• Anonym (Powerless)

    Hur ska man orka?

    Ensamstående farsa, xet vägrar se sitt barn, jag (pappa) går på en arbetspraktik får ca 13-14k varje månad.

    Nu är Bostadsbidrag, underhållsstöd och barnbidrag indragna pga omplacering. (Tar inte upp några detaljer nu, det här inte hit)

    Förlorar nu nästan 6300:- varje månad och ska dessutom betala soc för placeringen. Har nästan 6k i bara hyra.
    Skuldberget hos kronofogden stiger ( orsaken hör inte heller hit nu)

    Vars ska jag hitta styrkan att fortsätta kliva upp varje dag?
    Känns meningslöst kämpa just nu.
    "Nej, tänker inte lägga ut en häftig slant för att gå till en psykolog".
    Känslan att bara skriva ett brev till mitt barn som soc får ta hand om så han får det när han kan förstå innehållet.
    Och sen bara ge upp ta till flykt i fjällen och leva i vildmarken.

  • Svar på tråden Hur ska man orka?
  • Bergegardh
    Anonym (Powerless) skrev 2024-05-07 16:11:28 följande:
    Har aldrig sagt att jag skulle påstå att mitt barn kostade för mycket.
    Soc har meddelat att dom mest troligt inte ser att mitt barn kommer att få flytta hem igen i framtiden.
    Jag anser inte att jag gjort fel, har aldrig fått erbjudanden om hjälp från dom heller.
    Bara en häxjakt på mig om att dittan och dattan måste ändras, och dom verkade tro att allt blir bra på 2 veckor.
    Ringer hela tiden och spelar ingen roll vad jag gjorde på dagarna, jag skulle släppa ALLT och svara.
    Okay nej nu gav du ju en helt annan bild av situationen. Mitt råd är att fortsätta kämpa för ditt barn. Du måste ta reda på vad soc vill och fixa det, hur omöjligt det än verkar vara. Det är så du orkar, du ska vinna över dem. 
  • Anonym (Bgnf)

    En psykolog kan du prata med på vårdcentralen och det kostar inte mycket

  • Bergegardh
    Anonym (Powerless) skrev 2024-05-07 16:34:30 följande:
    Jag har bett om hjälp -JA!

    De frågar jag varje möte, och varje möte säger dom bara det står i utredningen.
    Jag har läst utredningen flera gånger, många i släkten har läst t om grannen har läst och hon är pensionerad social arbetare, samtliga hittar ingenting.

    Påstås också att jag gett mitt barn strössel och choklad till frukost, ren lögn.
    Håller med dig, låter som häxjakt. Låt dem inte vinna.
  • Anonym (Powerless)

    Man får inte svara väsande och lite argt när man är stressad och smått irriterad när dom ringer, för dom tycker bara att jag ska tänka på hur jag låter när jag pratar med en myndighetsperson.

    Jag har även efter ett råd att sluta med all form av dejting, då den personen haft erfarenhet av att dom vill veta allt om den personen, speciellt om den personen har barn.
    Vågar inte ens skaffa mer barn heller med denna måltavla i ryggen. Nä väntar bara på att jag ska få komma till en läkare och prata om vasektomi och testosteron blockerare.

  • Mandel

    För att du ska kunna erbjuda ditt barn ett tryggt hem behövs en stabil ekonomi. Definitivt inte en massa pengar, men en massa skulder och inte få det att gå runt varje månad är ingen bra start alls.
    Om jag förstår dina inlägg rätt så har du redan haft skuldsanering en gång tidigare och då är det som sagt svårt att få det igen då man liksom bevisat att man inte tog lärdom den gången.

    Vad är det för arbetspraktik du har och vad är tanken att den ska leda till? Har du någon form av nedsättning som gör att du inte kan ta ett vanligt jobb eller har du varit arbetslös länge?

    Även om mamman är okontaktbar så är hon ansvarig för halva kostnaderna för barnet och det borde vara socialens ansvar att på något vis driva in de pengarna av henne och inte ditt så länge hon inte står som boende hos dig för då förutsätter de att ni lever tillsammans och har försörjningsansvar för varandra. 

    Hur bor du idag? Vem står på boendet om du redan har en prick? Har du pratat med socialen om hjälp med billigare boende för att få rätsida på ditt liv för att ev i framtiden kunna ta hand om ditt eget barn?


    Den vise talar om vad han ser, dåren om vad han hört.
  • Anonym (Omle)
    Anonym (Powerless) skrev 2024-05-07 16:30:42 följande:
    Svårt skulle jag tro, redan haft en gång för ca 13 år sen.
    .. xet? Haha, hon är okontaktbar, det enda spår som finns är att hon registrerade sig elektroniskt på arbetsförmedlingen i Stockholm, ingen adress ingenting.
    Kan nog vara svårt hitta ett mindre boende med anmärkning i registret.
    Ajaj. Men då borde väl Försäkringskassan betala hennes del? Kolla upp det om du inte redan gjort! Det låter helt orimligt att du ska stå för hela ekonomiska ansvaret. 
    Anonym (Powerless) skrev 2024-05-07 16:34:30 följande:
    Jag har bett om hjälp -JA!

