va?)
    Anonym (Isabelle) skrev 2024-05-14 11:12:51 följande:

    Begränsade period? Hur länge tror du man brukar amma? Om det är en utbildning på två år t.ex och hon är hemma minst 6 månader, antagligen längre är väl inte det en liten del av utbildningen? 
    Men nu var det ju inte aktuellt ens i hennes fall utan jag svarade på det ni andra har skrivit. Det är tillräckligt svårt att plugga med barn.. eller med extrajobb eller egentligen att plugga överhuvudtaget, utom kanske om man fortfarande bor hemma utan hyra att betala..  att man ska behöva eller förväntas ta ansvar för nån annan som vill vara hemma är alldeles för mycket begärt. 


    Har själv stressat sönder som ensamstående och student och hade nån utbildningsledare krävt det av mig hade jag nog pratat med nån högre upp om att det inte är ok.
    Jag hjälper gärna mina kurskamrater men då är det att hjälper varandra.. och inte för att nån utbildningsledare har bett oss, det funkade bra på min skola. 


    Det rör sig om max fem månader av en två år lång utbildning, så jo, det tycker jag är en begränsad period, speciellt med tanke på att en (stor?) del av den dessutom går bort pga praktiken. 
  • Anonym (Isabelle)
    Anonym (Haha alltså va?) skrev 2024-05-16 04:28:48 följande:
    Det rör sig om max fem månader av en två år lång utbildning, så jo, det tycker jag är en begränsad period, speciellt med tanke på att en (stor?) del av den dessutom går bort pga praktiken. 
    Max 5 månader? Va? Bestämmer du att man ska amma i max 5 månader? Jag har ammat i 2 år (inte helammat såklart). Och var hemma med barnen mycket längre än 5 månader. Plus att 5 månader av t.ex en 2-årig utbildning inte är så lite, det är fortfarande nästan en fjärdedel av utbildningen. 
  • Anonym (Ann)

    Jag fick missfall, så jag lämnar tråden. 

  • Anonym (Aldrig i livet)
    Anonym (Ann) skrev 2024-05-16 13:19:10 följande:

    Jag fick missfall, så jag lämnar tråden. 


    Men åh... beklagar verkligen... massor av styrkekramar Hjärta
  • Anonym (Haha alltså va?)
    Anonym (Ann) skrev 2024-05-16 13:19:10 följande:

    Jag fick missfall, så jag lämnar tråden. 


    Men åh så tråkigt (dagens understatement) 💔 Nu har du ju lämnat tråden, så egentligen inte så meningsfullt att skriva till dig här, men vill iaf instämma med "Aldrig i livet", och skicka en massa styrkekramar, ifall du ändå går in och läser ❤️
  • Anonym (Haha alltså va?)
    Anonym (Isabelle) skrev 2024-05-16 08:49:39 följande:
    Max 5 månader? Va? Bestämmer du att man ska amma i max 5 månader? Jag har ammat i 2 år (inte helammat såklart). Och var hemma med barnen mycket längre än 5 månader. Plus att 5 månader av t.ex en 2-årig utbildning inte är så lite, det är fortfarande nästan en fjärdedel av utbildningen. 
    Ja, ok - nu förstår jag lite bättre din reaktion; självklart hade det varit absurt att säga att man inte kan amma eller vara mammaledig mer än max fem månader!  Men det är givetvis inte det jag menat heller. Jag brydde mig ju bara om den tid som sammanföll med utbildningen (eftersom det var det vi pratade om, inte om hur länge man ammar eller är hemma med barn). Med bf i januari och examen i slutet av maj/början av juni (som det ju rörde sig om i det här fallet), blir det frågan om max fem månader. Är du med på hur jag tänkte då?  
  • Anonym (Maria)
    Tow2Mater skrev 2024-05-15 01:44:02 följande:
    Du hittade inte #9 då om du var tvungen att fråga var det kom ifrån?
    Jag har läst alla inlägg, inklusive #9.
  • Anonym (Isabelle)
    Anonym (Haha alltså va?) skrev 2024-05-16 23:57:08 följande:
    Ja, ok - nu förstår jag lite bättre din reaktion; självklart hade det varit absurt att säga att man inte kan amma eller vara mammaledig mer än max fem månader!  Men det är givetvis inte det jag menat heller. Jag brydde mig ju bara om den tid som sammanföll med utbildningen (eftersom det var det vi pratade om, inte om hur länge man ammar eller är hemma med barn). Med bf i januari och examen i slutet av maj/början av juni (som det ju rörde sig om i det här fallet), blir det frågan om max fem månader. Är du med på hur jag tänkte då?  
    Ja okej då förstår jag 
  • Anonym (Isabelle)
    Anonym (Ann) skrev 2024-05-16 13:19:10 följande:

    Jag fick missfall, så jag lämnar tråden. 


    Beklagar verkligen Hjärta
Svar på tråden Hur sjutton gör jag nu?! (Gravid och pluggar)