• Anonym (Lisa)

    Tvååring problem med sömnen

    Hej! Min dotter som fyller två år om en månad har sedan ca 2-3 veckor blivit helt omöjlig att natta, hon vägrar sin spjälsäng och att sova med mig och hennes pappa vägrar hon också. Hon skriker i panik när man närmar sig sängen. Hon vill bara somna i sin vagn. Vi har nu Väldigt många nätter låtit henne somna i vagnen och sedan burit över henne till henne säng men det känns inte som en hållbar lösning. Någon som varit med om liknande? Snälla ge mig tips om ni har. Hur ska vi tänka? Är det fel att låta henne somna i vagnen? Men vad är alternativet? Låta henne skrika tills hon nästa kräks och knappt kan andas? Det är ju inte okej (och är anledningen till att vi låtit henne somna i vagnen). men är det vårt fel att hon nu vägrar sängen för att vi har låtit henne själv bestämma och gett in för lätt? Har sån ångest inför nattningarna för det blir bara totalt kaos. Innan denna period kan jag tillägga att hon sovit sååå bra, somnat själv i sin säng i eget rum och sovit hela nätterna. Vet inte vad som har hänt, hon är som förbytt!

  • Svar på tråden Tvååring problem med sömnen
  • MsM84

    Låter som att något hänt som skrämt henne? Jobba med att göra sängen till en trygg plats igen, mysa i den dagtid osv. Positivitet, inte tvång.

  • Anonym (Lisa)
    MsM84 skrev 2024-05-07 21:22:35 följande:

    Låter som att något hänt som skrämt henne? Jobba med att göra sängen till en trygg plats igen, mysa i den dagtid osv. Positivitet, inte tvång.


    Jag har verkligen ingen aning om vad det skulle kunna vara. Allt var frid och fröjd tills det helt plötsligt blev såhär 😫
  • Anonym (Lisa)
    Tow2Mater skrev 2024-05-07 21:41:25 följande:

    Köp henne en riktig egen säng. Som inte har spjälor.


    Ja vi kommer nog göra det. Vi provade med madrass på golvet men den totalvägrade hon dock också.. 
  • Anonym (.)

    Låt henne somna i vagnen. Varför göra ett problem av något som inte är det. Förr eller senare kommer hon inte vilja somna där längre.

  • Anonym (Lisa)
    Anonym (.) skrev 2024-05-07 22:38:15 följande:

    Låt henne somna i vagnen. Varför göra ett problem av något som inte är det. Förr eller senare kommer hon inte vilja somna där längre.


    Känns skönt att du skriver det, kan lätt bli att man förstorar upp saker som kanske inte är ett problem egentligen bara för att det inte är så man ?ska? göra. så tack för din kommentar! 
  • Spucks

    Mitt barn har länge somnat i vagnen - antingen där eller på mina ben. Hon somnade bäst när man vaggade henne, så antingen satt jag på golvet i skräddarställning och hon låg där och jag vacklade lite med benen, eller så låg hon i vagnen och jag satt på soffan med en fot på ett hjul och vacklade.

    Jag såg och ser inget problem med det - hon somnade nöjd och utan något problem och jag kunde ägna tiden åt att läsa en bok eller kolla på datorn.

Svar på tråden Tvååring problem med sömnen