    De frågar jag varje möte, och varje möte säger dom bara det står i utredningen.
    Jag har läst utredningen flera gånger, många i släkten har läst t om grannen har läst och hon är pensionerad social arbetare, samtliga hittar ingenting.

    Påstås också att jag gett mitt barn strössel och choklad till frukost, ren lögn.


    Jättedåligt om det är så. Om de ville barnets bästa borde de satt sig tillsammans med dig, gått igenom utredningen och förklarat, gett konkreta exempel. 


    Vi hade också stora problem med kommunikationen med Soc. Det var som att prata med en vägg. De hade en massa som de klagade på (det anmälaren felaktigt hade påstått), men kunde trots lång utredning med runt 1000 timmars observation inte ge mer än ett enda konkret exempel (där vår bestämda uppfattning är att det var de själva som gjorde fel - de trängde in ett skrämt barn i ett litet utrymme och vi ville hjälpa barnet ut.) 


    Vi kommer att IVO-anmäla Soc. Den möjligheten har man. 


    Är barnet omhändertaget via SoL eller LVU? 

  • Anonym (Omle)
    Anonym (Powerless) skrev 2024-05-07 16:34:30 följande:
    Påstås också att jag gett mitt barn strössel och choklad till frukost, ren lögn.

    Om det är till någon tröst ljög de ihop jätteknäppa saker om oss också. De hade kunnat kolla upp fakta och upptäcka felen själva hur lätt som helst men bara sket i det. 


    Jag känner ju inte till din situation så jag vill också säga att vi verkligen har funderar över om det låg något i det Soc sa. I vårt fall gjorde det inte det. Vi har kontakt med experter på de problem våra barn har och de säger att vi gör rätt. Men man ska inte slå ifrån sig det Soc säger lättvindigt. 

  • Anonym (Powerless)
    Anonym (Omle) skrev 2024-05-07 17:47:05 följande:

    Om det är till någon tröst ljög de ihop jätteknäppa saker om oss också. De hade kunnat kolla upp fakta och upptäcka felen själva hur lätt som helst men bara sket i det. 


    Jag känner ju inte till din situation så jag vill också säga att vi verkligen har funderar över om det låg något i det Soc sa. I vårt fall gjorde det inte det. Vi har kontakt med experter på de problem våra barn har och de säger att vi gör rätt. Men man ska inte slå ifrån sig det Soc säger lättvindigt. 


    Vi hade bara Lördagsgodis och inga stora mängder, och strössel har jag varken köpt eller haft i lägenheten sen 2017, och de var innan jag och xet separerade.
    Vem tror att ett barn kan hinna ikapp sina jämnåriga i tal efter typ 2 veckor.??
  • Anonym (Omle)
    Anonym (Powerless) skrev 2024-05-07 20:43:37 följande:
    Vi hade bara Lördagsgodis och inga stora mängder, och strössel har jag varken köpt eller haft i lägenheten sen 2017, och de var innan jag och xet separerade.
    Vem tror att ett barn kan hinna ikapp sina jämnåriga i tal efter typ 2 veckor.??

    Det var lite liknade för oss. Oss släppte dem. Men de gjorde det med orden att de ville se snabba resultat i barnets beteende - annars skulle de tvångsomhänderta. Samtidigt sa vården till oss att vi måste vara beredda på att det kommer att ta lång tid. 

  • Anonym (Powerless)
    Anonym (Omle) skrev 2024-05-07 21:36:51 följande:

    Det var lite liknade för oss. Oss släppte dem. Men de gjorde det med orden att de ville se snabba resultat i barnets beteende - annars skulle de tvångsomhänderta. Samtidigt sa vården till oss att vi måste vara beredda på att det kommer att ta lång tid. 


    Och varför lät the som att jag skulle "tvinga" mitt barn att testa någon sportaktivitet?
    Vi hade åkt runt och tittat på sporter men de var inget av intresse.
  • Anonym (Omle)

    Får du hjälp någon annanstans än från Soc? Jag får uppfattningen att du behöver hjälp att reda ut det här. Jag hade en kurator från vårdcentralen. Kuratorer är generellt socionomer och har alltså samma utbildning som de på Soc. Det var bra att prata med någon som var utomstående och som kände till hur Soc jobbar. Hen kunde förklara vissa saker som har med Soc arbetssätt och regelverk att göra. 


    Grannen är ju lite insyltad eftersom hen känner dig. Om ngt fel har begåtts av Soc slår det högre att en helt oberoende person anser det. Kurstorn kan hjälpa dig att göra en IVO-anmälan om det är aktuellt. 


    Är placeringen gjord med LVU eller SoL (tvång eller det Soc kallar frivilligt)? 


    Och vad gäller ekonomin tycker jag också att du ska prata med kommunens budget- och skuldrådgivare och Försäkringskassan för att få hjälp med utgifterna för barnet. 

Svar på tråden Hur ska man orka?